Čo je to online a digitálny marketing? Spoznajte jeho výhody a nástroje
Online marketing zahŕňa aktivity, ktoré vyviniete na propagáciu spoločnosti, osoby, značky, tovarov alebo služieb prostredníctvom internetu. Môže to byť zmienka na sociálnej sieti, reklamný banner v platenej kampani, ale aj vizitka v Google Moja firma. Aký je rozdiel medzi online marketingom a digitálnym marketingom? Kým v prípade online marketingu distribuujete svoje zdelenie cez internet, digitálny marketing zahŕňa všetky digitálne médiá (televízia, rádio atď.).
Prečítajte si o výhodách online marketingu, ktoré môžu aj váš projekt posunúť o krok ďalej. Čo všetko pod neho spadá?
Aké sú nástroje online marketingu?
Výraz online marketing pohlcuje veľké množstvo aktivít, vďaka ktorým sú značky a produkty viditeľné na internete. V prípade, ak hľadáte odborníkov na online marketing dnes už platí, že sa na váš projekt lepšie pozrie PPC-čkar, SEO špecialista, social media manager, UX-ák, copywriter alebo ideálne one-stop shop agentúra, ktorá má týchto všetkých pod jednou strechou. Každý z nich ovláda daný nástroj online marketingu do hĺbky a dokáže naplno využiť jeho potenciál vo váš prospech. Ktoré sú to?
Platená reklama – PPC reklama (Pay-per-click)
Platená reklama je jednou z prvých možností, ako robiť online marketing. Okrem najpoužívanejšej PPC reklamy, kde platíte, až keď používateľ na vašu reklame klikne (platba za kliknutia – pay per click), existuje ešte niekoľko druhov platenej reklamy. Príkladom je CPT/CPM, kde je spoplatnený počet videní (napríklad reklamného bannera).
Aj v prípade PPC reklamy máte niekoľko možností, ako zaujať svoje publikum:
- reklamu vo vyhľadávaní (Search Ads)
- bannerové reklamy (Display Ads)
- reklamy na sociálnych sieťach (Social Ads)
- Google nákupy (Google Shopping)
- video reklamy (Youtube)
Najväčšou výhodou tohto online marketingového nástroja je, že PPC reklamu môžete kedykoľvek vypnúť a znova zapnúť, prípadne meniť jej nastavenia a optimalizovať. A, samozrejme, to, že platíte za reklamu až vtedy, keď sa používateľ prostredníctvom nej preklikne.
SEO (Search Engine Optimization) – optimalizácia pre vyhľadávače
Optimalizácia webstránky pre vyhľadávače síce nie je platený online marketingový nástroj, no vyžaduje si znalosti odborníka. Okrem technického SEO (rýchlosť načítania stránok, štruktúra webu – mapa stránok, štruktúra dát, SSL certifikáty, atď.) je tu ešte onpage a offpage SEO s množstvom parametrov, ktoré robia web pre vyhľadávač čitateľnejší.
Prečo je to dôležité? Čím lepšie váš web obstojí z obsahovej stránky pre vyhľadávacie dopyty a z technickej na neustále sa zvyšujúce nároky na rýchlosť, prehľadnosť a dostupnosť pre všetky typy zariadení (responzivita), tým lepšie sa umiestneni vo výsledkoch vyhľadávania. Cieľom je dostať sa minimálne na prvú stránku SERP-u (stránka s výsledkami vyhľadávania), ideálne na prvé tri priečky po platenej reklame. Pretože práve na tieto výsledky ľudia klikajú najviac.
Content marketing – obsahový marketing
Obsah je artikel, na ktorý sa aktuálne kladie veľký dôraz. Niet sa čomu čudovať, content marketing ponúka jeden z najlepších nástrojov, ako premeniť návštevníka na platiaceho zákazníka. A vytvoriť pre svoj e-commerce projekt konkurenčnú výhodu bez extra výrazných nákladov. Unikátny obsah je to, čo predáva a odlišuje vás od konkurenta s rovnakým tovarom.
Dobre napísané produktové popisky zastúpia vo vašom e-shope predavača. Blog s tipmi, radami a bonusovým obsahom priláka nových zákazníkov, aj naprieč neplatenými kanálmi (SEO). A user friendly texty v rámci nákupného procesu prevedú zákazníka nákupom bez toho, aby ste mu hádzali polená pod nohy. Ak navyše prémiový obsah dokážete spracovať formou, akú aktuálne ľudia preferujú (okrem článkov sú to audio nahrávky, podcasty, infografiky či videá), výsledky na sebe nenechajú dlho čakať.
Sociálne siete a influencer marketing
Social media marketing úzko súvisí s tvorbou obsahu a taktiež PPC reklamou, ak sa rozhodnete pre platené kampane. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn či aktuálny boom menom Tik-Tok majú skvelé možnosti cielenia na publiká, geografické aj demografické skupiny. Veľmi presne tak dokážete zadefinovať, komu chcete svoju reklamu zobraziť. Okrem toho platí, že je to spôsob, ako budovať so svojimi zákazníkmi užší kontakt a vytvárať komunitu.
