Čo robí z Česka a Slovenska vhodné prostredie pre rozvoj e-shopov? Aké by mali byť prvé kroky pri jeho zakladaní? V čom môže prevádzkovateľom on-line obchodov pomôcť ERP systém?
Odpovede na tieto a ďalšie otázky poskytol spoločnosti Solitea Robert Mráz, spoluzakladateľ ui42, ktorého najobľúbenejšou časťou práce sú práve technológie – špeciálne IT a ešte špeciálnejšie tie webové. Preto má u nás v ui42 na starosti technologické aspekty služieb a produktov, popri čom pôsobí ako vedúci vývojárskeho tímu. Zároveň dohliada aj na financie, zmluvy a ďalšie procesy. Mimo ui42 vyučuje na bratislavskej Univerzite Komenského, kde vedie kurz o vývoji a živote webových aplikácií.
O Česku a Slovensku sa v poslednom období hovorí ako o e-commerce veľmociach. Je to pravda? Ak áno, čo z nich tvorí pre rast e-shopov vhodné prostredie?
Nielen v poslednej dobe, ale v podstate odjakživa je najmä Česko e-commerce veľmocou. Slovensko síce mierne za Českom zaostáva, avšak voči ostatným okolitým krajinám sme stále určite popredu.
Tento trend zabezpečilo vhodné prostredie, ktoré je tvorené kombináciou šikovných, technicky a obchodne zdatných, tvorivých ľudí, ktorých vzhľadom na novosť celej internetovej technológie, nebrzdí historický deficit dedičstva socializmu. Aj počas minulého režimu držalo Československo prst na tepe celosvetového IT vývoja a v rámci socialistického bloku sme boli v tejto oblasti jasným lídrom.
Ako tomuto rastu pomohli reštriktívne opatrenia spojené s pandémiou koronavírusu? Možno sa stretnúť s názorom, že vo výhode sú tí podnikatelia, ktorí zvládli rýchly prechod z kamennej predajne do e-shopu.
Rast on-line predaja tu bol aj bez pandémie. Je však pravdou, že pandémia ešte viac posunula všeobecné vnímanie dôležitosti on-line predaja. Hlavne však výrazne posunula dopredu podporné off-line služby, napr. kuriérske. To umožnilo on-line obchodom lepšie využívať potenciál, z ktorého sa stále využíva len malá časť.
Aj tak sa ale našli prípady obchodníkov, ktorí aj napriek niekoľkonásobného nárastu objemu on-line predaja nedokázali vykompenzovať prepad predajov v kamenných predajniach.
Tvrdenie, že podnikatelia, ktorí sa vedia rýchlo prispôsobiť novým podmienkam, sú vo výhode, je platné univerzálne. Život koniec koncov mení podmienky často a rád.
Znamená to teda, že ak sa podnikatelia rozhodli spustiť e-shop až teraz, zmeškali svoju príležitosť a budú tak mať ťažšie podmienky oproti e-shopom, ktoré vznikli počas korona krízy?
S tým by som opatrne nesúhlasil. V on-line priestore stále čakajú obrovské príležitosti, preto je potrebné udržať si odvahu a túžbu experimentovať. Dlhodobo prežijú iba tie najlepšie e-shopy. Teda také, ktoré budú ponúkať najžiadanejší tovar a služby za najprimeranejšie ceny. Nemusí ale automaticky ísť o e-shopy, ktoré sú na trhu najdlhšie, či naopak vznikli v čase koronakrízy. Je ľahko možné, že e-shopy, ktoré tu budú najúspešnejšie o 10 -15 rokov, ešte ani nevznikli.
Pravdou však je, že rozbiehať nový biznis v čase krízy býva výhodnejšie. Turbulentné prostredie praje novým a inovatívnym e-shopom oveľa viac, ako skostnateným a zabehnutým molochom.
Dajme tomu, že niektorý z čitateľov práve zvažuje svoj vstup do e-commerce, ale nevie, kde má začať a čo všetko má mať pripravené. Na čo by sa mali podľa Vás títo ľudia počas „tvorby základov“ e-shopu najviac zamerať?
Je rozdiel v tom, či vstup do e-commerce je len rozšírením už zabehnutého kamenného predaja alebo začínate s biznisom na zelenej lúke.
Pre tých, ktorí svoj biznis o e-commerce iba rozširujú, je najväčšou výzvou pochopiť rozdiely medzi klasickým a on-line predajom. Tiež je potrebné nájsť alebo zaškoliť tých správnych ľudí tak, aby vedeli zabezpečiť všetky potrebné činnosti.
Výhodou zabehnutých biznisov je i fakt, že zvyčajne majú už dobre zabezpečený nákup, evidenciu, skladovanie, balenie, dopravu, ako aj cenotvorbu či financovanie.
Toto všetko si musí nový biznis postupne vybudovať, čo je časovo aj finančne náročné. Výhodou pri budovaní e-commerce biznisu od nuly je možnosť vybrať si jednotlivé komponenty a nastaviť postupy tak, aby boli na mieru ušité on-line podnikaniu.
Samozrejme, v obidvoch prípadoch by mal byť prvým krokom prieskum dopytu a konkurencie. Na webe viete zistiť, aký je skutočný dopyt po tovare, ktorý chcete predávať. Viete zistiť, aké sú ceny konkurencie, objem ich predajov a identifikovať ich silné a slabé stránky.
V neposlednom rade je potrebné zodpovedne rozložiť svoje sily a financie do dlhšieho časového úseku, aby ste si ich „nevyplieskali“ hneď na začiatku.
