Jednou z opomínaných skupín používateľov e-shopov sú hendikepovaní ľudia. Podľa niektorých štatistík 15 % až 20 % populácie má nejaký fyzický hendikep. Mnohé hendikepy sťažujú ľuďom prácu s počítačmi. Napríklad nevidiaci, slabozrakí alebo motoricky znevýhodnení nemôžu pri práci s počítačom používať počítačovú myš ani dotykovú podložku.
Problémy s čítaním a používaním webov nemajú však len nevidiaci, čo je bežná predstava. Je pravda, že hendikepovaní používatelia sú na e-shopoch vo výraznej menšine. Pre niektoré e-shopy to však môže byť dlhodobo zaujímavá a najmä lojálna skupina používateľov, ak e-shop prispôsobíte aj ich potrebám. Internet používa čím ďalej, tým viac seniorov. Jednak ľudia prirodzene starnú a do dôchodku odchádzajú používatelia, ktorí internet už aktívne používajú. Okrem toho medzi dôchodcami pribúdajú aj používatelia začiatočníci často vo vysokom veku. Podľa štatistík sa ľudia dožívajú čoraz vyššieho veku. To je dostatok dôvodov na to, aby sa e-shopy, ktoré majú medzi potenciálnymi zákazníkmi aj seniorov, začali venovať prístupnosti svojich e-shopov pre nich. Môže to byť konkurenčná výhoda. Predstavte si napríklad starých ľudí, ktorí majú problém nakúpiť si bežné veci, keďže nakupovanie v kamenných obchodoch je pre nich z rôznych príčin zložité až nemožné. Zrejme by uvítali pohodlný nákup potravín, drogérie, liekov a zdravotníckych pomôcok cez e-shop. Alebo aj online nákup vianočných darčekov pre svojich príbuzných.
Rozdelenie používateľov internetu na Slovensku do jednotlivých vekových kategórií (zdroj: IAB Slovakia - AIMmonitor)
Prístupnosť webov
Prístupnosť webu (accessibility) znamená, že jeho webové stránky sú prístupné a použiteľné pre všetkých ľudí, starších aj hendikepovaných (zrakovo, sluchovo, motoricky).
Keď je webová stránka navrhnutá, naprogramovaná a aktualizovaná správne, sú všetky informácie a funkčnosť dostupné každému používateľovi bez ohľadu na jeho hendikep. To znamená, že web sa dá používať aj pomocou asistenčných technológií, ako sú napríklad čítačky pre nevidomých. Hlavnou myšlienkou prístupnosti je, že web si nevyžaduje žiadne veľké zmeny v dizajne, ale prístupnosť je skôr o dobrom návrhu a dodržiavaní istých pravidiel pri pridávaní
nového obsahu.
Pravidlá pre prístupnosť e-shopov
Existujú jednoduché pravidlá prístupnosti webov, t. j. ako majú byť urobené nadpisy, menu, odkazy, obrázky, tabuľky a formulár, aby spĺňali štandardy prístupnosti.
Uvedieme zopár príkladov:
- Farby použité v písme (vrátane textov v grafických prvkoch) musia mať správny kontrast, aby boli texty čitateľné.
- Obrázky a videá musia mať správny textový popis, aby ich obsah bol jasný aj nevidomým, ktorí namiesto obrázkov čítajú popisné texty.
- Veľkosť písma sa musí dať zväčšiť podľa potreby.
- Navigácia musí byť prehľadná a musí sa dať ovládať bez počítačovej myšky pomocou klávesnice.
Aj takto môže vidieť stránku v e-shope starší človek so zrakovým postihnutím
Rast e-shopu
Pravidlá pre prístupnosť e-shopov sú spísané v štandardoch s odporúčaniami pre správny návrh, implementáciu a aktualizáciu obsahu. Najrozšírenejší svetový štandard je Web Content Accessibility Guidelines od svetového konzorcia World Wide Web Consortium (W3C). Na Slovensku platí od roku 2006 výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 9. júna o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy č. 312/2010 Z. z., ktorý je záväzný pre všetky webové stránky verejnej správy, t. j. štátne weby, ale aj weby samosprávy a školstva. Tento výnos je založený na spomínanom svetovom štandarde.
E-shopy súkromných spoločností ho nemusia dodržiavať. Je to však praktický návod aj pre nich, aby boli prístupné pre svojich hendikepovaných používateľov. Ideálne je venovať sa prístupnosti už pri návrhu e-shopu. Vtedy je implementácia pravidiel prístupnosti najjednoduchšia. Ak je e-shop už hotový, potom je dobré začať auditom prístupnosti podľa niektorého zo štandardov a na základe jeho výsledkov upraviť to, čo nevyhovuje prístupnosti. Pri implementácii prístupnosti vám môže pomôcť aj váš e-commerce CMS, ktorý by mal prístupnosť podporiť. Pravidlá prístupnosti zabezpečia, že e-shop sa bude jednoduchšie používať aj bežným zákazníkom. Mnohé z pravidiel prístupnosti tiež zlepšia e-shop z hľadiska SEO. Ak bude váš e-shop prístupný, nič tým nepokazíte.
V roku 2002 supermarket Tesco vo Veľkej Británii spustil samostatný e-shop Tesco Access, ktorý bol určený pre zrakovo postihnutých, s cieľom umožniť im nakúpiť 30 položiek za 15 minút. Tento e-shop mal obrovský úspech a bol natoľko jednoduchý na nakupovanie, že v ňom nakupovali aj bežní ľudia a nárast jeho obratu v prvom roku bol 13 miliónov britských libier.
Online predaj supermarketu Tesco je prístupný aj pre hendikepovaných zákazníkov
V súčasnosti Tesco nemá samostatný e-shop pre hendikepovaných ľudí, ale ich hlavný e-shop spĺňa pravidlá prístupnosti, a tak je ľahko použiteľný pre zrakovo postihnutých zákazníkov aj na základe ich skúseností z Tesco Access.
V ui42 venujeme pozornosť aj tejto problematike prístupnosti webov. Napr. náš odborník na prístupnosť Milan Kurečko je jedným z 15 akreditovaných znalcov pre túto oblasť.