Porovnanie Google Analytics a Matomo. Aký je medzi nimi rozdiel?
Google Analytics je najrozšírenejší nástroj, ktorý sa na webovú analytiku používa. Na základe údajov z webstránky alebo aplikácie dokáže zobraziť rôzne prehľady a vytvárať analýzy, ktoré sú pre fungovanie webu kľúčové. Vďaka reportom a štatistikám je analýza dát dôležitým faktorom pre vyhodnocovanie aktivít a plánovanie ďalších cieľov každého online projektu.
Okrem Google Analytics existuje však niekoľko iných analytických nástrojov, ktoré rozhodne stoja za zmienku. Príkladom je Matomo, ktoré používame aj my, v ui42.
Viete, aký je medzi nimi rozdiel, aké majú jednotlivé nástroje výhody a či ich môžete používať aj súbežne?
Čo je Google Analytics?
Ak pracujete s dátami, pravdepodobne Google Analytics poznáte. Odkedy ho totiž Google zaradil medzi svoj balík nástrojov, stal sa najpoužívanejším pomocníkom pre všetkých, ktorí sa orientujú podľa čísel. GA totiž dokáže presne povedať, akí používatelia webstránku navštevujú, ako sa na nej správajú, kde ju opúšťajú a či na nej niekedy už boli.
Okrem toho ponúka Analytics množstvo funkcií, ako dáta vyhodnocovať na základe rôznych požiadaviek, vytvárať prehľadné analýzy a reporty. Pre skúsených online obchodníkov a marketérov je Google Analytics najlepšou oporou, pomocou ktorej sa môžu rozhodovať, ako postupovať v online v rámci projektu ďalej. Niet sa čomu diviť. Podľa posledných štatistík používa aktívne Google Analytics takmer 38 miliónov webstránok, pričom viac než 96 tisíc z toho na Slovensku.
Čo je Matomo?
Matomo je analytický nástroj na báze open-source (vo verzii On-Premise). Do jeho vývoja aktualizácií teda zasahuje odborná komunita, ktorá reflektuje na konkrétne problémy a hľadá riešenia, ako nástroj neustále posúvať vpred. Podobne, ako je to v prípade Google Analytics, aj Matomo do detailov odpovedá na informácie o návštevníkoch stránky. Zaznamenáva a vyhodnocuje ich interakciu s webom a vďaka množstvu analýz a reportov vytvára dôležitú oporu pre data-driven rozhodnutia v online biznise.
Matomo Analytics však rozhodne nepatrí medzi nejaké neoťukané novinky. Pre tých, ktorí s dátami pracujú dlhšie, ho môžete poznať aj pod názvom Piwik, ktorý sa rebrandom v roku 2018 zmenil na aktuálne Matomo. Nepopierateľnou výhodou a dôvodom, prečo Matomo využíva momentálne takmer milión webov je vlastníctvo dát. Aké sú jeho ďalšie výhody a rozdiely medzi Matomo a Google Analytics?
Aké sú výhody Google Analytics a Matomo?
Google Analytics a jeho hlavné benefity
V prípade Google Analytics hrá hlavnú rolu dostupnosť a možnosť analyzovať dáta bez akéhokoľvek poplatku. Tak, ako všetky svoje nástroje, aj Google Analytics neustále svoje rozhrania vylepšuje, dôkazom čoho je posledný upgrade na Google Analytics 4. Okrem dostupných prehľadov a funkcií je možné prepojiť Analytics s externými nástrojmi a efektívne tak zabezpečovať aktuálne dáta pre ich lepšie fungovanie. Čo napríklad v Google Analytics momentálne nájdete?
- prehľady o dátach v reálnom čase
- informácie o miestach, na ktorých návštevníci opúšťajú web
- personalizované zobrazenia vďaka filtrom
- možnosť zadefinovať a nastaviť svoje ciele v rámci kampaní
- informácie o tom, ako návštevníci prechádzajú webom
- tipy a návody, ako s Google Analytics pracovať
Ako funguje Matomo Analytics a čo sú jeho výhody?
Matomo ponúka hneď dve možnosti, ako tento analytický nástroj používať. Prvou je On-Premise riešenie, ktoré je bezplatné a v rámci ktorého hostíte Matomo na svojom serveri. Rozhranie nástroja si môžete plne prispôsobiť podľa svojich požiadaviek a nečakajú vás ani veľké dátové limity. Druhou možnosťou je Matomo Cloud. Táto verzia je jednoduchšia na technické vedomosti používateľa, dokonca nastaveniami veľmi podobná práve Google Analytics. Síce je spoplatnená, no na druhej strane ušetrí váš čas i financie, pretože je viac zautomatizovaná (update a pod.). Celkovo je však podstatných hneď niekoľko výhod, ktoré Matomo ponúka:
- podrobné dáta o návštevníkoch stránky (vrátane kľúčových slov, cez ktoré prišli a jazyka, ktorým hovoria)
- 100% vlastníctvo údajov
- neustály vývoj nástroja vďaka open-source komunite
- takzvané “surové dáta”
- ochrana súkromia používateľa
- ochrana údajov v súvislosti s GDPR
- bezpečnosť (v prípade Matomo Cloud zálohovanie aj monitorovanie)
Porovnanie: Základné rozdiely medzi Google Analytics a Matomo
Okrem rozdielov majú GA a Matomo veľa podobných funkcií a, samozrejme, aj výhod. Príkladom je možnosť prispôsobiť si svoje vlastné používateľské rozhranie, zhromažďovať údaje podľa svojich vlastných cieľov, monitorovanie v reálnom čase, prístup aj z mobilných aplikácií a prepojenie na externé softvéry. Mnohí dátoví analytici a marketéri však volia Matomo ako alternatívu k všeobecne známemu nástroju Google Analytics. Čo zohráva rolu pri ich porovnaní?
