Chyba 404: Tipy, ako ju vylepšiť a premeniť na svoju výhodu
Chyba 404 je súčasťou každého webu. Ide o kód (HTTP), ktorý sa zobrazí vo chvíli, keď server nedokáže nájsť a zobraziť hľadanú stránku. Mnohé webstránky jej však nevenujú veľa pozornosti a možno nevedomky tak strácajú návštevníkov. My v ui42, sme nedávno opäť raz vylepšili tú našu. Prečítajte si, prečo by ste mali na chybovej stránke zapracovať i vy a aké sú tipy na jej zlepšenie.
Kedy a prečo sa zobrazí stránka s chybou 404?
Stránka 404 sa zobrazuje z rôznych dôvodov. Tým najčastejším je, ak sa nesprávne zadá url adresa do príkazového riadka alebo sa používateľ preklikne na stránku, ktorá bola vymazaná či presunutá. Na takúto stránku môže naraziť v rámci prehliadania webu alebo cez externý odkaz z inej webstránky. Vo všeobecnosti sa chyba 404 objaví, keď server požadovanú stránku nedokáže vyhľadať.
Stránka nenájdená: Ako vyzerá zle nastavená 404 stránka?
Nenastavená či neupravená stránka s chybou 404 evokuje dojem chybového kódu. Najčastejšie obsahuje výrazy ako napríklad “error 404”, “chyba 404” alebo v tom kreatívnejšom prípade webmaster či administrátor doplní hlášku “niekde nastala chyba” alebo “stránka nenájdená”. A ďalej… NIČ.
Príklady nenastavených 404 stránok
Prečo vylepšiť stránku s chybou 404?
Vo chvíli, kedy sa používateľovi zobrazí neupravená chybová stránka, neponúkate mu žiadnu možnosť, prečo by mal na vašom webe ostať. Návštevník – niekedy aj potenciálny zákazník, stránky opúšťa. Ak mu však prostredníctvom stránky 404 ponúknete alternatívu alebo ho navediete k jeho cieľu inou cestou, nič nie je stratené. Je totiž hneď niekoľko dôvodov, prečo chybovú stránku 404 optimalizovať a venovať jej patričnú pozornosť.
Chyba 404 zlepšuje používateľskú skúsenosť
UX – user experience, používateľská skúsenosť je pocit, ktorý návštevník webu v interakcii so stránkami získa. Čím lepší tento pocit alebo dojem bude, tým väčšia je aj pravdepodobnosť, že zrealizuje nákup alebo objednávku služieb, ktoré ponúkate. V tom najlepšom prípade sa na webstránku vráti a odporučí ju aj svojim priateľom (napíše kladnú referenciu). V momente, ako sa však ocitne na chybovej stránke, kde ho nik nenasmeruje ako ďalej, z pohľadu UX získava web palec dole.
UIČKOVSKÝ TIP: Cenné rady, ako vyladiť web pre zákazníkov, spísal náš UX špecialista Dušan aj v tomto článku.
Chyba 404 a SEO. Ako spolu súvisia?
Ak sa niekto na chybovú stránku dostane, nemusí to zákonite znamenať, že ste o neho prišli. Pomocou vhodného obsahu ho ľahko navigujete na iné podstránky webu a zabezpečíte tak ich vzájomné prepojenie. Interné prelinkovanie webu je dôležité z pohľadu dobrej optimalizácie pre vyhľadávač – SEO. Čím dlhšie sa používateľ na stránkach webu zdrží, tým nižšia je aj miera okamžitých odchodov (bounce rate). Tá je taktiež hodnotiacim faktorom, ktorý na výsledné skóre pre pozície vo vyhľadávaní vplýva.
Error 404 nemusí byť chyba, ale ďalší spôsob, ako zaujať
Ak na webstránke existuje miesto, kde sa môžete vyšaňtiť, je to určite 404-ka. Pokiaľ to nie je vyslovene v rozpore s charakterom projektu, môžete vsadiť na vtipný text, slogan alebo zábavnú grafiku. Aj stránka s chybou 404 môže byť spôsob, ako komunikovať s návštevníkom webu a vytvoriť zapamätateľný obsah alebo budovať brand.
Tipy, ako vylepšiť stránku s chybou 404
Ako premeniť chybu 404 na nástroj, ktorý nasmeruje používateľa späť na vaše stránky?
Vysvetlite, čo sa stalo
V krátkosti používateľa informujte, čo je dôvodom, že sa na stránke ocitol. Napísať strohé error 404 skutočne nestačí. Napíšte, ak bola hľadaná stránka presunutá alebo ste ju úplne zrušili. Možno ho tak upozorníte na preklep v url adrese, no hlavne ho nenecháte hľadieť so sklamaným výrazom na monitor.
Ponúknite možnosti, ako ďalej
To môžete zrealizovať hneď niekoľkými spôsobmi. Buď vyberiete stránky s podobným obsahom alebo ho budete navigovať na homepage, kde nájde rozcestník pre orientáciu na vašom webe. Prípadne na chybovú 404 stránku umiestnite navigáciu s prvkami, ktoré ho zrozumiteľne stránkou prevedú. Ak mu chcete cestu webom zjednodušiť, pridajte rovno možnosť vyhľadávania, ktoré ho nasmeruje na iný hľadaný obsah.
Využite zautomatizované odporúčania na relevantný obsah
Aj stránka s chybou 404 môže byť miesto, kde oslovíte návštevníka s lákavou ponukou alebo obsahom. S hláškou pravdepodobne by vás mohlo zaujímať môžete upútať jeho pozornosť s vyskoklikateľnými produktami, službami alebo obsahom.
Aby ste ich nemuseli vyberať podľa zložitých pravidiel, využite automatizované odporúčania. Ide o nástroj založený na báze umelej inteligencie (presnejšie strojového učenia), ktorý používateľovi zobrazí najzaujímavejšiu personalizovanú ponuku. Viac o ich výhodách sme písali v článku v našom blogu len nedávno.
Príklady kreatívnych 404 stránok
Potrebujete vyladiť stránku 404 alebo dokonca celý web? Kontaktujte nás. Ako one – stop shop agentúra vám zabezpečíme všetky e-commerce služby pod jednou strechou, od programovania až po vyladený UX dizajn a expanziu na nové trhy.