V prípade, že už e-shop máte a plánujete ho zmeniť, spravte audit súčasného stavu a výsledky si zapíšte.
- Zapisujte si nielen negatívne zistenia, ale aj pozitívne.
- Urobte si dostatok screenshotov, aby ste si v budúcnosti mohli pozrieť, čo ste vlastne zmenili.
Zoznam zistení vám pomôže, keď raz budete zisťovať, aké boli dôvody zmien. Audit by mal zahŕňať viacero pohľadov na e-shop. V základnom audite e-shopu je uvedené, čo treba analyzovať:
- v používateľskom rozhraní e-shopu,
- v jeho webovej analytike a SEO
- a v marketingových aktivitách vrátane PPC kampaní a sociálnych sietí.
Základný audit si môžete skúsiť spraviť aj sami, no kvalitný audit si vyžaduje detailnú znalosť vo viacerých oblastiach. Preto je lepšie osloviť buď viacerých odborníkov, alebo optimálne jednu firmu, ktorá má know-how v uvedených oblastiach a jej pracovníci budú pri audite spolupracovať.
Spravte aj vlastné testovanie použiteľnosti. Nezabudnite na sťažnosti a pochvaly svojich zákazníkov, ktoré ste získali cez e-maily a telefonáty, prípadne spravte prieskum cez online dotazník. Ak máte call centrum alebo kolegov, ktorí vybavujú objednávky zákazníkov, opýtajte sa ich a dozviete sa veľa o problematických miestach na vašom e-shope. Recenzie zákazníkov sú ďalším zdrojom nápadov na zlepšenie. Hľadajte recenzie napríklad na cenových porovnávačoch.
Na jednoduchý audit e-shopu nie sú niekedy potrebné sofistikované nástroje, ako na ilustračnom príklade tzv. eye-trackingové okuliare.
Konkurenčné a podobné e-shopy
Podobný audit ako v prípade vlastného e-shopu spravte pre konkurenčné e-shopy. K ich webovej analytike sa nedostanete, no audit použiteľnosti aj testovanie použiteľnosti spraviť viete. Hľadajte recenzie napríklad na weboch porovnávačov. Porovnávače môžu byť aj miestom, kde nájdete konkurenciu a dokonca cez porovnávače viete spraviť aj odhady trhových podielov. V prípade, ak chcete v e-shope predávať tovar, ktorý sa nedá umiestniť v porovnávačoch, ako napríklad detské stoličky a stolíky vlastnej výroby, stále ste v segmente detského nábytku pre domácnosť a vašou konkurenciou sú e-shopy z tejto oblasti. Vašimi zákazníkmi sú rodičia malých detí, hlavne mamičky, no môžu to byť aj starí rodičia alebo prevádzkovatelia materských škôlok a detských kútikov.