Pred top sezónou roka padlo vhod každému e-shoperovi a marketérovi na chvíľu spomaliť a vypočuť si tipy od odborníkov či kolegov z fachu. A práve to bolo cieľom Website Story IV. – informáciami nabitého online webinára. 9 spíkrov, e-commerce témy ako expanzia, dáta, influencer marketing či umelá inteligencia a napokon aj vynovená moderátorská dvojica rozhodne ponúkli nové insight-y.
Ak ste prenos naživo zmeškali, obľúbený event z dielne ui42 a Slovenskej sporiteľne si pokojne môžete pozrieť zo záznamu. Alebo si prečítajte krátke zhrnutie toho najdôležitejšieho, čo na pódiu zaznelo.
Matej Horňák, SLSP: Aktuálna makroekonomická situácia? Sme na tenkom ľade
Úvod od Mateja Horňáka, analytika Slovenskej sporiteľne, je už akousi povinnou jazdou. Aj napriek očakávaným skeptickým predikciám v dôsledku inflácie a cien energií však Matej predpovedá, že po turbulentnom roku 2023 nás môže čakať aj následné upokojenie situácie. Kľúčovými hráčmi sú práve jednotlivé vlády a taktiež rozhodnutia o cenových reguláciách na nadnárodnej úrovni, ktoré môžu kartami zamiešať. E-shopy by sa rozhodne mali v nasledujúcom období pripraviť na nárast energií, nižšie dopyty po neesenciálnych tovaroch a službách v dôsledku inflácie, vyššie mzdové nálady a taktiež zvýšený záujem po budovaní a zaobstarávaní vlastných zdrojov energií.
Jerguš Holéczy, BIZ_house: Ako na udržateľný úspech? Budujte brand
Zakladateľ BIZ_house a brand marketér odhalil hneď niekoľko cenných rád, ako poňať marketing značky. Podľa Jerguša robia marketéri a majitelia e-shopov chybu v tom, že sa na svoju značku nepozerajú očami svojho zákazníka či cieľovej skupiny. V prípade ideálneho brand marketing mixu odporúča nezabúdať na content marketing ako nenásilnú pridanú hodnotu a rozhodovať sa nielen podľa dát, ale aj pocitov. Okrem toho, že marketing ako taký prirovnal k dokonalej soche leva, z ktorej bolo odstránené všetko nepotrebné, nezabudol na množstvo príkladov zo svojej spolupráce so zvučnými značkami.
Juraj Fehervari, Be Lenka: Recept na ideálny mix brandových kampaní
S neskromným cieľom – zmeniť návyky v obúvaní sa v celom svete, sa Juraj ako CEO spoločnosti Be Lenka podelil o svoje skúsenosti s marketingom spoločnosti aktívne pôsobiacej až na dvanástich trhoch. Podľa jeho slov neexistuje unikátna stratégia, ako preraziť v každej krajine. Čo trh, to iné špecifiká a iné očakávania cieľovej skupiny. Za kľúč úspechu barefootovej značky považuje najmä zdravé firemné prostredie a “baťovskú” dôveru v zamestnancov aj vo chvíli, keď im niečo nevýjde. S dobre nastaveným omnichannel marketingom, PPC kampaňami, affiliate marketingom a relevantnými influencermi naberá podľa neho brand na váhe.
Martin Krupa, ui42: Aj slovenské e-shopy dokážu zúročiť umelú inteligenciu
Zakladateľ ui42, UX expert a autor knihy E-shop: Od nápadu po úspech, Martin Krupa, si na moment vyskúšal okrem moderátorskej aj hosťovskú pozíciu. S témou umelá inteligencia, na ktorú nadviazal z predošlej Website Story, priniesol bližšie možnosti, aké majú e-shopy v našich zemepisných šírkach. Tipy, kam všade umiestniť odporúčací nástroj v e-shope a pozoruhodné čísla, ktoré vďaka umelej inteligencii s týmto nástrojom možno dosiahnuť, doplnil o poznatky s vývojom a pohľad na AI “ľudskou rečou”. Dôležitosť zbierania dát a AB testovania, ktorú vyzdvihol na konci, len podtrhla jeho prognóza, že umelá inteligencia už bude aj pre slovenské e-shopy akýsi štandardom z hľadiska automatizácie.
Matej Ďuríček, Google: Ako reagovať na momentálne trendy v online marketingu?
