Druhý článok podľa úspešnej knihy Martina Krupu, E-shop od nápadu po úspech, je tu! V tom úvodnom sme vám priblížili UX testovanie. V druhom sa pozrieme na zúbky CMS. Ste ešte len na začiatku a vyberáte kde môžete váš eshop vytvoriť a aktualizovať? Náš prehľadný checklist vám pri tom pomôže.
CMS (Content Management System) je softvér na publikovanie a editovanie obsahu webových stránok. V slovenčine je pre to zaužívaný názov redakčný systém.
V súčasnosti je najznámejším a najrozšírenejším CMS vo svete WordPress, ktorý uzrel svetlo sveta v roku 2001. Prvé online redakčné systémy sa objavili o rok skôr, no odvtedy sa hlavné požiadavky na ich funkčnosť nezmenili. Musia podporovať decentralizovanú správu obsahu, efektívne publikovanie bez znalosti HTML/CSS, správu viacerých používateľov CMS a ich autentifikáciu, jednotný grafický dizajn, oddelenie obsahu a grafického dizajnu, proces publikovania a možnosť náhľadu.
Vo svete boli CMS od začiatku svojej existencie základným prvkom e-commerce riešení.
U nás, vzhľadom na pomalší nástup online predaja, poskytovali redakčné systémy podporu pre e-shopy len ojedinele. Zmena nastala okolo roku 2005, kedy začali redakčné systémy umožňovať funkčnosť e-shopov a začali sa tak objavovať prvé špecializované redakčné e-shopy zamerané len na e-shopy.
V súčasnosti ich nazývame e-commerce CMS alebo e-shop systém.
Čo poskytuje e-commerce CMS?
Oproti bežným CMS musia e-commerce CMS poskytovať oveľa širšiu škálu funkčnosti pre
- bežného návštevníka e-shopu,
- ale aj pre správcu e-shopu
- a jeho marketingový tím.
Prinášame vám zoznam funkcionalít, ktoré má vedieť dobrý e-commerce CMS zabezpečiť. Checklist sme rozdelili podľa potrieb zákazníkov e-shopu aj tímu jeho prevádzkovateľov. Treba však vziať do úvahy, že zoznam nie je úplný, keďže e-commerce sa vyvíja a pribúdajú nové požiadavky na fungovanie e-shopov.
- Správa e-shopu
- Správa objednávok
- Online marketing e-shopu
- Podpora pre zákazníkov a opakované nákupy.
Funkcie, dizajn, frontend a UX e-shopu
- Grafický dizajn na mieru alebo podľa šablóny, ktoré však môžu používať aj iné e-shopy
- Responzívna verzia pre smartfóny a iné mobilné zariadenia
- Megamenu a fat footer, čiže možnosť vyskladať/prispôsobiť si hlavnú navigáciu a pätičku (footer) stránky podľa potreby (automatickým napĺňaním a/alebo ručným editovaním)
- Vyladený nákupný košík a nákupný proces
- Platobné brány a nákup na splátky (napr. CardPay, TatraPay, Paypal, Quatro, Wplatba, Homecredit, GP webpay, ČSOB, Besteron, B-Payment, 24pay, TrustPay, GoPay, SporoPay)
- Doručovatelia a odberné miesta (UPS, Zásielkovňa, DPD, GEIS, DEPO, Slovak Parcel Service, PickPackPont, Balík na poštu, GLS, Slovenská Pošta + Elektronický podací hárok)
- Fulltextové vyhľadávanie s podporou pre slovenčinu
- Fazetové vyhľadávanie (angl. faceted search) - filtrovanie produktov v kategórii/ výsledkoch vyhľadávania
- Nástroje pre produkty (napríklad strážny pes, wishlist, recenzie, hodnotenia alebo porovnávač)
- Odporúčané a podobné produkty
- Podpora pre externé nástroje (Exponea, Persoo)
- Rýchlosť (pomocou cacheovania)
- Generovanie AMP stránok
- Bezpečnosť (vrátane SSL certifikátov)
- Podpora pre prístupnosť e-shopu pre hendikepovaných
Správa e-shopu
- Možnosť vytvárať e-shopy v iných krajinách s jazykovými verziami a vlastnou cenotvorbou vrátane cudzokrajných mien a spravovať ich naraz z jedného miesta - multidoménové weby
- Podpora pre preklad a lokalizáciu do iných jazykov, napríklad vrátane prepojenia na GoogleTranslate.