Inštalácia Google Analytics a Matomo
Ak si porovnáme začiatok s oboma nástrojmi a spôsob, ako ich nainštalovať alebo skôr spojazdniť v rámci svojho webu (zväčša na Wordpresse), je miska váh mierne naklonená ku Google Analytics. Po jednoduchej registrácii pomocou e-mailu s koncovkou gmail.com získate vygenerovaný JavaScript kód, ktorý vložíte na svoj web (najjednoduchšie pomocou jedného z voľne dostupných pluginov).
V prípade Matomo však hovoríme o dvoch vyššie uvedených verziách – Matomo On-Premise a Matomo Cloud. Rozhranie cloudového riešenia je to rovnaké ako pri GA. Po registrácii vložíte unikátny kód do hlavičky webu a prehľadné user-friedly prostredie môžete bez problémov využívať. O niečo zložitejšie je to v prípade On-Premise, kde je potrebné nástroj nainštalovať za pomoci profesionála. Ten vo výsledku opäť získa unikátny kód, ktorý je potrebné implementovať priamo na web.
Používateľské rozhranie závisí od preferencií
Je zrejmé, že snahou oboch nástrojov je vytvoriť používateľsky jednoduché a prívetivé prostredie. Ak je teda jednoduchosť používania a obsluhy analytického nástroja kritériom pre jeho voľbu, v tomto smere závisí od každého osobných preferencií. V oboch prípadoch je k dispozícii prehľadný ľavý panel, a v prípade Matoma aj mapa návštevníkov. Ako sme však vyššie uviedli, Matomo On-Premise je zložitejšie na inštaláciu, čo môže niektorých menej technicky zdatnejších používateľov hneď v úvode odradiť.
Neobmedzené v Analytics verzus mierne osekané sledovanie v Matomo
Rovnako, ako v prípade Google Analytics, aj v prípade Matomo môžete sledovať základné parametre ako polohu, zariadenia, vstupné a výstupné stránky či návštevníkov webu v aktuálnom čase. Nie všetky parametre sú však v oboch prípadoch neobmedzené. Z tohto hľadiska vyhráva Google Analytics – neobmedzuje počet používateľov, segmenty, ani ciele. Veľmi podobne je to aj v prípade Matomo On-Premise, avšak obmedzenie prichádza napríklad v podobe vlastných dimenzií v počte 100. Cloudové riešenie Matomo čiastočne obmedzuje všetky vymenované parametre.
Koľko zaplatím za Google Analytics a Matomo?
To je častá otázka, ktorá zohráva rolu v rozhodovaní sa. Google Analytics je zdarma. Navyše, je skvele prepojený na ďalšie nástroje z Google balíčka, ako napríklad Google Ads. Kým Matomo vo verzii On-Premise deklaruje nulové poplatky, tie vám môžu nabehnúť v prípade, ak nemáte vlastného špecialistu, ktorý vám toto riešenie rozbehá a prípadne pomôže v rámci nejakého nastavenia a konfigurácií. Pri Matomo Cloud je nastavený mesačný poplatok.
Prístup a vlastníctvo dát je jednoznačne doménou Matomo
S rozvojom inovácií, ako je napríklad umelá inteligencia, vstupuje do hry pri výbere analytického nástroje jeden veľmi významný faktor. Vlastníctvo dát. Kým v Google Analytics so svojimi dátami môžete pracovať v zmysle ich zobrazenia, porovnania a vytvárania dôležitých reportov, Matomo má v tomto bode významne navrch. S týmto nástrojom ste vlastníkom dát výhradne vy a nie sú sprístupnenené žiadnym tretím stranám na marketingové alebo iné účely.
Ochrana údajov vo vašej správe znamená výrazne posilnenie v očiach klientov a taktiež prístup k surovým dátam, ktoré môžete ďalej využiť na dosiahnutie vyšších konverzií v e-shope alebo na webe. Práve dáta sú podstatným artiklom pre automatizované odporúčania, ktoré dokážu odbremeniť vašu zákaznícku podporu a ponúknuť návštevníkovi stránky obsah, o ktorý má pravdepodobne najväčší záujem.
UIČKOVSKÝ TIP:
Možno ste to netušili, no dáta sú to najdôležitejšie, čo web má. Prečítajte si viac o tom, ako ich umelá inteligencia premení na vyššie čísla vo vašom e-shope.
Môže sa Google Analytics a Matomo používať zároveň?
Na záver ešte jedna otázka, ktorá vám možno už napadla. Áno, Google Analytics a Matomo Analytics, ako dva samostatné analytické nástroje, môžete používať zároveň. Výhodu je porovanie výstupov a možno taktiež rozhrania.
Ako vždy, má to však aj nevýhodu. A tou je implementácia dvoch JavaScript kódov na stránke, ktoré sú spustené súbežne. Výsledkom môže byť zníženie rýchlosti webu a následný odchod návštevníkov z príliš pomalých stránok. Preto stojí za zmienku zvážiť, ktoré z dvoch, respektíve troch uvedených riešení (Google Analytics, Matomo Cloud alebo Matomo On-Premise), je pre vás to najvhodnejšie. My, v ui42, máme skúsenosť s oboma nástrojmi, ak si neviete rady, kontaktujte nás. Radi vašu analytiku posunieme tým správnym smerom.