Rýchlosť načítania stránky je dôležitá, lebo používatelia zvyčajne nie sú ochotní čakať na načítanie pomalej stránky. Vysoká rýchlosť načítania môže pozitívne ovplyvniť spokojnosť návštevníka, čo sa prejaví vo vyššom konverznom nákupe. Rýchlejšie e-shopy jednoducho viac predávajú.
Rýchlosť načítania stránky je dôležitá, lebo používatelia zvyčajne nie sú ochotní čakať na načítanie pomalej stránky. Jedna sekunda je zhruba hranica, za ktorou používatelia prestávajú byť sústredení na úlohu, ktorú robia. Po desiatich sekundách sú už používatelia frustrovaní a je pravdepodobné, že úlohu prerušia a už sa do e-shopu nevrátia. Hranica 1 sekundy a 10 sekúnd sú psychológmi dlhodobo overené limity, ktoré platia univerzálne.
Vysoká rýchlosť načítania môže pozitívne ovplyvniť spokojnosť návštevníka, čo sa prejaví vo vyššom konverznom nákupe. Rýchlejšie e-shopy jednoducho viac predávajú.
Vplyv pomalého načítavania stránky na mieru odchodov zo stránky
Poznámka k obrázku: Používatelia opúšťajú stránky, ktoré sa načítavajú pomaly.
Rýchlosť načítania môže však ovplyvniť aj umiestnenie vašej webovej stránky vo výsledkoch vyhľadávania. Doteraz bola rýchlosť e-shopu jedným z parametrov, ktorý vplýval na umiestnenie vo výsledkoch vyhľadávania na desktope. Od leta 2018 je rýchlosť e-shopu faktorom aj pre umiestnenie v mobilnom vyhľadávaní. Je to teda dôležitý parameter pre kvalitné SEO stránky.
Aj kvôli SEO poskytuje Google nástroj PageSpeed Insights na testovanie rýchlosti načítavania stránky. Výsledkom testovania sú aj odporúčania na zrýchlenie načítavania stránok.
Rýchlosť načítavania stránok je veľmi špecifická téma, ktorej rozumie len úzka skupina webových vývojárov a systémových administrátorov. Odporúčania vyzerajú na prvý pohľad jednoducho, no ich implementácia je zložitá a zahŕňa veľa úrovní:
- od hardvéru,
- cez databázu,
- e-commerce CMS,
- externé webové služby,
- HTML,
- CSS,
- JavaScript,
- obrázky
- až po internetové pripojenie a prehliadač používateľa.
Dosiahnuť vysokú rýchlosť načítavania napríklad v teste Google PageSpeed Insights je pre komplexné weby, kam patria e-shopy, veľmi obťažné. Nedarí sa to ani Googlu s jeho vlastnými produktmi. Svoj e-shop preto porovnávajte s konkurenciou.
Z hľadiska majiteľa e-shopu alebo e-commerce manažéra e-shopu je dôležité vybrať si dodávateľa e-commerce CMS, ktorý má:
- odborníka v oblasti optimalizácie rýchlosti
- a kvalitný hosting.
Pri optimalizácii rýchlosti je často najrýchlejšie aj najlacnejšie riešenie prenájom výkonnejšieho servera alebo služby v cloude. Ako majiteľ e-shopu alebo e-commerce manažér e-shopu viete zrýchliť e-shop tak, že dohliadnete na veľkosti obrázkov, ktoré zadávate do e-shopu. Sledujte trend rýchlosti načítavania stránok svojho e-shopu v Google Analytics.
Výsledok testovania rýchlosti načítania e-shopu
Grafy rýchlosti načítavania stránok a návštevnosti z Google Analytics
Poznámka k obrázku: Uvedené grafy napovedia, aký je trend v optimalizácii rýchlosti e-shopu. V tomto prípade e-shop zvláda rast návštevnosti aj v sezóne bez zbytočných spomalení. V prvom grafe sú tri momenty, kedy je zreteľné zrýchlenie vďaka optimalizácii.
Rýchlosť mobilných e-shopov
Limity 1 a 10 sekund sú dôležité pre rýchlosť načítavania stránok aj pre e-shopy na mobilných zariadeniach. Podľa údajov z Google Analytics je doba načítania priemernej webovej stránky na smartfóne dlhšia než 10 sekúnd. Naším cieľom je používateľa v e-shope zaujať, a tak minimálne obsah stránky „nad page foldom“ by sa mal zobraziť do 1 alebo najneskôr do 2 sekúnd. Tým pádom používateľ si začne stránku prezerať a zatiaľ sa môže načítať zvyšok stránky.
V mobilnom e-shope je situácia zložitejšia oproti desktopu. Používatelia sú pripojení cez rôzne typy mobilných sietí, napr. 2G, 3G alebo 4G. Sieťová odozva na týchto sieťach je oveľa pomalšia než pri lokálnych sieťach s pevným alebo wi-fi pripojením na internet. Preto je výzva dodržať 1 − 2 sekundový limit na načítanie úvodu stránky pre mobilné e-shopy náročnejšia než pre klasické e-shopy na desktopoch. Odporúčania na zrýchlenie načítavania stránky na mobiloch sa týkajú technických detailov ohľadom štruktúry HTML, CSS a JavaScriptu, presmerovaní a využívaní externých kódov pri zobrazovní úvodnej časti stránky. Tak ako pri optimalizácii rýchlosti desktopovej verzie, aj optimalizácia mobilného e-shopu je úloha pre skúseného programátora. Google PageSpeed Insights ponúka odkazy na základné informácie o tejto optimalizácii.
V prípade záujmu kontaktujte:
Carolina Cardoso
Sales Manager
Pozn.: článok je z knihy Martina Krupu - E-shop: Od nápadu po úspech