- Produktový katalóg s ľubovoľným množstvom kategórií (varianty produktov, jeden produkt do viacerých kategórií alebo možnosť dynamických kategórií) s možnosťou hromadného importu zo súboru alebo externého systému
- Editovanie viacerých stránok a vlastností naraz
- Používateľské rozhranie pre správcu e-shopu musí byť použiteľné a musí podporovať efektívnu správu obsahu aj objednávok
- Hierarchická štruktúra na prehľadnú správu e-shopu (aj pre desaťtisíce produktov)
- Dedenie vlastností (zmena vlastnosti v celej kategórii produktov)
- Nástroj hľadať a nahradiť na zmenu textov aj pre veľa produktov naraz
- Prepojenie eshopu na skladový systém, prípadne na externý produktový katalóg a externý systém na správu cien a zliav
- Automatická úprava cien produktov podľa monitoringu konkurencie
- Prepojenie na skladové systémy
- Reporty marží a obratu
- Podpora pre webovú analytiku (Google Analytics vrátane Enhanced E-commerce, Google Tag Manager, Hotjar)
- Škálovateľnosť (príprava na rast zo stoviek na desaťtisíce produktov, resp. aj stotisíce a príprava na niekoľkonásobný rast návštevnosti)
- Flexibilný import/export stránok z/do CSV/XLS/XML
- Prístupové práva pre používateľov podľa ich rolí pre samostatné časti e-shopu.
- Možnosť nastaviť si user interface pre používateľov v rôznych jazykových verziách
- Nechcené zmeny sa dajú vrátiť späť do pôvodného stavu.
Obrázok: E-commerce CMS BUXUS
Správa objednávok
- Pokročilá správa objednávok (notifikačné e-mail správcovi e-shopu, notifikácie zákazníkovi cez e-mail alebo sms, rozdelenie objednávky)
- Rýchla správa objednávok cez smartfón
- Automatické generovanie faktúr a zálohových faktúr
- Menovky zákazníkov a objednávok (vrátane označenia tých, ktorí si objednávky nevyzdvihli a ich zaradenia do blacklistu) - tzv. tagy
- Prepojenie na fakturačné a účtovné systémy (Abra, Money, Kros, MRP, Pohoda, Profit365, Superfaktúra)
- Prepojenie na kuriérske spoločnosti
Online marketing e-shopu
- Integrované SEO nástroje na pokročilé SEO nastavenia bez programovania
- Export a synchronizácia s porovnávačmi (automatická zmena promo textov alebo inteligentný bidding - Heureka, Pricemania alebo Najnakup)
- XML exporty pre Google AdWords (podpora pre PPC kampane a ich nástroje: Ad Boost, MagicScript a Google AdWords remarketing)
- Zjednodušené SQL (vytváranie ad-hoc dotazy do databázy) pre potreby marketingových pracovníkov bez znalosti SQL
- Dynamické kategórie a fazetový filter na presné cielenie PPC kampaní a SEO
- Cieľové stránky (angl. landing pages), flexibilné vytváranie cieľových stránok
- Blog
- A/B testovanie
Podpora pre zákazníkov a opakované nákupy
- Newslettre s cielením na rôzne skupiny zákazníkov
- Online chat, integrácia s Facebook Messengerom
- Reklamné bannery
- E-mail o nedokončenom nákupe
- Zákaznícka zóna (prihlásenie cez Google alebo Facebook, skupiny zákazníkov a cenové hladiny)
- Vernostný program, zľavy a poukážky (množstevné zľavy, zľavy podľa hodnoty nákupu alebo cena dopravy podľa dodacej adresy, darček k produktu)
- B2B predaj
- Prepojenie na CRM
- Hodnotenie produktov, otázky k produktom, našiel som lepšiu cenu
- Predpredaj
Každý e-shop je trochu iný. Ak niečo funguje pre Amazon, nemusí to fungovať pre ten váš. Ujasnite si svoje potreby, nad ktorými ste rozmýšľali pri príprave informačnej architektúry. Zistite si, v čom sú zvažované systémy dobré pre váš postup práce a spôsob fungovania. Tak smelo do toho!
Viac o CMS a e-shopoch nájdete v knihe E-shop od nápadu po úspech: Kompletný sprievodca pre návrh, vývoj, rozbeh, rast a export úspešného internetového obchodu.
Ďakujeme, že ste článok dočítali až sem. A ak sme vás naviac aj zaujali, neváhajte nás v prípade otázok kontaktovať.