Ako zlepšiť SEO a byť prvý vo vyhľadávaní?
Ako zlepšiť SEO je otázka, ktorú si kladie každý e-shop alebo web, ak chce byť vo výsledkoch vyhľadávania na najklikanejších priečkach. Platí však, že pri organickom vyhľadávaní je čoraz ťažšie obsadiť prvé neplatené miesta. SEO – optimalizáciu pre vyhľadávače, rieši totiž aj konkurencia, ktorá chce o prvé miesta zabojovať. Zistite, ako to celé funguje a aké trendy v rámci optimalizácie odporúčajú SEO špecialisti pre najbližšie obdobie.
AKTUALIZOVANÉ: Blogový článok sme pôvodne publikovali 3.7.2023 a aktualizovali 3.5.2024.
Zistite, o čom SEO je, skôr než sa ho rozhodnete zlepšiť
Ako sa poradie vo vyhľadávaní vlastne určuje a čo všetko ho ovplyvňuje? Poradie stránok vo výsledkoch vyhľadávania určuje vyhľadávač. V rámci Slovenska hovoríme zväčša automaticky o vyhľadávači Google, v ČR stojí za zmienku aj optimalizácia pre Seznam. Rozhodujúce sú najmä kľúčové slová (keywords) alebo inak povedané frázy, ktoré používateľ do vyhľadávania zadá.
Cieľom vyhľadávača je ponúknuť používateľovi čo najrelevantnejšie výsledky. Preto algoritmus vyhľadávača hodnotí webstránku z pohľadu správnej optimalizácie na vyhľadávanú frázu (kľúčové slovo) a ďalších významných faktorov, ktoré jej výslednú pozíciu v rámci SERP-u (stránka s výsledkami vyhľadávania) určujú.
Ktoré sú to a ako teda zlepšiť SEO?
Pracujte správne s kľúčovými slovami v titulkoch
Najvýraznejšia časť výsledkov vo vyhľadávaní, ktorú si môžete všimnúť, sú titulky. Sú veľmi dôležité nielen pre jasnejšiu predstavu čitateľa o tom, aký obsah na vstupnej stránke je, ale pomáhajú aj zaradeniu danej stránky vo výsledkoch vyhľadávania. Preto je dobré titulky vyladiť tak, aby obsahovali vybrané primárne kľúčové slová, na ktoré sa má stránka umiestňovať čo najvyššie. Ak premýšľate, kam zakomponovať kľúčové slovo, odporúčame použiť ho skôr na začiatku, než na konci nadpisu.
Pre čitateľa aj pre SEO píšte relevantný a odborný obsah
Obsah patrí k tým najdôležitejším faktorom ovplyvňujúcim pozície vo vyhľadávaní. Snažte sa preto tvoriť unikátny, relevantný a odborný obsah. Práve to je cesta, aby obsah návštevníka zaujal natoľko, že ho dočíta do konca alebo si pozrie aj ďalšie podstránky vášho webu. Toto všetko vplýva aj na vnímanie celého webu robotmi vyhľadávača. Sledujú nielen obsah, ale aj to, či je pre návštevníka nápomocný v okamihu zotrvania na stránke alebo na webe celkovo. Mnohé e-shopy preto dnes vytvárajú obšírny obsah nielen v rámci blogov, ale napríklad aj pri vstupných stránkach kategórií.
Ak máte v rukách analýzu kľúčových slov a viete, ktoré slová majú akú mesačnú vyhľadávanosť, ľahko tomu prispôsobíte aj váš obsah. Nezabúdajte však, že hoci je veľkým lákadlom obsadiť prvé priečky vyhľadávania na tie najvyhľadávanejšie frázy, práve tie predstavujú najväčšiu konkurenciu. Namiesto najvyhľadávanejších sa teda niekedy oplatí zvoliť relevantné kľúčové slová. Teda tie, ktoré majú o niečo menšiu hľadanosť, no s vašim online biznisom stále úzko súvisia a nie sú tak vysoko konkurenčné.
UIČKOVSKÝ TIP: Zamerajte sa na takzvané longtailové kľúčové slová, kde konkurencieschopnosť frázy zväčša klesá. Sú to viacslovné výrazy (3 a viac slov), ktoré používatelia do vyhľadávania zadávajú ako heslá alebo krátke otázky.
