Porovnávač (comparison shopping website) je vlastne vyhľadávač, ktorý návštevníci e-shopov používajú na filtrovanie a porovnávanie produktov podľa ceny, vlastností, hodnotení a ďalších kritérií. O porovnávačoch sme písali už v prvej kapitole ako o vhodnom nástroji na prieskum cien a ďalších aspektov konkurencie. Na Slovensku sú najväčšie porovnávače Heure-ka.sk, Pricemania.sk a Najnakup.sk, v Česku sú to Heureka.cz, Zbozi.cz a Srovna-me.cz, v Maďarsku sú to Arukereso.hu, Argep.hu a Olcsobbat.hu, v Rumunsku sú to Compari.ro, Shopmania.ro a Price.ro. V Rakúsku a Nemecku sú cenové porovnávače menej dominantné a tam je potrebné pripraviť sa na marketing cez Ebay a Amazon. V niektorých krajinách patria medzi porovnávače aj Google Nákupy (Google Shopping).
Obrázok č. 66: Stolová hra Dobble na Heureka.sk
Cenové porovnávače využívajú najmä zákazníci, keď už vedia, aký produkt chcú. Úvodnú fázu prieskumu už majú za sebou a hľadajú, v ktorom e-shopeho kúpia. Ak predávate v e-shope produkty, ktoré vyrábate len vy, napríklad tričká na zákazku, štandardné porovnávače nie sú vhodná forma marketingu. Ste jediný a zákazník vás nemá s kým porovnať. V poslednej dobe sa objavujú aj porovnávače pre oblasti, kde zákazník nevie presne, čo chce, a hľadá inšpiráciu, napríklad Favi.sk pre nábytok, Glami.sk pre módu a univerzálny Shopalike.sk. Kladú veľký dôraz na dizajn samotných stránok a najmä pekné a kvalitné fotky produktov, menej na štandardizované parametre ako na klasických porovnávačoch typu Heureka.
Úspech porovnávačov u nás aj vo viacerých susedných krajinách strednej a východnej Európy je založený na našej nákupnej mentalite a aktuálnej ekonomickej situácii, keď hľadáme najmä nízke ceny. Už však nie je celkom pravda, že na predaj cez porovnávače sú nevyhnutné nízke ceny. Porovnávače sa totiž prirodzene snažia preferovať renomované e-shopy, ktoré im za to zaplatia. Preto prichádzajú porovnávače s novými formátmi reklamy a akciami, ktoré zdôrazňujú iné aspekty produktov a e-shopov, než je len nízka cena. Ide hlavne o hodnotenia a skladovú dostupnosť, ktorá je dôležitá najmä počas sezóny, napr. vianočnej. Vždy pomôže aj zobrazenie výhod e-shopu, jeho reputácia a značka. Heureka napríklad organizuje každý rok v novembri akciu „deň dopravy zadarmo“, ktorá niektorým e-shopom dokáže urobiť týždňový obrat za jeden deň.
Porovnávače zarábajú podobne ako PPC reklamy, t. j. e-shopy platia za kliknutia na linky zverejnené v porovnávačoch. Z hľadiska e-shopu je dôležité byť na atraktívnych miestach v porovnávači, aby potenciálni zákazníci klikli na odkaz do vášho e-shopu. Atraktívne miesta sú zvyčajne drahšie, a tak je situácia podobná ako v inej PPC reklame, kde hľadáte kompromis medzi nákladmi a potenciálnym ziskom. V tejto časti vysvetlíme základné princípy potrebné na rozbeh a efektívny marketing cez porovnávače. Niektoré detaily sú technicky náročnejšie a pri ich realizácii budete potrebovať pomoc programátora, ktorý vyvíja váš e-shop. Princípy sú všeobecne platné pre porovnávače, kvôli praktickosti ich budeme uvádzať príkladmi z najväčšieho slovenského a českého porovnávača Heureka.