V jesennom období prebieha seriál akceleračných MastersGate školení, ktoré nadväzujú na jarné vyvrcholenie druhého ročníka súťaže MastersGate, zameranej na akceleráciu e-shopov. V aktuálnom rozhovore s Jarom Chrapkom, CEO e-shopu Dedoles, vám prinášame informácie o tom, ako sa v súčasnosti darí jednému z víťazov úvodného ročníka akceleračného projektu MastersGate. Jaro nám s neskrývaným nadšením pútavo porozprával o zaujímavom evente, na ktorom sa zúčastnil, inšpiratívnych ľuďoch, ktorých tam stretol, ako aj o tom, čo mu priniesla investícia do HR v osobnom živote aj biznise.
Eventy
RH: Jaro, sleduješ tohtoročný MastersGate?
JCH: Súťaž som, bohužiaľ, nemohol sledovať. Na finále súťaže MastersGate Ecommerce Summit som mal pôvodne aj prednášať, v tom čase som však odcestoval do Izraela na globálny summit Forbes Under 30 Summit EMEA (Forbes pod 30). Na tomto podujatí som sa mohol zúčastniť vďaka zaradeniu v rámci rebríčka Forbes 30 pod 30 na Slovensku, ktorý každoročne prezentuje 30 najúspešnejších Slovákov z rôznych oblastí ako umenie, biznis, veda, technológie, startupy a šport. Ako už napovedá samotný jeho názov, každý účastník summitu má menej ako 30 rokov. Na svete sa organizujú len dve takéto konferencie. Ďalšia podobne veľká sa bude konať v Bostone. Táto akcia bude skutočná „masovka“ a organizátori očakávajú, že ju navštívi približne 6.000 ľudí. Event v Izrareli bol v porovnaní s tým bostonským oveľa menší, keďže sa na ňom zúčastnilo asi 600 ľudí.
RH: To je úžasný úspech! Prezraď nám, kto sa ešte zúčastnil na summite „Forbes 30 pod 30“ v Izraeli? Koľkí z nominovaných úspešných Slovákov sa na ňom zúčastnili?
JCH: Mladých slovenských podnikateľov, víťazov tohtoročného slovenského rebríčka Forbes 30 pod 30, som zastupoval len ja a Andrej Kiska ml. Celkovo sa však na podujatí zúčastnili mladí podnikatelia z Ameriky a Európy. Za každým z nich stojí poriadny kus poctivej práce, každý z nich aj naozaj niečo inšpiratívne urobil a dokázal.
RH: Ako vyzeral program summitu „Forbes 30 pod 30“? Mal si možnosť niečo prezentovať?
JCH: Nie, na summite som nemal aktívne vystúpenie, nakoľko program bol vopred pripravený. Zároveň to však bola úžasná príležitosť na networking a ďalšie inšpirácie vhodné pre rozvoj Dedolesu. V rámci programu sme najprv navštívili Tel Aviv, kde sme mali aj voľný program a čas na zábavu. Mohli sme sa zoznámiť s tamojšou start-upovou komunitou a osobne navštíviť množstvo start-upov z rôznych oblastí. V Izraeli sú v súčasnosti veľkým trendom napr. hardwarové start-upy. Jeden z dobrých príkladov je senzor do mobilu, ktorý meria nutričnú hodnotu potravín a ich kvalitu, ale i percentuálny podiel tuku v tele. Samotného eventu sa zúčastnilo aj množstvo Izraelčanov. Zo zaujímavého programu by som vyzdvihol napr. vystúpenie syna Šimona Peréza, ktorý riadi najväčší jeruzalemský VC fond. Pre zaujímavosť - Šimon Peréz bol jedným zo zakladateľov Izraela, je nositeľom Nobelovej ceny za mier a zároveň veľkým vizionárom. Na summite vystúpil napr. aj známy youtuber Tyler Oakley, ktorý má, myslím, že až 7 mil. followerov, modelka a podnikateľka Ashley Graham alebo Sean Rad, spoluzakladateľ Tinderu. Hlavným cieľom tohto podujatia bolo ukázať, čo všetko dokážu ľudia uskutočniť už v takom mladom veku.
RH: Stretol si ty osobne v Izraeli niekoho výnimočne zaujímavého?
JCH: Každý človek, ktorého som tam stretol, bol naozaj zaujímavý a výnimočný. Keby som mal vybrať jedného z nich, určite by to bol 22-ročný Američan, ktorý robí merchandising pre FIFA a k veľkému úspechu sa dopracoval len vlastnými silami. Tento chlapík dodáva tričká Medzinárodnej futbalovej federácii. Predtým začal vyrábať skladacie okuliare v štýle „Ray Ban“, na ktorých získal potrebný kapitál, a potom rozbehol spomínané ďalšie veci. Na summite sme sa všetci navzájom spoznávali, možno ho tak označiť za jeden veľký networkingový event. Za štyri dni, ktoré som tam strávil, som sa stihol stretnúť a rozprávať s mnohými zaujímavými ľuďmi. Nevšedný rozhovor som mal napríklad s jedným mladým Rusom, ktorý konštruuje robotov. Pochádza z mesta Perm, ktoré je pútavé aj tým, že v ňom sídli „brutálna“ technická univerzita - Perm Polytechnic University.
