Veľa o nej počujeme, no menej jej rozumieme. Hovoríme o umelej inteligencii, ktorá sa stáva čoraz viac rozoberanou témou aj vo svete e-shopov.
Všetko to začalo analýzou správania sa ľudí na webe. Veľa z nás si často ani neuvedomuje aké obrovské množstvo stôp po sebe zanecháva na internete. Každým kliknutím, dĺžkou stráveného času a mnohými ďalšími krokmi, disponujeme takmer neobmedzeným prínosom dát. Vďaka tomu, sa nám na stránkach zobrazuje personalizovaný obsah a my sa tak oveľa ľahšie dostaneme k veciam, čo hľadáme alebo nájdeme aj to, čo sme nevedeli, že hľadáme.
Na poslednej online konferencii Website Story III. sme sa snažili priblížiť podstatu umelej inteligencie aj slovami odborníkov. Hosťami boli Mária Bieliková, zakladateľka Kempelenovho inštitútu inteligentných technológií a Samuel Kimlička z InStyle.ai, spolu s moderátorom Martinom Krupom, jedným zo zakladateľov ui42, kde v portfóliu služieb nájdete vlastný odporúčací nástroj, založený na procesoch umelej inteligencie.
Čo však je tá umelá inteligencia?
Ako teda laicky vysvetliť umelú inteligenciu? Vďaka nej dokážeme preniesť inteligentné správanie sa do počítača. Pod samotným inteligentným správaním si môžete predstaviť, ako program v počítači robí jednoducho správne veci v správny čas. Presne tak sa snažia naprogramovať systémy v počítačoch. Čo z nich však naozaj robí inteligentné, sú prípady, na ktoré naprogramované vôbec neboli. Aj v takýchto situáciách sa umelá inteligencia vynájde a zachová správne vďaka množstvu dát, ktoré sme jej poskytli. Proces, ktorý musel byť kedysi presne daný ľudskou pomocou, si dnes systém dokáže vytvárať sám, a to je umelá inteligencia.
Ak si ju stále neviete predstaviť, možností je viacero. Je to program v počítači, ktorý môžeme nazvať aj istým mechanizmom, strojčekom alebo aj robotom v počítači. Ak chcete ale konkrétnu predstavu na stránke, sú to produkty, ktoré vidíte ako navrhované pre vás, či už počas prehliadania produktov alebo priamo v košíku, či po dokončení nákupného procesu. Na stránke vášho e-hopu však dokáže ešte oveľa viac, či už pri kategorizácií množstva produktov od nespočetne veľa dodávateľov alebo pri správnom určení vlastností produktu (napríklad farieb), pričom dokáže brať do úvahy aj to, že si ľudia bežne zamieňajú niektoré z nich. A to nie je všetko! E-shop tak napríklad dokáže zobraziť relevantný a prispôsobený (customizovaný) obsah aj neprihlásenému používateľovi. Dokáže sa naučiť a predikovať kedy návštevník z vašej stránky odíde a vďaka tomu, mu vie zobraziť niečo, čo by ho tam predsa len udržalo. Všetko záleží od optimalizácie a účelu, na ktorý chceme umelú inteligenciu používať.
Netreba zabudnúť ani to, že to nie je len práca pre nejakého “robota”, teda programu. Človek dokáže tieto všetky procesy jednotlivo naprogramovať a stále manuálne upravovať, lenže tento nástroj pomáha ľuďom ušetriť veľa vzácneho času. Pričom sa všetci zhodli na jednom. Umelá inteligencia na bežnom e-shope už nie je niečo nedosiahnuteľné, ale dnes už naozaj potrebné.
Radi by ste mali umelú inteligenciu na vašom e-shope?