Reklama na Facebooku – ako ju nastaviť, ako funguje a aká je jej cena?

Reklama na Facebooku prináša skvelé výsledky v prípade, ak je správne nastavená. Popri ostatných performance marketingových stratégiách patrí k tým najvyhľadávanejším. Prečo? V roku 2024 jej predikujú dosah až 1.98 billion používateľov. Množstvo rozličných variantov, škálovanie, nastavenie cieľov a priamy zásah publika okresaného na základe záujmov, ktoré chcete. To sú výhody platenej reklamy na Facebooku, z ktorých môžete ťažiť pokojne aj vy. Prečítajte si všetko, čo potrebujete vedieť, aby ste sa rozhodli, či je pre vás zaujímavá.

Reklama na Facebooku – ako ju nastaviť, ako funguje a aká je jej cena?

Reklama na Facebooku – ako ju nastaviť, ako funguje a aká je jej cena?

Reklama na Facebooku prináša skvelé výsledky v prípade, ak je správne nastavená. Popri ostatných performance marketingových stratégiách patrí k tým najvyhľadávanejším. Prečo? V roku 2024 jej predikujú dosah až 1.98 billion používateľov. Množstvo rozličných variantov, škálovanie, nastavenie cieľov a priamy zásah publika okresaného na základe záujmov, ktoré chcete. To sú výhody platenej reklamy na Facebooku, z ktorých môžete ťažiť pokojne aj vy. Prečítajte si všetko, čo potrebujete vedieť, aby ste sa rozhodli, či je pre vás zaujímavá.

Reklama na Facebooku – ako ju nastaviť, ako funguje a aká je jej cena?

Čo je reklama na Facebooku? 

Reklama na Facebooku je online marketingový nástroj, vďaka ktorému prostredníctvom platenej reklamy dosiahneme požadovaný cieľ. Zobrazenie udalosti, interakciu s výzvou, preklik na webstránku alebo priamo objednávku. To všetko sú len príklady toho, čo všetko vieme vďaka reklame na Facebooku dosiahnuť, pričom výber cieľov je naozaj bohatý. Okrem toho že reklamou na Facebooku dosahujeme sledované konverzie, je to skvelý spôsob, ako budovať povedomie o značke alebo produkte. 

Výhody reklamy na Facebooku 

Algoritmus a výhody sociálnej siete na reklamu

To, čo je najväčšou výhodou tohto typu reklamy, je použitie premyslených algoritmov a naozaj bohatých demografických údajov potrebných pre detailné škálovanie. Facebook tak vďaka reklame v rámci modrej siete poskytuje unikátnu príležitosť zacieliť vaše kampane s presnosťou, ktorú pri iných typov reklám, napríklad PPC kampaní vo vyhľadávači Google, len ťažko dosiahnete. Sociálna sieť totiž ťaží z informácií, ktoré používatelia sami o sebe zadávajú, alebo sa vykryštalizujú na základe ich správania. Reklama na Facebooku môže byť vďaka tomu prispôsobená na základe veku, pohlavia, záujmov, správania a ďalších kritérií, vďaka čomu efektívnejšie oslovíte vybranú cieľovú skupinu. 

Nájsť svoje publikum na tejto sociálnej sieti teda nebude ťažké. Vždy je však potrebné zvážiť jeho ideálne parametre, keďže časy, kedy Facebooku dominovali násťroční, sú už dávno preč. Po odlive na konkurenčné sociálne siete, ako je napríklad TikTok, Pinterest alebo Snapchat používa aktívne Facebook už len 33 % dospievajúcej populácie. Ak však vašu cieľovku tvorí najmä vekové rozmedzie 25 – 34 roční, rozhodne budete inzerovať na správnom mieste.

