Veľký počet internetových obchodov poskytuje zákazníkom množstvo rôznych nákupných príležitostí. Tento trend udržiava v strehu aj majiteľov eshopov, ktorí sa snažia prilákať kupujúcich do svojich online obchodov. Hlavým cieľom každého obchodníka je predstaviť ponúkaný tovar a služby novým záujemcom, z ktorých sa postupne stanú lojálni zákazníci. Skvelým nástrojom, pomocou ktorého možno poraziť konkurenciu, sú aj cenové porovnávače.
Ako to celé funguje v praxi?
Hlavnou úlohou cenových porovnávačov je generovať tzv. “feedy”. Sú to súbory, ktoré sa vyskytujú najmä vo formáte XLS a sú dostupné na zadanej URL adrese. Každý feed obsahuje exportované údaje o produktoch z vybraného eshopu. Cenové porovnávače (ako napríklad Heureka) si pravidelne sťahujú tieto súbory a na základe získaných údajov aktualizujú dostupnosť ponúkaného sortimentu a jeho cenu.
Princíp generovania feedov vyzerá na prvý pohľad jednoducho. Skutočne kvalitný feed však predstavuje oveľa viac, ako len obyčajný XLS súbor. V rámci spomínaného postupu ich tvorby je tak veľmi dôležité, aby boli súbory generované pravidelne, rýchlo a spoľahlivo.
Takmer každý eshop postavený na CMS BUXUS je pripravený na využívanie cenových porovnávačov a na tento účel je aj výborne funkčne vybavený.
Rýchlosť
Pre lepšiu predstavu možno uviesť, že napríklad porovnávač Heureka aktualizuje dáta každú hodinu. V praxi to znamená, že je nevyhnutné, aby boli všetky údaje v danom eshope neustále aktualizované. Zaujímavý je aj fakt, že tieto súbory možno generovať aj v čase. V prípade Heureky trvá tento proces približne 1 minútu. Uvedený časový úsek slúži najmä na získania vyžiadaných údajov a preto je vhodné pripraviť si feed už vopred (využiť tzv. cachovanie). Takto pripravený ho možno odovzdať cenovému porovnávaču.
Feedy pre Heureku je tak nevyhnutné generovať minimálne raz za hodinu, ideálne tesne predtým, ako si ich stiahne.
Pre úspešné ukončenie celého procesu je popri správnom načasovaní dôležitá aj samotná rýchlosť generovania. Pri menších eshopoch neexistujú v tomto smere žiadne výraznejšie prekážky, na skutočnú výzvu sa však menia pri veľkých internetových obchodoch. CMS BUXUS dokáže riešiť generovanie feedov asynchrónne aj pre veľké eshopy.
Spoľahlivosť
V procese generovania feedov môžu v praxi vznikať rôzne komplikované situácie. Celý postup sa môže napríklad prerušiť a neukončiť, alebo môže obsahovať chybné údaje. BUXUS je však pripravený aj na všetky tieto prekážky. V uičku riešime podobné situácie tvorbou záložných feedov. Ak aj nastane situácia, kedy sa generovanie preruší, Heureka si stiahne súbor so staršími údajmi (z predchádzajúcej hodiny).
Veľkou výhodou tejto operácie je najmä fakt, že cenový porovnávač nikdy nedostane prázdny súbor. V prípade, že by sme Heureke poslali prázdny súbor, došlo by k odpárovaniu všetkých produktov a tomu sa snaží každý obchodník vyhnúť.
Skvelými pomocníkmi sú aj sledovače, ktoré upozorňujú na akúkoľvek chybu v procese generovania. Výhodou tohto nástroja je schopnosť okamžite riešiť vzniknutý problém. Pri generovaní feedov používame tzv. logovanie, pomocou ktorého dokážeme chybu spätne dohľadať a opraviť a v samotnom feede vieme nastaviť aj sledovanie správností obsiahnutých údajov. Sme tak schopní sa efektívne vyhýbať situáciám, v ktorých by sa mohla zobraziť chybná cena produktu. Táto situácia môže nastať napríklad v dôsledku nesprávne zadaných údajov administrátorom alebo chybného importu zo skladového systému.
BUXUS a podpora porovnávačov
Heureka je najznámejší a najpoužívanejší slovenský cenový porovnávač. CMS BUXUS však podporuje aj množstvo ďalších, nielen slovenských porovnávačov. Medzi nimi napríklad:
- Heureka.cz
- Najnakup
- Pricemania
- Arukereso.hu
- Ceneo.pl, Najportal.cz
- Zbozi.cz
- Shopalike
Redakčný systém BUXUS podporuje aj viaceré formáty feedov. Okrem spomínaných XML feedov generuje napríklad aj CSV, XLS feedy alebo feedy vo formáte json.
Vitajte u nás doma!
V ui42 máme bohaté skúsenosti s prepojením eshopov postavených na BUXUSe s rôznymi cenovými porovnávačmi. V mnohých internetových obchodov tvoria prevažnú časť obratu a je preto dôležité zamerať pozornosť aj týmto smerom.
Ak vás téma zaujala a radi by ste sa dozvedeli viac, neváhajte sa nás obrátiť. Radi vám so všetkým poradíme.