A /B testovanie
Týmto testovanín možno testovať navigáciu, texty, ceny, obrázky, farby, rozloženie prvkov na stránke, ale aj texty v e-mailových newslettroch, ako aj vhodný čas na ich odosielanie.
Podstata A/B testovania spočíva v tom, že si pripravíte dva alebo viaceré varianty a potom ich náhodne zobrazujete návštevníkom e-shopu. Jeden používateľ bude mať na stránke produktu zelené a druhý červené tlačidlo, jeden tlačidlo s textom Kúpiť, druhý s textom Do košíka. Potom sa sleduje zvolená metrika, napríklad preklikovosť alebo nákupná konverzia. Po istom čase, keď už máme štatisticky relevantné výsledky, víťaznú verziu nasadíme ako finálnu na živý e-shop a experiment ukončíme.
A/B testovanie - Ilustračný obrázok 1
Na A/B testovanie potrebujete dostatočnú návštevnosť, aby bolo hodnotenie testov štatisticky relevantné a nemuseli sme čakať mesiace. Podľa čerstvej štúdie 45 % malých a stredných firiem v USA neoptimalizuje svoje weby pomocou A/B testovania. Situácia na Slovensku je aktuálne ešte horšia, A/B testovanie sa využíva len minimálne. Hlavnými dôvodmi v obidvoch prípadoch sú nedostatok ľudí a nedostatok potrebného know-how na rozbeh. Google však poskytol nástroj, ktorý zjednodušuje rozbeh A/B testovania.
Google Optimize optimize.google.com/
Google Optimize je nástroj, ktorý sa ľahko nastavuje a používa. Je prepojený s Google Analytics a ak ho používate, stačí do e-shopu pridať jeden riadok kódu a môžete začať Optimize využívať. Údaje z Google Analytics poslúžia na prípravu a vyhodnocovanie experimentov. Ak chcete, aby váš e-shop rástol a zarábal viac, A/B testovanie je jednoduchý UX postup, pri ktorom sa môžete naučiť využívať údaje a testovanie na postupné zlepšovanie UX vášho e-shopu.
Odporúčania pre CTA tlačidlá
Pri príprave nových tlačidiel alebo pri návrhu variantov tlačidiel pre A/B testovanie existuje zopár odporúčaní, ktoré sú výsledkom skúseností iných e-shopov. V prvom rade si treba uvedomiť, že tlačidlo je navigačný prvok v používateľskom rozhraní e-shopu a pri jeho návrhu je potrebné myslieť na všetky jeho parametre:
- umiestnenie na stránke,
- interakciu (statický vs dynamický),
- ako aj vizuálne vlastnosti (veľkosť, farba, tvar) a text.
A/B testovanie - Ilustračný obrázok 2
Neexistuje dokonalé tlačidlo, ktoré je optimálne vo všetkých prípadoch. Na zlepšovanie tlačidiel je vhodné A/B testovanie viacerých variantov. Pri testovaní použiteľnosti e-shopu môžete zistiť, že používatelia majú problémy s tlačidlami, no navrhnúť úpravy už musíte vy. Ktorý variant tlačidla bude najlepší závisí od kontextu a rozloženia prvkov na konkrétnej stránke. Niekedy aj malé zmeny majú prekvapivo veľký vplyv na výsledok, no, žiaľ, nie vždy pozitívny. Tlačidlo musí zo stránky „vytŕčať“ a výrazne sa odlišovať od zvyšku stránky. Na obrazovke by malo byť len jedno alebo maximálne dve tlačidlá, z toho jedno výrazné. Na stránke ich môže byť viac, no na výreze stránky, ktorý vidíte na obrazovke, by malo byť len jedno alebo dve. Uvedomte si, že veľkosti obrazoviek sú rôzne, od veľkých desktopov cez tablety až po smartfóny. Pravidlá platia pre všetky rozmery obrazoviek.
Jednoduchšie tlačidlá sú zvyčajne úspešnejšie. Väčšie tlačidlá sú zvyčajne lepšie, no nepreháňajte to s veľkosťou. Text v tlačidle má hlavný vplyv na konverziu. Používatelia čítajú texty uvedené na tlačidlách. Môžete vyskúšať aj tlačidlá s dlhšími textami.