Pri výbere sociálnej siete, ktorú si zadefinujete ako hlavný komunikačný kanál, prihliadajte najmä na to, kde sa nachádza najväčšia skupina vašich potenciálnych zákazníkov. Z obsahového hľadiska nezabúdajte nastaviť konzistentný ton of voice, vytvárať príspevky, ktoré vám zabezpečia organický dosah (bez platenej reklamy) a reagovať na komentáre pod príspevkami. Pravidelná tvorba príspevkov a mediálny plán by mali byť samozrejmosťou, ak si chcete pozornosť v mori konkurencie získať a udržať. Atraktívnou možnosťou propagácie je dnes vyhľadávaný influencer marketing. Spočíva v tom, že vybraná osoba s určitým vplyvom – influencer, propaguje vaše výrobky alebo služby na základe vopred dohodnutých pravidiel.
E-mail marketing
Newsletter, ako nosný nástroj e-mail marketingu, patrí k prvým spôsobom, ako začali značky a spoločnosti komunikovať na svojich zákazníkov. Základom je databáza kontaktov, na ktoré môžete newsletter zasielať. Nemusia to byť však výhradne predajné e-maily. Svojich sledovateľov môžete informovať o novinkách vo firme alebo napríklad aj prémiovom obsahu v článku, ktorý ste práve publikovali na blogu.
E-mail marketing je overený spôsob, ako budovať so zákazníkmi vzťah a vrátiť ich späť na váš web. Zaujímavý newsletter s pútavým predmetom zvyšuje mieru záujmu a tým aj požadovanú konverziu. Navyše, tento online marketingový nástroj možno veľmi presne vyhodnocovať a taktiež testovať rôzne verzie či rozdeliť databázu kontaktov na rôzne skupiny a tým zasielať odlišné ponuky.
Affiliate marketing
Pomocou affiliate marketingu vzniká vzťah medzi publisherom (tvorcom obsahu, majiteľom webu) a inzerentom (predajcom produktu alebo služby). Jeho výsledkom je sprostredkovanie predaja alebo inej konverzie v online priestore. V jednoduchosti to funguje napríklad tak, že tvorca blogu napíše článok, v ktorom umiestni odkaz na vybraný produkt (vloží vygenerovaný affiliate link alebo banner s linkom). Keď naň čitateľ článku klikne a vykoná požadovanú akciu (nákup tovaru, objednávka služby, vyplnenie formulára), publisher dostáva od inzerenta províziu. Takúto spoluprácu je možné riešiť pomocou affiliate siete alebo v prípade väčších spoločností často aj individuálne.
Marketplaces, alebo online trhoviská, umožňujú predajcom ponúkať svoje produkty alebo služby priamo zákazníkom prostredníctvom centralizovanej platformy. Tieto platformy poskytujú nielen širšiu dostupnosť produktov a jednoduchší spôsob nakupovania, ale tiež umožňujú affiliate partnerom získavať provízie za odporúčanie zákazníkov. Medzi najväčšie marketplaces patria napríklad Amazon, Alibaba, eBay, Rakuten či Walmart.
Marketplaces sú aktuálnou témou číslo 1 v e-commerce segmente, kedže si získavajú čoraz väčšiu popularitu. Všetky svetové prieskumy a predikcie naznačujú, že segment e-commerce sa bude čím ďalej, tým viac presúvať práve na online trhoviská a očakáva sa, že už v tomto roku ovládnu viac ako 50% online nakupovania.
Výkonnostný (akvizičný) marketing
Výkonnostný marketing sa zameriava na strategické využívanie reklamných kampaní s cieľom dosiahnuť maximálnu efektivitu v konverziách a priamych predajoch. Tento prístup využíva rôzne analytické nástroje na monitorovanie a optimalizáciu výsledkov v reálnom čase, čo umožňuje marketérom rýchlo prispôsobovať kampane na základe výkonnostných údajov. Hlavným cieľom je maximalizácia návratnosti investície (ROI) prípadne dosahovania požadovaných obratov s ohľadom na podiel nákladov na obrate (PNO) prostredníctvom precízneho targetovania a efektívneho využitia marketingového rozpočtu.
Brandový marketing
Brandový marketing sa narozdiel od výkonnostného sústredí na dlhodobú stratégiu budovania značky (awareness), zameranú na emocionálnu angažovanosť a lojalitu zákazníkov. Kladie dôraz na rozprávanie príbehov značky, ktoré rezonujú s hodnotami a očakávaniami cieľovej skupiny. Cieľom je posilniť povedomie o značke a jej pozitívne vnímanie na trhu, čo v konečnom dôsledku vedie k vyššej trhovej hodnote a konkurenčnej výhode.