Spravovanie reklamy na Facebooku a implementácia AI 

Ďalšou obrovskou výhodou je spravovanie a nastavenie reklamy v používateľsky vyladenom prostredí nástroja Ads Manager, odkiaľ môžete spravovať reklamy nielen modrej siete, ale taktiež stále obľúbenejšieho Instagramu. A poslednej dobe sa do popredia dostávajú aj výhody automatizovaných reklám a nastavení, ktoré pomocou umelej inteligencie Facebook vyhodnocuje za najvhodnejšie podľa sledovaných cieľov. 

Budget na reklamu máte vo svojich rukách 

Pri správne nastavenej kampani máte navyše všetko vo svojich rukách a vďaka dennému či celkovému limitu, ktorý plánujete minúť na danú kampaň, nehrozí, že vám výdavky neočakávane narastú. Vďaka tomu môžete reklamu na Facebooku optimalizovať, rozpočet v prípade potreby navýšiť alebo naopak, kedykoľvek stopnúť, ak sa vám zdá by neefektívna. 

Vyhodnotenie a analýza reklamných kampaní na Facebooku 

Poslednou veľkou výhodou je, že po ukončení kampane dokážete presne zmerať, ako bola efektívna a aký mala úspech. Prípadne, kde nastal problém, ak nesplnila svoje očakávania. Keďže platforma poskytuje rozšírené analytické nástroje, môžete sledovať výkonnosť svojich kampaní aj v reálnom čase a optimalizovať ich pre maximálne výsledky, ako sme vyššie uviedli.

Ako funguje reklama na Facebooku? 

Reklamu na Facebooku možno vyhodnocovať z pohľadu počtu kliknutí na reklamu (PPC – cost per click) alebo na základe zobrazení CPM – cost per mile (platba za počet zobrazení). Podobný model sa používa aj v prípade reklamy na Google alebo na iných reklamných sieťach. Výhodou tohto typu reklám je vyššia návratnosť investície (ROI) a okamžité výsledky pretavené do konverzií. Už spomínané detailné cielenie, flexibilný rozpočet a možnosť reklamu merať a vyhodnocovať z nej robia nepostrádateľnú súčasť marketingového mixu úspešného online biznisu. 

V prípade Facebooku ide v podstate o formu súťaže alebo inak povedané dražbu, kde sa okrem vás o okresaný reklamný priestor uchádza aj množstvo iných inzerentov. To, aké efektívna reklama bude, závisí od počtu zobrazení, toho ako kvalitný je vizuál a textový obsah reklamného zdelenia a taktiež toho, aká bude interakcia používateľa s reklamou, keď sa mu zobrazí. 

Ako dosiahnuť, aby bola platená reklama na Facebooku efektívna? 

V prvom rade ide o to, aby bola kampaň relevantná a teda zaujala a oslovila cieľové publikum. Tomu napomôže už spomínaná vyladená kreatíva – zaujímavá grafika alebo video a trefný text, ideálne so zrozumiteľnou výzvou k akcii. Nik však nie je Nostradamus aby vedel predpovedať, ktorý z dvoch či viacerých formátov bude v konkrétnom prípade fungovať lepšie.

Práve preto sa pre dosiahnutie úspešnej reklamy na Facebooku ráta s A/B testovaním a taktiež optimalizáciou kampane z pohľadu rozpočtu alebo umiestnenia. V neposlednom rade je tu jasný cieľ a teda interakcia s publikom. Merateľný výsledok, ktorý dokáže jasne odpovedať na otázku, ako veľmi je reklama úspešná. Príkladom je like, zdieľanie, komentovanie, vyplnenie formulára priamo na Facebooku alebo preklik.

V priemere dosahujú reklamy na Facebooku naprieč rôznymi odvetviami priemernú mieru prekliku 2,5 %. V prípade cestovného ruchu ide dokonca o CTR (click through rate) v priemere okolo 6% a to už sú naozaj zaujímavé čísla. I keď ostatné sociálne siete prichádzajú s novými reklamnými možnosťami, dáta z posledných rokov naznačujú, že časy reklamy na Facebooku ešte nepovedali svoje posledné slovo. Report výsledkov tretieho kvartálu roku 2023 v rámci Meta dokonca hovoria o 31 % zvýšení zobrazenia reklám a priemernom znížení ceny za reklamu o 6 %.