Zlepšite CTR a celkové SEO pomocou meta popisov
Meta descriptions sú popisky, ktoré vidíte vo výsledkoch vyhľadávania priamo pod titulkom. Nejde síce o priamy faktor, ktorý optimalizáciu ovplyvňuje, ale skôr o spôsob, ako zvýšiť počet návštev a tým aj CTR (Click-Through Rate) – mieru preklikov. V preklade to znamená, že čím zaujímavejší meta popis pre stránku vytvoríte, tým viac návštev získate. Avšak tam to nekončí. Návštevníka sa snažte udržať na stránke čo najdlhšie, aby sa do popredia nedostala ďalšia hodnotiaca metrika – vysoká miera okamžitých odchodov zo stránky. Ako? Riešením je kvalitný a správne vyladený obsah. Vyhľadávač vyhodnotí pozitívne väčšiu mieru preklikovosti vďaka pútavému meta popisu a zotrvaniu návštevníka na stránke kvôli relevantnému obsah a vašu stránku posunie na lepšie pozície.
UIČKOVSKÝ TIP: Pri písaní meta popisov nezabúdajte na potrebný počet znakov (aktuálne max. 150 – 160), do ktorého sa musíte zmestiť. Zakomponujte doň nielen kľúčové slovo, na ktoré ste stránku optimalizovali, ale napríklad aj slovesá, ktoré vyzývajú k prekliknutiu na stránku (prečítajte si, objavte, zistite a pod.).
Interné prelinkovanie zlepší SEO a uľahčí robotom prechod naprieč webstránkou
Spomínaná miera okamžitých odchodov zo stránky sa dá znížiť nielen kvalitným obsahom, ale taktiež interným prelinkovaním. Preveďte návštevníka webu článkami, kategóriami alebo priamo ponukou konkrétnych produktov pomocou interného prelinkovania. Ak to urobíte intuitívne a vhodným spôsobom, je vysoko pravdepodobné, že na webe zotrvá omnoho dlhšie. Takéto prelinkované podstránky by mali na seba obsahovo aj logicky nadväzovať. Zvýšite tým pravdepodobnosť, že sa návštevník cez ne bude preklikávať stále ďalej a ďalej naprieč webom. Pozor však na to, aby boli odkazy funkčné a aby sa časom aj z funkčných odkazov nestali poškodené. Napríklad tak, že odkazy budú smerovať na takzvané chybové 404 stránky (neexistujúce stránky).
Optimalizácia obsahu ide ruka v ruke s prehľadnou štruktúrou
Ako by mal správne vyzerať článok na blogu z pohľadu SEO? V rámci štruktúry využívajte nadpisy rôznej hierarchie od h1, h2 až po h6. Robotom tak ponúkate osnovu toho, o čom článok je, ako na zlatom podnose. To môže výrazne pomôcť pri efektívnejšom zaindexovaní vstupnej stránky. Ideálne je, ak tieto nadpisy obsahujú aj kľúčové slová, na ktoré chcete stránku optimalizovať. Zvýši vám to možnosť lepšie sa umiestniť vo vyhľadávaní práve na tieto frázy. Potrebné je zachovať štruktúru nadpisov a teda ich poradie. Ak napíšete nadpis h2, tak o kategóriu nižšie (podnadpis k nemu) bude označený h3 a nie h5. Nadpis na rovnakej úrovni opäť označte ako h2. Logická postupnosť je podobná, ako keď píšete kapitoly pre diplomovú prácu. V opačnom prípade by ste roboty mohli zmiasť a to by lepšej optimalizácii vášho webu rozhodne nepomohlo.
Pri snahe zlepšiť SEO nezabúdajte na obrázky. Ako na ich optimalizáciu?
Nemalá časť používateľov internetu vyhľadáva informácie prostredníctvom obrázkov. Nepodceňujte ich preto ani z pohľadu SEO. Dôležitá vec, na ktorú sa pri optimalizácii webov často zabúda, sú alternatívne texty obrázkov. Tieto texty, obsahujúce aj kľúčové slová, sa zobrazia v prípade, že obrázok z nejakého dôvodu nie je možné zobraziť. Alt text informuje roboty a používateľov o tom, čo sa na obrázku nachádza alebo nachádzalo. Uplatnenie tak má aj pre zrakovo hendikepovaných ľudí. Názov obrázka okrem toho výrazne vplýva a na výsledky vyhľadávania. Z toho dôvodu je vhodné zakomponovať doň vybrané kľúčové slová a vyhnúť sa rôznym parametrom či číslam. V skratke, názov má byť jasný, stručný a relevantný k obsahu obrázku. To, na čo si treba dať taktiež pozor, je veľkosť obrázkov, ktorá výrazne ovplyvňuje rýchlosť web stránky. Odporúčaním je mať na webstránke obrázky s veľkosťou 100 kb a menej.
