Jedna z najzaujímavejších prednášok tohtoročného WebExpa v Prahe bola prednáška Petra Kosnara nazvaná Fakebook. Tu Petr popísal výsledky svojho 2,5 ročného experimentu na fiktívnom Facebook profile mladej teenagerky. Napriek tomu, že išlo o úplne vymyslenú osobu, počas 2,5 roka bez významnejšej aktivity jej profil „nazbieral“ stovky online priateľov, ktorí bez váhania zdieľali často veľmi súkromné informácie.
Táto prednáška mala pre mňa dve roviny – okrem už spomínaného ľahkomyselného správania v online svete experiment potvrdil, aké jednoduché je nabrať fiktívnych priateľov. V trochu poupravenej forme sa ako online marketér stretávam čoraz častejšie s tým, aké jednoduché je nabrať like-y na svoju stránku / príspevky / fotky ... často až podozrivo jednoduché ...
Áno, chcem hovoriť o téme, ktorá je u nás ešte stále tabu – kupovanie like-ov. Nejdem polemizovať o tom, či sa to deje, alebo nie. Deje sa to bežne, like-y kúpite na špecializovaných weboch, ale aj cez eBay za pár eur.
Ako spoznáte kupovanie like-ov?
Spravuje vám FB profil niekto iný, organizujete súťaže na Facebooku, alebo sa ich sami zúčastňujete a niečo sa vám proste nepozdáva? Existuje niekoľko znakov, ktoré môžu indikovať kupovanie like-ov.
1. Rýchly nárast like-ov behom krákeho času bez príčiny.
Asi najjednoduchší znak toho, že sa niečo deje. Sľúbil vám správca vášho firemného profilu, že do troch mesiacov zoženie aspoň 5000 like-ov, mesiac sa nič nedialo a zrazu tam sú? Skúste si pozrieť štatistiky (Facebook Insights), či noví fanúšikovia prišli vďaka populárnym príspevkom, reklame, alebo len tak sami od seba a bez príčiny? Organizujete fotosúťaž na FB a bežne majú fotky 10-20 like-ov, no jedna má 500 a žiadny share? To určite stojí za povšimnutie.
2. Sú noví fanúšikovia zo zahraničia?
Je vaša stránka zameraná na domáci trh, prispievate len po slovensky, no pribudli vám nárazovo fanúšikovia z krajín, ktoré poznáte len na mape? Asi bude niekde problém. Skontrolujte si nastavenia platenej reklamy (ak ju využívate), no práve rapídny nárast fanúšikov zo zahraničia bez príčiny je jedným z jasných „giveaways“ (preto aj názov článku).
3. Engagement stagnuje
Posledný klinec do rakvy falošných fanúšikov je engagement, resp. skôr jeho absencia. Falošní fanúšikovia sa nijako neprejavia, sú to mŕtve duše, ktoré nezareagujú na žiadny váš príspevok a majú pre vás nulovú hodnotu.
Ak ste na všetky tri body odpovedali áno, tak mám pre vás zlú správu. Zoberte správcu svojho FB profilu na pokec pri káve a nebojte sa pýtať.
P.S. Existuje jedna možnosť, ako odpovedať na všetky tri otázky áno a predsa nepôjde o kupovanie like-ov. Pokiaľ je vaša FB stránka len jazykovou mutáciou globálnej FB stránky, tak ešte pred tým, ako vyhejtujete správcu svojho profilu, uistite sa, že nedošlo len ku zlúčeniu stránky s ostatnými pod jeden global page. Like-y narastú, zrazu máte zobrazovaný audience z celého sveta a engagement často na túto zmenu reaguje len veľmi pomaly.