Aké typy reklamných formátov Facebook ponúka?

Pri spustení reklamy na Facebooku máte k dispozícii hneď niekoľko typov formátov. K pôvodnej reklame vo feede alebo v pravej strane obrazovky pribudli ďalšie možnosti, ako potenciálneho zákazníka či fanúšika osloviť. Skôr, než si povieme, čo je dôležité zvážiť pri výbere konkrétneho formátu, v krátkosti malý prehľad toho, čo Facebook Ads ponúka.

Obľúbená obrázková reklama 

Jednoduchá, praktická a účinná. Základom je pútavá grafika na prezentáciu produktu alebo služby, ktorá nezanikne vo feede medzi ostatnými. Hoci sa reklama na Facebooku označuje ako sponzorovaný príspevok, niekedy je na prvý pohľad naozaj ťažké zistiť, že ide o reklamu. Statické obrázky sa používajú najmä na zvýšenie povedomia o značke a zvýšenie návštevnosti profilu, fanpage či webovej stránky. Aby však reklama po čase nebola okukaná, je lepšou možnosťou po čase kratívu obmeniť a zaujať iným spôsobom.

Video reklama 

Video vládne svetom sociálnych sietí. Video reklama na Facebooku môže mať rôznu dĺžku, od krátkeho videa až po dlhšie formáty. Tie sa však veľmi neodporúčajú, nakoľko je divák málokedy trpezlivý, aby si prehliadol celé reklamné zdelenie. Najčastejšie sa tieto reklamné formáty zobrazujú vo feede, v stories alebo v živom vysielaní. Čo je však veľmi zaujímavé a rozhodne stojí za zmienku je, že náklady na video reklamu na Facebooku predstavujú len približne 10 % nákladov v porovnaní s klasickou obrázkovou reklamou alebo carouselom.

Carousel 

Karuselové reklamy umožňujú zobraziť viac obrázkov v jednej reklame. Práve preto sú ideálne pre reklamy, kde chcete upriamiť pozornosť na viacero produktov, detailov produktu alebo netradičné vyrozprávanie príbehu krok za krokom. Carousel sa používa na zvýšenie povedomia o značke/produkte alebo dosiahnutie preklikov v rámci reklamy.

Slideshow 

Slideshow reklamy vytvárajú pohyblivé obrázky z viacerých statických obrázkov. Je to cenovo dostupná a veľmi zaujímavá alternatíva ku klasickým video reklamám. V prípade slideshow a taktiež video reklám sa však môže vyšplhať cena celkom vysoko, ak je vaším cieľom zvýšenie záujmu (ráta sa aj automatické prehratie videa, čo cenu za reklamu zvyšuje). Lepšou voľbou je skôr zamerať sa napríklad na preklik.

Stories 

Stále populárnejšie príbehy – stories sú taktiež formátom, kde môžete umiestniť Facebook reklamu. Ich výhodou je, že sa zobrazujú priamo medzi príbehmi používateľov a v prípade mobilnej verzie tak zdelenie v podstate nemožno odignorovať. Reklamou môže byť obrázok alebo pokojne aj video, anketa, kvíz alebo jedna otázka.

Reklama v messengeri 

Tento formát si nájde používateľa v sesterskej aplikácii Facebooku s názvom  Messenger (alebo preklikom cez správy na Facebooku). V podstate ide o iný spôsob, ako značku alebo produkt potenciálnemu zákazníkovi priblížiť v inom prostredí. Reklama v Messengeri je síce označená, no pôsobí celkom natívne, pokojne aj s obrazovou prílohou, ktorá môže zvýšiť záujem.