Aké najčastejšie chyby či zlé rozhodnutia robia podľa Vás ľudia pri zakladaní a rozbehu e-shopu a ako sa môžu týmto chybám vyhnúť?
Kedysi býval najčastejšou chybou názor, že najlepšiu šancu na rozbeh e-shopu má programátor, pretože si ho vie naprogramovať podľa seba. Pravdou však je, že e-shop je v jadre iba ďalšia podoba obchodu, a preto jediný, pre koho má zmysel rozbiehať svoj e-obchod, je človek, ktorý je rodeným obchodníkom. Tento človek rád predáva, rád nakupuje, dokáže vycítiť potreby ľudí a vie, za ktorý tovar sú ochotní zaplatiť. E-shopy, ktoré v úlohe hlavného ťahúňa nemajú schopného obchodníka, majú prakticky nulovú šancu na úspech či ďalší rast.
Všetko ostatné by som nenazval ani tak chybami, ako skôr slepými uličkami. Vyhnúť sa im nedá. Dôležité sú tu dve veci – umenie priznať si, že to čo som urobil neviedlo k požadovanému výsledku, a potom snaha urobiť to znova, nejako lepšie.
Nové e-shopy sa budú musieť vysporiadať s početnou a často už zabehnutou konkurenciou. Čo by ste poradili novým e-shopom, ktoré sa snažia uspieť?
Žijeme v rýchlej dobe, preto používatelia určite ocenia e-shop, na ktorom si tovar rýchlo a bez problémov vyberú a objednajú cez smartfón, pričom očakávajú, že im tovar bude rýchlo doručený (ideálne do 24 hodín). Ak k tomu máte aj zaujímavý sortiment, ktorý je dostupný na sklade v dostatočnom množstve a za dobrú cenu, tak máte veľkú šancu preraziť aj medzi zabehnutou konkurenciou.
Povedzme, že sa vyššie spomenutému čitateľovi podarilo e-shop rozbehnúť a preraziť s ním. Počet objednávok mu rastie a s ním aj množstvo nutnej administratívy. Zároveň sa objavujú aj prvé nedostatky – neporiadok na sklade, chybne vybavené objednávky, neskorá expedícia vinou vyťaženosti a podobne. Aký ďalší krok by ste mu v tejto fáze poradili?
Automatizovať procesy. Tu je dobré zapojiť zdravý sedliacky rozum a začať pri najväčších slabinách. Ak máme veľa skladových položiek, na sklade nám leží tovar za veľa peňazí, ale aj napriek tomu nezvládame včas vybavovať objednávky, je treba najskôr upratať sklad.
Avšak bez ohľadu na to, ktorým procesom začnete reálnu implementáciu, načrtnite si vopred aspoň top level architektúru celého riešenia. Tu odporúčam nájsť si odborníka, ideálne skúseného systémového architekta, a nechať ho vytvoriť návrh. Podobne akoby ste chceli postaviť komplex budov. Nezačnete rovno stavaním jednej budovy, ale necháte si načrtnúť plán celej zóny, ktorý bude zohľadňovať väzby medzi jednotlivými časťami.
V IT síce búranie stavieb nie je až také drahé, ako v stavebníctve, ale aj tu sa môže zle navrhnuté riešenie niekoľkonásobne predražiť a byť výrazne pomalšie. Takéto riešenie by vás následne obmedzovalo v raste a osobne poznám biznis, ktorý práve takáto chyba “zabila”.
Pokiaľ sa obchodník rozhodne pre prepojenie e-shopu s ERP systémom, podľa čoho by mal vybrať vhodné riešenie a aké otázky by mal mať pripravené pre dodávateľa daného riešenia?
Prvé kolo výberu ERP systému by malo zohľadňovať najmä plánovanú veľkosť e-shopu, či plánujete 50 alebo 50-tisíc transakcií denne. Či chcete mať v sortimente 50 produktov alebo milión. A či chcete predávať v jednej krajine alebo do celého sveta. Pri všetkých ERP systémoch, ktoré dokážu splniť uvedené očakávania a ktoré možno navzájom prepojiť, by som následne požiadal o orientačnú cenu a stanovil si dostupný rozpočet.
Následne by som si vybral medzi dodávateľmi, ktorí vedia v stanovenom rozpočte dodať požadované systémy aj s prepojeniami, podľa toho ako si rozumiem s konkrétnymi ľuďmi, ktorí implementáciu budú realizovať. Všetko ide oveľa ľahšie, ak spolupracujúce tímy zdieľajú rovnakú medziľudskú chémiu.
Na záver trošku odbočíme. ui42 a Solitea majú za sebou spoluprácu pri prepojení ERP systému s e-shopmi Pískacie a Holokolo. Ako vnímate túto spoluprácu?
Projekt Pískacie bol výzvou pre obe zúčastnené strany. Zákazník prechádzal na nový systém Money ERP a učil sa s ním pracovať. Zároveň mal na Soliteu špecifické požiadavky týkajúce sa práce so skladovými zásobami, ktoré sme potom my na mieru doprogramovali, aby prepojenie Money ERP s naším CMS BUXUS fungovalo presne podľa potrieb klienta.
Podobne to bolo aj pri e-shope Holokolo. Komunikácia a prístup ui42 a Solitey sú založené na profesionalite a ochote vyhovieť svojim klientom. Preto si dovolím tvrdiť, že spolupráca je úspešná a jej výsledkom sú automatizované e-shopy, ktoré zamestnancom uľahčujú prácu a zákazníkom ponúkajú presné informácie o dostupnosti tovaru. Vďaka tomu sa minimalizujú prípadné nedorozumenia či sklamania pri nákupe.