Presne na konci marca - 30.3. Google na celom svete spustil svoj A/B testovací nástroj Google Optimize zadarmo pre všetkých. Čo to vo svete analytiky znamená?
Google dlhodobo dominuje na poli analytických nástrojov so svojim prepracovaným Google Analytis, veľmi rýchlo si dominantné postavanie vybudoval aj Google Tag Manager (nástroj na správu marketingových a trackovacích kódov na webe) a najpoužívanejší vyhľadávač a Google Adwords netreba ani spomínať. V čom Google dlhodobo zaostával bolo A/B testovanie. Pod tým pojmom označujeme postup, keď pripravíme 2 (alebo viac verzií stránky) určíme cieľovú metriku, ktorú ideme porovnávať (napríklad dokončenie nákupu alebo klik na vloženie do košíka) a pomocou špeciálneho nástroja rozdelíme návštevníkov do skupín, každej skupine ukazujeme iný variant a meriame, ktorý lepšie funguje.
Google na to kedysi ponúkal nástroj Website Optimizer, neskôr A/B testovanie integroval do Google Analytics pod názvom Content Experiments. Nástroj sa dal použiť, ale nikdy za ním neboli cítiť také ambície ako pri GA alebo GTM, takže medzi zákazníkmi si získali obľubu skôr konkurenčné služby ako Optimizely a Visual Website Optimizer.
S Google Optimize sa to mení. Podporuje tzv. redirect testy, teda zložíté scenáre, keď programátor pripraví 2 varianty a Optimize len rozdeľuje ľudí a meria výsledky a okrem toho aj také "urob si sám" testy, kde priamo v Google Optimize "prekreslíte" vašu webstránku a meriate ako nová verzia funguje v porovnaní s originálom. Práve v tomto dohnal Google svoju konkurenciu, zároveň Optimize zaradil do svojej rodiny prémiových nástrojov "Analytics 360 Suite" a preto môžeme smelo povedať, že ambície Google sú zamiešať situáciu na trhu s AB testovacími nástrojmi podobne ako sa mu podarilo s Tag Managerom.
Bola by premárnená príležitosť nechať tu takýto ambiciózny nástroj nevyužitý a preto, už teraz testujeme redizajn nákupného procesu u nášho klienta. Pravdepodobne sme jedni z prvých na Slovensku. Test aktuálne beží pár dní, takže k výsledkom sa ešte nemôžeme vyjadriť, ale môžeme hodnotiť implementáciu nástroja.
Prvotné nasadenie kódu nie je úplná banalita (v stávke je presnosť vašich dát), ale keď viete ako postupovať a na čo si dať pozor (s tým vám vieme poradiť) nie je ani príliš náročné. Prepojenie s Analytics bolo jednoduché (ako sa dalo aj čakať) a možnosti nastavenie testu nás príjemne prekvapili, pretože dokonale pokryli aj potreby nášho neobvykle zložitého scenára.
Pre prípadne detailnejšie informácie nás kontaktujte a radi Vám ich zodpovieme.
Peter Jakuš a Váš ui42 tím