Formulár/Lead form

Ak je vašom cieľom získavanie nových kontaktov, vyskúšajte zainzerovať v rámci Facebook lead form. Je to jednoduché a veľkou výhodou je predvyplnenie údajov o potenciálnom zákazníkovi priamo z Facebooku. Mieru odchodu bez vyplnenia formulára navyše znižuje fakt, že používateľ neprechádza do žiadneho externého prostredia a vy v podstate nepotrebujete žiadne webové riešenie na zbieranie leadov.

Ako si vybrať správny formát platenej Facebook reklamy? 

Pri výbere vhodného reklamného formátu je alfou omegou poznať svoje ciele. Tak napríklad video reklamy môžu byť efektívne pre budovanie značky, zatiaľ čo karusel alebo zbierka/kolekcia dokonale pokryje potrebu upriamiť pozornosť na viacero produktov/služieb. Aj cieľová skupina a jej preferencie k rôznym formám reklamy na Facebooku zohrávajú svoju rolu. Mladšie ročníky preferujú skôr videá a tie staršie si pokojne prečítajú aj dlhší text v rámci statickej obrázkovej reklamy. 

UIČKOVSKÝ TIP: Pozor aj na budget na reklamu. Hoci v prípade niektorých formátov platí, že je cena reklamy nižšia, škrt cez rozpočet vám môže spôsobiť práve výroba reklamného formátu, akým je napríklad video. Úplne detailné odpovede na otázku, ktorý formát a konkrétne reklamné zdelenie bude pre váš prípad najvhodnejšie, vám ponúkne A/B testovanie viacerých typov reklamy.

Aká je cena reklamy na Facebooku?

Cenotvorba reklamy na Facebooku je nastavená na základe aukčného systému. V praxi to znamená, že so svojou reklamou súperíte s ostatnými inzerentmi v rámci systému s maximálnou cenou, ktorú ste ochotný za kliknutie alebo zobrazenie zaplatiť. Vždy, keď príde k zobrazeniu reklamy, Facebook spustí aukciu a najvyššia ponúknutá cena vyhráva zobrazenie vybranému publiku.

Okrem aukčného systému sa to, koľko stojí reklamy na Facebooku odvíja od ďalších mnohých faktorov. Sú to:

  • Skóre relevancie - čiže aký je predpoklad, že s reklamou budú ľudia interagovať. Platí, že čím vyššie skóre, tým drahšia cena reklamy.
  • Cieľová skupina - cena reklamy sa môže vyšplhať hore, ak je vaša cieľová skupina veľmi špecifická a nájdete okruh, ktorý je atraktívny aj pre iných inzerentov.
  • Načasovanie - nie je jedno ani to, kedy reklamu spúšťate. Počas nákupných sviatkov, ako je Black Friday alebo predvianočné obdobie očakávajte vyššie náklady, než v porovnaní s inými obdobiami roka.
  • Voľba formátu reklamy - ako sme už spomenuli, aj formát reklamy a miesto zobrazenia vplýva na jej výslednú cenu. Ak si porovnáme napríklad sponzorovaný statický obrázok vo feede a v pravej strane obrazovky, v prvom prípade bude cena za reklamu vyššia, keďže ide o miesto, ktoré púta viac pozornosti.

Aby sme sa však dostali k reálnym číslam pre lepšiu predstavu, zdroje uvádzajú priemernú cenu za CPC Facebook reklamu v aktuálnom čase (apríl 2024) sumu $0.704. Čo predstavuje 0,94 € za klik. V prípade CPM hovoríme v rovnakom čase o $10.12 a teda 9,47 € za tisíc zobrazení. To všetko sú však iba orientačné a priemerné čísla. Výsledná suma konkrétneho reklamného zdelenia sa môže pohybovať v iných cenových intervaloch, avšak v prípade tých vyšších zaznamenať aj vyššiu ROI – návratnosť investícií.

