V oblasti informačnej architektúry nadväzujeme na predchádzajúci článok, v ktorom sme si prešli jej základnú definíciu.
Viem sa zaobísť aj bez architekta?
Tak ako si môžete rodinný dom postaviť podľa katalógového projektu, aj pre e-shopy existuje skratka vo forme krabicových e-shopov s funkčnosťou a dizajnom podľa nastavených šablón. Výber e-commerce CMS však nemá byť prvé rozhodnutie, existuje veľa krokov predtým a potom, ktoré sú dôležité pre úspešný rozbeh.
Aj v prípade výberu katalógového projektu pre dom si najprv premyslíte, koľko izieb budete potrebovať teraz a koľko o 10 rokov. To záleží od toho, koľko máte detí, koľko z nich sú dcéry a synovia, aký je medzi nimi vekový rozdiel. Ale aj od toho, či bude s vami bývať svokra na dôchodku, ako často k vám chodia návštevy, ktoré potrebujú prespať, aj to, či pracujete z domu. Ak aktívne športuje celá vaša rodina, musíte zvážiť aj umiestnenie všetkých bicyklov, snowboardov, lyží, lyžiarok, korčúľ a ďalšieho športového náčinia. Analyzujete vlastne potreby a fungovanie členov svojej rodiny a snažíte sa predvídať, aké budú o 5 či 10 rokov. Po tejto úvahe zistíte, že potrebujete aj malú pracovňu, v ktorej príležitostne prespia hostia. A kvôli úložným priestorom investujete aj do pivnice, čo vám na začiatku výberu ani nenapadlo. Nakoniec si radšej vyberiete prízemný bungalov, lebo plánujete v dome zostať aj na dôchodku a chcete sa vyhnúť častému chodeniu po schodoch, keďže máte v rodine predispozíciu na problémy s kĺbmi.
V prípade e-shopu si tiež najprv potrebujete premyslieť potreby a ciele svoje, ale najmä vašich zákazníkov. Analyzujete svoj produktový katalóg, rozmýšľate nad tým, ako ho prezentovať návštevníkom e-shopu, aká má byť navigácia v kategóriách tovaru, aké musí byť prepojenie so skladom, ako budete evidovať tovar v sklade, v akom štýle a farbách má byť grafický dizajn, či budete mať jazykové verzie, či je potrebný aj blog atď. Celá táto analýza a návrhy, ktoré z nej vyplynú, sú dôležité pri výbere e-commerce CMS a pre ďalšie kroky pri výrobe aj rozbehu e-shopu.
Obsah informačnej architektúry
Informačná architektúra sa skladá z dvoch základných častí.
- Prvá je analýza východísk, cieľov, zákazníkov, konkurencie.
- Druhá časť je návrh e-shopu z hľadiska funkčnosti, obsahu, štruktúry, grafického dizajnu a ďalších detailov.
Druhá návrhová časť je základným podkladom na výber e-commerce CMS, jeho nasadenie a grafický dizajn. Na nasledujúcom obrázku je detailná štruktúra obidvoch častí. Odporúčame zistenia z prvej analytickej časti a návrhy z druhej návrhovej časti spísať a udržiavať v jednom projektovom dokumente, ktorý sa môže aktualizovať počas celého života e-shopu. Často sa stáva, že v úvodnej analýze alebo v návrhu sú užitočné podklady aj pre redizajn e-shopu o dva roky neskôr.
Obrázok: Postup a obsah informačnej architektúry e-shopu
Rozdiel medzi informačnou architektúrou a navigáciou
Niekdy sa zvyknú zamieňať pojmy informačná architektúra a navigácia. Navigácia je len jedným z výsledkov informačnej architektúry, je súčasťou používateľského rozhrania (user interface – UI). Návrhu navigácie predchádza inventarizácia produktového katalógu, návrh štruktúry kategórií, mapa stránok a pomenovanie obsahu.
Ak vás téma informačnej architektúry zaujala