Matej Ďuríček, ktorého rady pomáhajú slovenským a českým firmám využívať potenciál Google Ads naplno, zdôraznil nielen zmeny v štruktúre výdavkov spotrebiteľov, ale taktiež v ich správaní sa v online priestore. Návod, ako čeliť neistote, rozdelil do troch jasných bodov. Hneď v úvode odporúča prehodnotiť svoje obchodné ciele a podľa toho prispôsobiť aj stratégiu inzercie a samotné kampane. Nemenej dôležitá je dnes podľa Mateja, rovnako ako podľa viacerých spíkrov, automatizácia. Jej využitím možno ušetrený čas venovať kvalitnej kreatíve alebo komunikácii so zákazníkom. V poslednom bode by si e-shopy mali dať záležať na už spomínaných relevantných dátach a meraniach v súlade s ochranou spotrebiteľských údajov.
Martina Horváthová, Two Cosmetics: Ako vybudovať eko-friendly biznis s minimálnym rozpočtom na reklamu
Martina zaručene potešila všetkých, ktorí sa snažia presadiť s vlastným produktom a v začiatkoch nemajú veľký budget na propagáciu. Ako zakladateľka eko-friendly kozmetiky Two Sis, ktorá sa rebrandovala na Two Cosmetics a držiteľka ocenenia Forbes 30 pod 30, popísala cestu svojej značky od úplných začiatkov. Správny timing, budovanie podvedomia účasťou na rôznych tematických offline podujatiach a napokon prienik do retailu bola tým správnym mixom, ako preraziť a získať nástroje na rozšírenie výroby. Kým pre podnikateľov – začiatočníkov odporúča riešiť si maximum aktivít vo vlastnej réžii, etablovaným značkám radí čerpať inšpiráciu sledovaním trendov.
Slavomíra Kollárová, Inspio: Expanzia ako ďalší krok rastu
CEO značky ISPIO, Slavomíra, sa podelila o množstvo cenných čísel a postrehov, vďaka ktorým dnes spoločnosť pôsobí v 26 trhoch. INSPIO, ktorého základné kamene poznačil aj e-commerce akcelerátor MastersGate v réžii ui42, je dnes odporúčanou značkou s vysokým dôrazom na customer care. Práve cesta natívnych referencií od spokojných zákazníkov, zautomatizovaná výroba a bleskové dodanie sú kľúčom k úspešnému rastu značky. Ako vhodný marketingový kanál sa im osvedčili Google Ads kampane, ale aj sociálne siete, keďže produkt pracuje s emóciou. A recept na efektívnu expanziu? Pretlačiť v prvom rade kľúčové produkty, a správne optimalizovať customer care pre jednotlivé krajiny.
Ján Stareček, Data on Steroids: Mapa slovenského instagramu
Dáta a prepojenia vo svete sociálnych sietí sú základom nového produktu – Interaktívnej mapy Instagramu. Tá zahŕňa viac než 1700 profilov influencerov a 4000 prepojení medzi ich profilmi. 28 kást, vytvorených pomocou umelej inteligencie, vám pomôže pri hľadaní toho správneho influencera pre váš projekt. V rámci data driven marketingu (sledujú až 56000 profilov) odporúča v prípade influencerov zamerať sa skôr na čísla s výpovednou hodnotou. Nielen počet followerov alebo dokonca miera engagementu, ale počet zmienok je kľúčovým ukazovateľom úspechu influencera. Ján Stareček na základe sledovaných dát porovnal aj stratégie 3 e-shopov, ktorým za posledný rok najväčšmi narástli followeri a poukázal na ich kamene úrazu.
František Košarišťan alias Fero Joke: Vizitkou kvalitného postu alebo reklamy je organika
Známy komik priniesol svoj svieži pohľad (a nadhľad) na influencer marketing v závere eventu. Ako jeden z najúspešnejších slovenských influencerov upresnil, čím sa riadi pri výbere spoluprác a čo všetko stojí za vytvorením príspevku, ktorý je pre zadávateľa prínosný. Na množstve konkrétnych príkladov deklaroval, že natívna a vtipná forma komunikácie má širší zásah, ako klasický produktový post. Kľúčový je podľa neho taktiež výber ambasárodora alebo influencera, ktorý svojimi aktivitami s produktom alebo službou dokáže naviazať prirodzené prepojenie.
Veríme, že vám tieto inšpiratívne poznatky poskytli množstvo nových tipov a rád. Spoločným menovateľom, ktorý je kľúčom k úspechu rastu značky, sa takmer u všetkých spíkrov stala kombinácia kvalitných dát, automatizácia a taktiež akýsi šiesty zmysel, vďaka ktorému je marketing stále aj o pocitoch.
Radi by ste posunuli svoj online biznis o ďalší krok pomocou umelej inteligencie a automatizovaných odporúčaní? Dajte nám o sebe vedieť.
Možno je skúšobný mesiac zdarma tým správnym krokom, ako sa pohnúť vpred aj v dobe neistej.