UIČKOVSKÝ TIP: Ak by ste si chceli vypočítať sumu za reklamu na Facebooku v prípade, ak ju zveríte odborníkom, je potrebné okrem budgetu na kampaň pripočítať aj cenu za nastavenie, spustenie, optimalizáciu a vyhodnotenie reklamných kampaní. Tá vždy závisí od individuálnych požiadaviek, ktoré sa dozviete po úvodnej konzultácii. Radi vám tú vašu vypočítame, stačí, ak nás kontaktujete.

Ak ste sa rozhodli, že namiesto toho, aby ste Facebook Ads zverili niekomu inému, vyskúšate ich spustenie vo vlastnej réžii, celkom určite vám pomôže tento návod. Okrem stručného popisu v ňom nájdete aj najčastejšie chyby, ktoré pri Facebook reklame inzerenti robia.

1. krok: Zadefinujte svoje ciele 

Úplne na úvod musí byť vždy jasné, čo chcete reklamou dosiahnuť. Príkladom je zvýšenie povedomia o značke, získanie nových leadov, podpora predaja alebo upriamenie pozornosti na udalosť. Pozor, ak si nastavíte príliš všeobecné ciele, len ťažko sa vám bude úspešnosť Facebook reklamy vyhodnocovať.

2. krok: Určte cieľovú skupinu reklamy 

Algoritmy a nástroje Facebooku vám pomôžu s presnejším určením demografických ukazovateľov (vek, pohlavie), záujmov a správania cieľovej skupiny, ktorá by vás mohla zaujímať. Ideálny rozsah je niekde medzi. Príliš široké alebo naopak, príliš úzke cielenie, môže spôsobiť malú interakciu či vyhnať cenu reklamy do výšin.

Ako správne cieliť, aby mala Facebook reklama význam? 

V prvom rade sa zamerajte sa na demografické údaje ako vek, pohlavie, vzdelanie, príjem a ďalšie faktory, ktoré môžu ovplyvniť záujem o vašu kampaň. Tým vytvoríte pomyselný lievik potenciálnych záujemcov. Potom sa sústreďte na lokalitu, kde chcete kampaň zverejňovať. Veľkou výhodou je zameranie na konkrétne mestá alebo obce. Facebook dokonca umožňuje zacieliť na základe záujmov a správania, ktoré môže zahŕňať hobby, aktivity, obľúbené značky a produkty alebo dokonca ich nákupné správanie. 

Pomocou naimportovaných e-mailových kontaktov môžete dokonca reklamu namieriť priamo na databázu svojich zákazníkov či získaných leadov. Veľmi silným nástrojom je vytvorenie takzvaného lookalike publika. A teda ľudí, ktorí majú podobné záujmy ako vaše publikom a teda pravdepodobne najideálnejšie cieľovú skupinu pre vašu reklamnú kampaň. 

Pomocou detailného cielenia môžete skupiny, ktoré chcete osloviť, nielen pridávať, ale taktiež vylučovať (napríklad tých, ktorí už klikli na vašu reklamu). A tak lievik zacielenia neustále viac a viac špecifikovať. Pozor však vždy na rovnováhu medzi cielením a zameraním reklamy, aby vás to nestálo zbytočné výdavky alebo neoberalo o potenciálne konverzie.

3. krok: Vyberte, kde sa bude reklama umiestňovať a jej formát 

O formách a jednotlivých typoch reklamy na Facebooku sme písali vyššie. Pri výbere toho najlepšieho formátu zvážte preferencie cieľovej skupiny a v rámci nastavení si vyberte, kde by ste chceli reklamné zdelenie zobrazovať (feed, pravá lišta, Messenger, Instagram a pod.). 

4. krok: Nastavte rozpočet platenej reklamy a harmonogramu 

Vďaka presným nastaveniam si môžete určiť, koľko ste ochotný do reklamy investovať. Okrem celkového budgetu neprehliadnite denný limit výdavkov a celkové trvanie kampane. Samozrejme, jeden ukazovateľ ovplyvňuje druhý. Častým problémom je vhodné načasovanie zobrazovania reklamy. Pokročilé algoritmy modrej siete vám na základe už zadefinovaných bodov navrhnú optimálny čas, aby bola kampaň čo najefektívnejšia.

