V poslednom čase som vo svojom okolí často počul požiadavku vývoja vlastného redakčného systému. Najmä internetové obchody a spravodajské portály majú požiadavky, ktoré sa tažko konfigurujú v univerzálnych CMSkách, ako sú Joomla, Drupal, Typo3 alebo Wordpress.
Existuje nespočetné množstvo CMSiek, čo len dokazuje, že naprogramovať veľmi jednoduché CMSko zvládne aj priemerne zdatný php programátor. To zvádza k myšlienke vývoja vlastného. Za tým sú však úskalia na prvý pohľad nie celkom zrejmé. V prvom rade treba povedat, že každý, kto sa už pustil do napísania vlastného redakčného systému potvrdí, že je to predovšetkým veľká časová investícia, a to aj vtedy, ked nechýba chuť a nadšenie.
Čistota - pol života programátora
Doslova nášľapnou mínou pri vývoji CMS je neustála modifikovateľnosť kódu. O písaní "čistého kódu" bolo napísaných veľa príručiek, ale uplatniť tieto odporúčania v reálnom živote je niečo celkom iné. Nie je umenie naprogramovať aplikáciu podľa konečného zoznamu požiadaviek, podľa vopred schválenej špecifikácie. V praxi to však funguje tak, že aplikácia sa vyvíja za pochodu a zväčša nie jedným programátorom. Práve to je dôvod, prečo aj mnohé skúsené programátorské komunity prestali vyvíjat svoje CMSko.
Ďalšou pascou býva bezpečnosť. Čím väčší web, tým zaujímavejší potenciálny terč útoku. Bezpečnostný update aplikácií na serveri si niekedy vynúti aj zmeny v kóde CMSka. Zjednodušene povedané, každé CMSko si pýta jest, a to aj vtedy, keď sa už nové funkcie doňho nedorábajú.
Problémov pribúda
Pre každý web je dôležité, aby ho používatelia vedeli nájst a aby na ňom vedeli nájst to, čo ich zaujíma. Hovorím o optimalizácii pre vyhľadávače a o vyhľadávaní na stránke. SEO-m sa dnes zaoberá kde-kto, ale urobiť v CMS funkcionalitu pre generovanie "pekných liniek", meta údajov, validného kódu nie je hračka, hoci na prvý pohlad sa to tak môže javiť. Má sa pregenerovať URL ak sa zmení názov stránky? Ak áno, ako nájde vyhladávač zaindexovaný obsah na novej adrese? Nezníži sa tým pagerank stránky? - sú len začiatkom nekonečného radu otázok. Naprogramovať vlastné vyhľadávanie na stránke je ambiciózne, ale vzhľadom na to, že na jednom vyhľadávacom riadku zobrazujúcom ako-tak relevantné výsledky postavil Google svoj miliardový biznis svädčí o tom, že urobiť dobré vyhľadávanie možno naozaj nie je triviálne. "Google Custom search" nie každému vyhovuje - dôvody sú rôzne.
Komu sa vlastné CMS vyplatí
Nevýhod spojených s vývojom vlastného CMS je ďaleko viac, no vlastný redakčný systém má aj veľa výhod. V prvom rade je to nezávislosť. Bez ohľadu na to, či CMS vyvíjajú interný zamestnanci alebo externá firma, ak existuje dokumentácia, ktokoľvek môže kedykoľvek pokračovať vo vývoji. Dalšou výhodou je možná konkurenčná výhoda vyplývajúca z toho, že do vlastného CMS môže byť pretavené know-how firmy a pracovné procesy takým spôsobom, ktorý by možno nebol realizovateľný pri univerzálnom CMS. V neposlednom rade je to finančné hľadisko - odpadá investícia do nákupu licencie alebo pravidelná platba za licenciu.
Ak by som to mal nejako zhrnúť, myslím si, že súčasné redakčné systémy sú čoraz komplikovanejšie aplikácie, ktorých údržbu a prípadný vývoj si môže dovoliť len máloktorá firma. V praxi by väčšine tým, ktorí "potrebujú" vlastné CMSko, stačilo lepšie využitie už naprogramovaných redakčných systémov a ich modulov.