Znížte mieru okamžitých odchodov vďaka rýchlosti načítania
Dnes je už aj rýchlosť webu dôležitým faktorom, na ktorý je pri optimalizácii potrebné myslieť. Rýchly web je však dnes už akýmsi štandardom aj z pohľadu používateľov. Návštevníci vašich stránok nechcú a ani nebudú dlho čakať. Ak sa váš web načítava až príliš dlho, jednoducho ich prejde trpezlivosť a vyskúšajú ďalšiu stránku, ktorú im vyhľadávač vo výsledkoch ponúkol. Zvyšuje sa tým aj bounce rate – miera okamžitých odchodov, ktorá, ako sme písali vyššie, na hodnotenie stránok z pohľadu SEO výrazne vplýva.
Vidieť to aj na samotnom porovnaní vplyvu rýchlosti webu na bounce rate, resp. mieru okamžitých odchodov zo stránky. Ideálny scenár je, ak sa načíta stránka do 2 sekúnd.
V SEO hrajú rolu aj spätné odkazy a prepracovaný linkbuilding
Veľmi dôležitým faktorom pre Google sú aj spätné odkazy smerujúce na váš web z iných relevantných a dobre hodnotených webov. Vďaka týmto spätným odkazom získava stránka ďalšie body pri posudzovaní dôveryhodnosti webu. Preto mnohé weby, ktoré sa chcú dostať na prvé pozície vo vyhľadávaní, využívajú rôzne stratégie pre získavanie spätných odkazov. Tým sa venuje tzv. linkbuilding.
Spätné odkazy je však možné využívať aj opačným smerom a síce tak, že vy budete odkazovať na iné kvalitné weby. Vďaka tomu ukážete robotom, že je obsah na vašom webe podložený informáciami z iných zdrojov (samozrejme, máme na mysli kvalitné, relevantné a tematické weby), čo dodá vášmu obsahu ešte väčšiu dôveryhodnosť.
Využívajte štruktúrované dáta. Vyhľadávače im rozumejú lepšie
Chcete, aby bol výsledok vo vyhľadávaní odkazujúci na váš web ešte výraznejší? Skúste štruktúrované dáta. Tieto dáta je dobré využívať pre poskytnutie väčšieho množstva informácií už priamo vo vyhľadávaní. Výsledok tradične pozostáva z url adresy, titulku a meta popisu. Avšak so správne implementovanými štruktúrovanými dátami môže Google zobraziť vo výsledkoch vyhľadávania viaceré doplnkové informácie. Príkladom je cena tovaru, dostupnosť, recenzie, ale aj rôzne informácie o článkoch, receptoch a pod.
Výsledok vyhľadávania pri využívaní štruktúrovaných dát
Pri blogových článkoch sa budeme vďaka štruktúrovaným dátam stále viac stretávať s výsledkami rozšírenými o otázky a odpovede. Aj tie predstavujú skvelú možnosť, ako dostať návštevníkov práve na vašu stránku.
UIČKOVSKÝ TIP: Väčšina webov sa pri implementovaní štruktúrovaných dát riadi podľa normy schema.org, prípadne vám môže pomôcť aj táto nápoveda.
Veríme, že vám tieto tipy pomôžu vylepšiť organické pozície webu alebo e-shopu, preklikovosť a s tým súvisiacu vyššiu návštevnosť. Google algoritmus sa však neustále mení a preto treba všetky zmeny pozorne sledovať a optimalizáciu nezanedbávať. V SEO totiž platí, že čo pomôže dnes, o pár rokov už nemusí. Nedarí sa vám v boji s konkurenciou o prvé priečky vo výsledkoch vyhľadávania a návod “ako zlepšiť SEO” je pre vás stále španielskou dedinou? V ui42 vám radi pomožeme, kontaktujte nás.