5. krok: Vytvorte reklamu 

V tomto bode sa môžete spoľahnúť na vlastné schopnosti. Alebo lákavý obsah, ktorý vzbudí v mori letmej pozornosti záujem, zverte do rúk profíkom. Nezabudnite, že by mali obrázok, carousel, video a taktiež text reklamy zodpovedať tomu, čo zaujíma vašu cieľovú skupinu. V tomto prípade sú najčastejším problémom, ktorý zbytočne znižuje efektivitu kampan, napríklad nekvalitné obrázky, nezaujímavé videá alebo napríklad príliš veľa textu v obrázku či chýbajúca výzva k akcii.

6. krok: Platenú reklamu na Facebooku optimalizujte

Inak povedané, len nastaviť a spustiť ju rozhodne nestačí. Jedným očkom vývoj kampane sledujte a pokojne do nej zasiahnite, ak sa vám niečo nezdá. Možno aj v priebehu kampane prídete na rôzne vylepšenia, ktoré môžete okamžite implementovať a nepremrhať tak rozpočet

7. krok: Ako správne zanalyzovať výsledky reklamy na Facebooku? 

Vzápätí po ukončení reklamnej kampane porovnajte svoje ciele a dosiahnuté výsledky a zanalyzujte, čo fungovalo a čo nie. Meta Business Suite ponúka pokročilé a veľmi prehľadné štatistiky, ktoré vám prinesú výsledné dáta ako na zlatom podstavci. Ak spozorujete nejaké pochybenia, nezabudnite ich nápravu zrealizovať pri budúcej kampani.

Ak ste sa držali tohto návodu a na začiatku si určili svoje ciele, máte určite zadefinované KPI – kľúčové ukazovatele výkonnosti. Vyhodnocovať môžete napríklad:

  • CTR – mieru preklikov,
  • CPC – cenu za klik,
  • CR – konverzný pomer,
  • ROI – kľúčové pre zistenie efektivity kampane,
  • dosah – koľko unikátnych používateľov reklama zasiahla,
  • počet zobrazení – frekvenciu, koľkokrát bol používateľ reklamou oslovený,
  • počet leadov – pri reklamách s formulárom
  • a angažovanosť publika.

Pre hlbšiu analýzu môžete výsledky dokonca rozbiť do rôznych demografických skupín, geografických oblastí alebo pokojne aj typov zariadení (mobil, desktop) a odhaliť, ktoré segmenty boli v rámci kampane aktívnejšie a ktoré menej.

Reklama na Facebooku prináša naozaj veľký potenciál, ktorý pri správnom nastavení kampane dokáže vystreliť čísla nahor. Podobne, ako sa nám podarilo pomocou Meta Ads dosiahnuť pre nášho klienta Najšport medziročne vyšší obrat o 130 %. Zaujíma vás viac? Prečítajte si našu prípadovú štúdiu alebo nás priamo kontaktujte, radi vám pomocou platenej reklamy na Facebooku pomôžeme dosiahnuť vaše ciele.

Sú vám niektoré výrazy nejasné? Pozrite uičkovskú abecedu

Kontaktujte nás

Naša agentúra sa riadi pravidlami a princípmi Férového tendra.

Prečítajte si tiež

Ďakujeme za odber!
Čoskoro dostanete náš newsletter.
Ups! Tento email už je registrovaný
Email už máme v databáze, skontrolujte si schránku alebo použite iný mail
Ups! Tento email je nesprávny
Email nemá správny formát
Ups! Neznáma chyba
Prosím, skúste to neskôr

Konzultácia zadarmo

S čím by ste potrebovali pomôcť?

Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

Vyberte si ďalšiu oblasť

Zanechajte nám na vás kontakt

Formulár bol úspešne odoslaný.