Remarketing
Remarketing je taktika, ktorá umožňuje znovu osloviť návštevníkov, ktorí prejavili záujem o produkty alebo služby, ale neuskutočnili kúpu. Pomocou personalizovaných reklám, ktoré sú zobrazované na rôznych platformách, sa snažíme znovu zaujať a motivovať tieto osoby k návratu na web a dokončeniu transakcie. Tento proces často využíva dáta o správaní používateľov, čím umožňuje efektívnejšie a cielenejšie oslovenie.
Prečo robiť online marketing? Toto sú jeho výhody
Zásadným dôvodom je, že sa v online priestore pohybujú vaši potenciálni zákazníci. Napokon, ani v rámci offline marketingu nemá zmysel umiestniť banner uprostred lesa, kde ho nik nevidí. Ak tieto dva typy propagácie porovnáme, je zrejmé, že online marketing má nespochybniteľné výhody.
Online marketing je merateľný
Len ťažko možno odhadnete, koľko ľudí na zastávke autobusu osloví váš plagát. Alebo koľko z nich si prečíta vašu reklamu v novinách a zareaguje na ňu. Ak sa však rozhodnete pre PPC reklamu v známom online médiu, na Facebooku alebo priamo vo vyhľadávaní, vždy presne viete, koľkí z nich zareagovali a dokonca i uskutočnili konverziu. Online marketingové nástroje sú totiž ľahko merateľné. Môžete ich vyhodnocovať, testovať, porovnávať a prehodnotiť svoju stratégiu podľa výsledkov.
Online marketing je cielený a adresný
Vďaka dostupným dátam, ktoré o sebe používatelia internetu udávajú, môžete zobraziť reklamu na kabelky dáme, ktorá sa zaujíma o módu. Alebo zacieliť príspevok o novinkách v oblasti smartfónov na vysokoškoláka, ktorého bavia technológie. Aj v rámci jednotlivých nástrojov si môžete vytvárať konkrétne publiká – cieľové skupiny s rovnakými parametrami (vek, pohlavie, záľuby…) a segmentovať svoje reklamné zdelenia podľa nich.
Globálne možnosti pre menších hráčov a lokálne cielenie
Chápadlá internetu a online sveta nemajú obmedzenia z hľadiska veľkosti spoločnosti. Aj malý e-shop môže osloviť rovnako veľké publikum, ako známy celosvetový predajca. A pokojne expandovať aj do zahraničia. Naopak, veľkú silu má aj lokálna optimalizácia, vďaka ktorej môžete prostredníctvom kampaní a napríklad vhodne zvolených kľúčových slov osloviť ľudí vo svojom okolí a vhodne tak prepojiť svoje online podnikanie s kamennou prevádzkou.
Potešia vás nižšie náklady na réžiu
Odmyslite si náklady na tlač reklamných letákov, bannerov, citylightov, promotérky, náklady na cestovanie, ubytovanie a podobne. Online marketing v porovnaní s printovou reklamou spôsobí vo vašom rozpočte na reklamu o niečo menší prievan. Samozrejme, aj webová grafika a skúsenosti online marketérov niečo stoja, no existujú niektoré nástroje, ktoré si môžete vziať pod palec aj vy sami. Ak sa trochu zorientujete, vytvárať unikátny obsah s pridanou hodnotou – či už na blogu, alebo v rámci sociálnych sietí, zvládnete na začiatku aj sami.
Ako robiť online marketing?
Keďže online marketing a z časti aj digitálny marketing patria medzi pomerne mladé odvetvia propagácie, množstvo informácií sa dozviete práve na internete. Navyše platí, že reklama v online sa neustále vyvíja. Pribúdajú trendy, menia sa potreby používateľov a taktiež algoritmy rôznych online marketingových nástrojov.
Keď si k tomu pripočítame vznik nových kanálov a spôsobov propagácie (sociálne siete, podcasty…), je jasné, že bez aktuálnych informácií budú tradičné aktivity na internete neefektívne. Reklamné formáty si dôsledkom reklamnej slepoty vyžadujú poriadnu dávku kreativity a neustále sa zvyšujúce nároky v prospech používateľa – návštevníka stránky vyvíjajú tlak na neustálu optimalizáciu vizuálu aj funkčnosti.
Kým teda na jednej strane platí, že je pozadie online marketingu ľahko dostupné pre každého, každé jedno z jeho odvetví si vyžadujú znalosti a čas, bez ktorého nebude vaša propagácia na internete účinná. Ak sa teda nechystáte ponoriť sa do jeho hĺbky naplno, riešením je zveriť tieto úlohy odborníkom. A to buď čiastkovo alebo, v ideálnom prípade, komplexne – na základe kvalitnej online marketingovej stratégie. Potrebujete takú? V ui42 nájdete odborníkov na všetky spomínané (a mnohé ďalšie) odvetvia pod jednou strechou. Radi sa na váš online projekt pozrieme.