Ako ovládnuť svetové trhy: Inšpirácie a poznatky z Paris Retail Week
Rozhovor s CEO ui42 Andrejom Kajanom, ktorý sa zúčastnil prestížnej konferencie Paris Retail Week, odhaľuje kľúčové inovácie, ktoré hýbu svetom e-commerce. Prečítajte si, ako najväčší svetoví hráči investujú do nových technológií a čo znamená pre budúcnosť obchodu ignorovanie východoeurópskych trhov.
Paris Retail Week, jedna z najväčších svetových konferencií zameraná na inovácie v maloobchode, sa konala v septembri a priniesla množstvo nových myšlienok a technologických trendov. Medzi hlavnými vystavovateľmi dominovali čínske spoločnosti so svojimi prelomovými technológiami, ako sú doručovacie drony a pokročilé senzorové riešenia. Andrej Kajan sa vrátil plný nových nápadov a pre našich klientov priblížil najväčšie novinky, ako aj to, prečo veľké západoeurópske firmy nemajú záujem o expanziu do východnej Európy. V rozhovore tiež odhalil, ako nadviazal nové spolupráce a aké stratégie by mali e-commerce podniky zvážiť, aby uspeli na globálnom trhu.
Ako by si zhrnul svoje pocity po návrate z Paris Retail Week?
Po troch dňoch mám stále zmiešané pocity, ale jedno je jasné – Paris Retail Week bola absolútna topka! Bola to neuveriteľne inšpiratívna konferencia svetového formátu, na ktorej sa stretlo 20 000 účastníkov a viac ako 370 vystavovateľov.
Čo na teba najviac zapôsobilo na konferencii?
Najviac ma prekvapili Číňania, ktorí obsadili takmer štvrtinu priestoru a investovali obrovské množstvo peňazí do svojej prezentácie. Technológie, ktoré priniesli, najmä v oblasti logistiky, boli špičkové – napríklad obrovské drony na doručovanie tovaru, ktoré už v Číne používajú.
Vidíš z tejto technológie potenciál aj pre naše trhy?
Určite áno. Aj keď východná Európa, žiaľ, nebola pre vystavovateľov veľmi zaujímavá. Keď som sa pýtal agentúr, či by ich klienti mali záujem expandovať do nášho regiónu, väčšina povedala, že to pre nich nemá zmysel. Francúzsky trh je pre nich taký veľký, že nepotrebujú hľadať príležitosti inde.
Podarilo sa ti počas konferencie dohodnúť nejaké nové spolupráce?
Áno, dohodol som kooperaciu s top spoločnosťou, ktorá sa zameriava na SEO. Tiež som rokoval s čínskou firmou, ktorá chce rozbehnúť aktivity v Európe a USA a ui42 je pre nich výborná voľba. Okrem toho som otvoril niekoľko zaujímavých debát s ďalšími potenciálnymi klientami.
Ako hodnotíš vystavené riešenia v oblasti e-commerce?
Viditeľne najviac rezonoval záujem o B2B trhoviská a personalizáciu. Stretol som sa s firmami, ktoré ponúkajú riešenia veľmi podobné nášmu produktu AI Recommender, pričom majú niekoľko-násobne vyššie budgety na marketing. Výborná správa je, že napriek rozdielom v marketingu je náš produkt technologicky na rovnakej úrovni. Utvrdili ma v tom, že to, ako máme Recommender postavený, aké technológie využíva a ako pracuje s dátami je špička nie len na Slovensku, ale celosvetovo.
Prečo prejavujú taký malý záujem o expanziu na východ?
Je to zarážajúce, ale zároveň pochopiteľné. Ich trhy sú dostatočne veľké a stabilné. Napríklad francúzska agentúra SEO.fr vôbec nerieši východnú Európu, lebo im to zatiaľ nevychádza. Sú úplne spokojní s tým, čo majú. Postup na východ je vždy oneskorený, vidíme to aj na globálnych hráčoch, ktorí v prípade expandovania do Európy, otvárajú najskôr západnú Európu. Niektorí V4 alebo CEE otvoria až o pár rokov.
Čo to znamená pre naše lokálne značky a ecommerce?
Môžeme si z toho zobrať niekoľko vecí, ale po rozhovore s veľkými značkami vnímam najmä to, že CEE trh je ideálny pre expanziu lokálnych hráčov. Vo všeobecnosti nie je tak saturovaný, ako napríklad práve Francúzsko, kde je cesta k úspechu komplikovanejšia aj finančne nákladnejšia. CEE trh je veľký a rastúci trh s viac ako 400mil. obyvateľmi.
Aké ďalšie firmy ťa zaujali?
Stretol som sa so zaujímavými spoločnosťami ako Brightinsights, ktorí scrapuju dáta, alebo Netlinking.fr, s ktorými som viedol zaujímavú debatu o nákupe backlinkov. Zaujímavý bol aj Booper, ktorý ponúka riešenia podobné nášmu AI Recommenderu, ale s väčším dôrazom na marže.
Čo ti táto konferencia priniesla?
Potvrdenie, že ui42 je so svojimi službami a produktami na svetovej úrovni. To, že som sa v rozhovoroch s globálnymi hráčmi nestratil a naopak, moje poznatky z našich produktov ich zaujímali, mi potvrdilo, že to robíme skutočne špičkovo.
Určite musíme častejšie chodiť na svetové konferencie. Je to skvelá príležitosť nielen pre nás, ale aj pre našich klientov, ktorým môžeme domov nosiť svetové novinky a sprostredkovávať témy, ktoré hýbu globálnym ecommerce trhom.
Sledujte Andreja na Linkedine, kde pravidelne zdieľa novinky z ecommerce sveta.
Čo je Paris Retail Week?
Paris Retail Week, vedúce podujatie v omnichannel obchode s účasťou 20 000 ľudí z celého sveta, ktoré spája hlavné značky, maloobchodníkov a poskytovateľov riešení, vám pomôže dešifrovať trendy, preskúmať inovácie v tomto sektore a odpovedať na všetky tieto otázky.
V súčasnom kontexte protichodných požiadaviek musia maloobchodníci zvoliť svoju stratégiu, aby sa presadili alebo prežili, ale zároveň musia odpovedať na mnohé otázky: ako prehodnotiť svoje podnikanie prechodom z lineárneho rastového modelu na kruhový rastový model? Ako ponúknuť produkty „Made in France“ a zároveň sa rozvíjať medzinárodne? Ako sa odlíšiť od iných značiek tým, že budú ponúkať silnú DNA a silný prísľub? Inými slovami, vrátiť sa k základom a nájsť zdravý rozum v svete plnom paradoxov.