RH: Narazil si tam na niečo natoľko inšpiratívne, čo si mal chuť okamžite implementovať k vám do firmy?
JCH: Táto akcia bola absolútne anti e-commerce. V žiadnej časti programu sa e-commerce nijako neriešil. V programe sme mali jeden event, kde sme mali vymyslieť nový start-up. Na výber však bolo len z oblastí kyber bezpečnosti, zdravia, potravín, fin-tech alebo smart mobility. Bohužial, e-commerce tam zahrnutý nebol. Na druhej strane však bolo skvelé spoznať novú krajinu a aj ľudí z iných oblastí. Takže summit ako celok pre mňa bol veľkým obohatením a inšpiráciou.
HR
RH: Celé to znie veľmi pútavo a vnímam to tak, že práve vďaka úspechu tvojho businessu si sa mohol kvalifikovať na takýto zaujímavý event. Ďalej o tebe viem aj to, že s Dedolesom si sa stal súčasťou štúdie o slovenských internetových scale-upoch (rýchlo rastúcich businessoch) od SAPIE, kde bol s tebou natáčaný referenčný príspevok. Ako zvládaš časovo všetky podobné aktivity? Nejde to na úkor tvojho podnikania? Si dnes viac zaneprázdnený človek?
JCH: Minulý rok som investoval množstvo času a energie do toho, aby som správne nastavil celý chod firmy. Dnes už beží veľmi dobre a v mnohom je úplne samostatná. Za naozaj kľúčovú považujem prácu s ľuďmi a nastavenie systému. Tím musí byť sám od seba nastavený a motivovaný spoločnosť vylepšovať. Samotný majiteľ či manažér nikdy nemôže byť jediným motorom podniku. To znamená, že firma musí dávať zamestnancom dostatok priestoru na sebarealizáciu. Chcem tým zdôrazniť, že mať v tíme ľudí, ktorí posúvajú firmu dopredu, je tá najkľúčovejšia vec zo všetkých. Ďalší spôsob zefektívnenia chodu spoločnosti sú technológie, ktoré vedia krásne automatizovať rôzne procesy. Sme novým technológiám veľmi otvorení a sme aj veľkí priaznivci neustálych zmien. V e-commerce sú nové technológie a rýchlosť ich implementácie nevyhnutnou cestou ku konkurencieschopnosti. Ak však chcete rozbehnúť takýto nápad, rovnako dôležité ako iniciatíva sama osebe, sú aj správni ľudia.
RH: Chápem to teda správne, že minuloročnou investíciou do HR a procesov si si vlastne veci zariadil tak, aby si sa mohol venovať aj takým eventom, ktoré sme spomínali na začiatku?
JCH: Áno, aj. Firma funguje, denné procesy sú na 100% pokryté. Snažím sa maximum vecí delegovať. Poznám viacerých CEO firiem, ktorí si dovolia odísť aj na mesiac preč. Potrebujú to kvôli hľadaniu inšpirácie mimo každodennej reality a aj ja verím tomu, že nakoniec je to pre firmu prínos. Je pravda, že sa netreba úplne zahlcovať prácou.
RH: Ja ako Pezinčan som pri kontakte s ľuďmi v našom meste zachytil, že Dedoles je v regióne nielen známou značkou, ale aj obľúbeným zamestnávateľom. Ako to vnímaš ty?
JCH: Áno, zamestnancom sa v našej firme páči. Dôvodom je, že majú určitú slobodu. Každý zamestnanec je zodpovedný sám za seba v tom, ako sa v práci správa. Tento prístup veľmi dobre funguje. Samozrejme, existujú aj určité základné pravidlá, ktoré však ponúkajú dostatok priestoru na flexibilitu. Zamestnanci napríklad môžu občas pracovať z domu. Vďaka tomu sa ľudia cítia vo firme veľmi dobre.
RH: Okrem rastúceho biznisu rastie aj váš tím ľudí?
JCH: Momentálne nás je 20 full-time a 20 part-time. Po Vianociach 2016 nás zostalo viac, ako momentálne potrebujeme. Dnes by nás teoreticky mohlo byť aj menej a mali by sme tak vyššiu efektivitu, toto však nie je naša cesta.
Pokračovanie rozhovoru prinesieme o pár dní. Posvietime sme si na e-commerce ako taký. Jaro otvorene povie o businesse a jeho aktuálnom vývoji, zákazníkoch, novinkách, úspechoch, ale aj o výzvach, ktorým dnes Dedoles čelí.
Zhováral sa Robo Háger, marketing, ui42