Zoznam má slúžiť skôr ako pomôcka, než ako detailný návod. Detailný dobrý návod je pri väčšine bodov skôr alchýmia.
Dôležité je nájsť partnera, ktorému dôverujete a ktorý do tej alchýmie aspoň trochu vidí a je schopný pomôcť.
1. Cieľ
Ak má web zle postavený cieľ, všetko ostatné môže byť dokonalé, celkový výsledok nebude úspešný.
2. Architektúra
Prečo sa neinšpirovať a aj pri stavaní webu najprv nájsť niekoho, kto mi pomôže môj web navrhnúť?
Tu často dochádzajú ľudia k omylu, čo je architektúra webu. Nehovorím o grafickom dizajnérovi, ktorý vie pútavo nakresliť výzor jednej stránky. Hovorím o skutočnom informačnom architektovi, ktorý identifikuje návštevníkov webu a pre nich (a nie pre klienta!) navrhne štruktúru webu, vyberie navigačné prvky a spôsob ich použitia, načrtne rozloženie informácií na typoch stránok, opíše funkcionalitu prvkov, určí jednotnú terminológiu používanú v rámci webu. Vytvorí návrh informačnej a funkčnej kostry webu. Počas implementácie a pri spúšťaní webu kontroluje, či to čo a ako sa robí, je podľa toho ako to bolo navrhnuté.
Architekt musí byť na vašej strane, nie na strane programátora! Preto si dvakrát treba rozmyslieť, či naozaj IT firma, ktorá implementuje web má aj navrhovať, akú bude mať web štruktúru a dizajn. A hlavne, či to má sama po sebe aj sama kontrolovať? Alebo dohľad nad realizáciou návrhu prevezme niekto nezávislý, kto sa danej problematike rozumie a má s tým bohaté skúsenosti. Najlepšie samotný architekt.
3. Grafický dizajn
Grafický dizajn udáva identitu webu, avšak máloktorý návštevník hodnotí web naozaj podľa grafiky.
Ak grafický dizajn webu nie je úplná katastrofa, nebýva najpodstatnejším aspektom webu.
4. Intuitívnosť používania
Či je web dobre použiteľný dokážu zhodnotiť jedine samotní používatelia.
Teda nie prevádzkovateľ, ani architekt, ani grafik, ani IT špecialista, ani editor obsahu, ani ich kolegovia v práci ani sekretárka. A preto jediný skutočne fungujúci spôsob ako overiť, či je web jednoducho použiteľný, resp. kde sú zádrhely jeho použitia, je nájsť reprezentatívnu vzorku používateľov, stačí aj pomerne malá, a tým dať konkrétne úlohy, ktoré majú na webe realizovať a podla toho ako sa im to podarí, alebo nepodarí zistiť čo zaberá a čo nie.
5. Redakčný systém
Tieto otázky je namieste si položiť a hľadať na ne odpoveď s niekým, kto pozná potreby webu a má prehľad o vlastnostiach konkrétnych CMS systémov. Univerzálna odpoveď neexistuje. Tiež je pri tom nutné zvažovať technologickú platformu.
Pri výbere CMS je dôležité zvažovať, že nakoniec ho budú nasadzovať konkrétni ľudia s konkrétnymi skúsenosťami a schopnosťami.
6. Technická infraštruktúra
Ak nie ste naozaj technologický guru, toto nechajte navrhnúť dodávateľovi IT riešenia a skontrolovať informačnému architektovi a e-commerce manažérovi. Dodávatelia IT toto zväčša vedia robiť dobre. V technológiách na ktoré sa špecializujú.
Nie technológie majú určovať informačnú architektúru webu ale naopak.
Komerčné ciele webu a návrh štruktúry, funkcionality, dizajnu a cena majú určovať použitie technológií. Veľmi dôležitým kritériom pri výbere technológie tiež je, že ako a kto dokáže pre nás web nad danou technológiou prevádzkovať.
7. Programovanie
Je plne v kompetencii dodávateľ IT riešenia. Samo o sebe to môže byť dosť komplikovaná vec, avšak ťažko tu neodborník dokáže zhodnotiť kvalitu samotného kódu. Podstatné je, aby riešenie spĺňalo zadanie. Zadanie, ktoré si nevymyslel IT dodávateľ, ale ktoré bude napĺňať ciele na základe navrhnutej informačnej architektúry.Zvláštny dôraz je nutné klásť na rýchlosť odozvy. Stránky by sa mali zobrazovať do 1 sekundy, aj pri najvyššej návštevnosti v sezóne.
Od dodávateľa je rozumné žiadať, aby vytvoril okrem produktívneho živého webu aj testovací web pre potreby testovania používania, funkcionality, prepojenia na iné systémy, záťažovým testom.
8. Technická prevádzka a bezpečnosť
Zálohovanie obsahu, monitoring fungovania, plátanie systémov, riešenie výpadkov a nepredvídaných situácií, hackerské útoky, náhle zvýšenie návštevnosti, preťaženosť serverov, nedostupnosť siete, hardvérová chyba. Všetko toto sú veci, bez riešenia ktorých sa web, na ktorom je závislý nejaký biznis, nezaobíde.
Keď je všetko v poriadku, web funguje ako má, prevádzku a bezpečnosť nevidno.
To však neznamená, že nikto nič nerobí. Naopak, to znamená, že niekto robí svoju prácu veľmi dobre.
9. Obsah
Chystajte si obsah už počas implementácie, inak sa napĺňanie môže stať dôvodom výrazného zdržania.
10. Rozbehnutie procesov
Nespoliehajte sa, že niekto popri svojej hlavnej práci nejako mimochodom rozbehne a udrží biznis webu pri živote.
Hovorí sa tomu implementácia/nasadenie webu do reálneho života.
11. Marketing na internete
Web bez liniek z internetu a ďalšej propagácie bude len pustým ostrovom bez návštevníkov.
Pre isté typy webov býva tiež dobré byť previazaný na sociálne siete. Pre rozbehnutie treba vyskúšať, ktoré formy aj platenej reklamy dávajú aké výsledky a tie najúspešnejšie potom rozširovať. A samozrejme ho zaregistrovať v relevantných vyhľadávačoch.
12. Monitoring
Najnavštevovanejšie stránky, najčastejšie landing a exit stránky, najväčšie zdroje návštevníkov, úspešnosť marketingových kampaní, opakovaní návštevníci, nesprávny návštevníci, profily návštevníkov, cesty návštevníkov na dosiahnutie cieľov webu.
13. Noví návštevníci a opakované návštevy
Propagácia webu. Link building. SEO. Platená reklama. Prepojenie na sociálne siete. Pre každú oblasť zaberajú inak jednotlivé nástroje.
Ak chcete, aby sa ľudia na web vracali, tak okrem toho, že tam zakaždým nájdu a urobia čo potrebujú (vyriešia si nejakú svoju potrebu), je dobré aj poskytovať špeciálne výhody pre opakovaných návštevníkov.
Ak nemáte skúsenosti, ani nepoznáte nikoho, kto ich s marketingom vo vašom biznise na internete má, ostáva postupne skúšať, čo funguje.
14. Každodenná rutina
Aktualizácia obsahu, reakcie na podnety a otázky návštevníkov. Pri e-obchode vybavovanie objednávok, pri portáli samosprávy aktualizácia informácií a spracovanie žiadostí, pri elektronickej službe poskytovanie podpory pre používateľov. Každý typ webu má svoje vlastné hlavné činnosti.
Každodenné činnosti dávajú webu život.
15. Vylepšovanie
V priebehu 2 rokov treba investovať do webu zhruba také isté množstvo prostriedkov, ako sa vloží do jeho výroby.