David Gavaľa z CK DAKA: Začali s jedným zájazdom do Paríža, dnes majú miliónový biznis
Prečo sa rozhodli podnikať v jednom z najkonkurenčnejších odvetví? Ako sa CK DAKA podarilo rásť aj v krízových časoch? A aké ciele majú do budúcnosti? David Gavaľa, CEO CK DAKA nám to prezradil v najnovšej časti podcastu Biznislab.

V roku 2013 vstúpila na trh cestovného ruchu nová cestovná kancelária DAKA. V čase, keď už bol trh obsadený veľkými etablovanými hráčmi, sa David Gavaľa a jeho manželka rozhodli vybudovať vlastnú značku postavenú na dostupných zájazdoch. Začali s jediným autobusovým výletom do Paríža, a dnes prepravujú desaťtisíce klientov ročne.
Prečo sa rozhodli podnikať v jednom z najkonkurenčnejších odvetví? Ako sa CK DAKA podarilo rásť aj v krízových časoch? A aké ciele majú do budúcnosti? David Gavaľa, CEO CK DAKA nám to prezradil v najnovšej časti podcastu Biznislab.
Od zľavového portálu k vlastnej cestovnej kancelárii
Príbeh CK DAKA sa nepísal klasickou cestou. Pôvodne totiž neorganizovali vlastné zájazdy – predávali pobyty iných cestoviek cez zľavový portál MoreZliav. Keď sa však v roku 2012 stretli 2 faktory: opakované problémy s obchodnými partnermi (cestovnými kanceláriami), ktorých zájazdy predávali a trh naznačoval pokles záujmu o zľavové portály, rozhodli sa „vziať veci do vlastných rúk“.
„Jedného dňa sme si povedali – prečo nepredávať vlastné zájazdy? A tak sme vytvorili našu prvú ponuku - päťdňový autobusový zájazd do Paríža. A vypredali sme ho.“ spomína David Gavaľa.
To bol len začiatok. Každý rok pridávali nové destinácie, rozširovali ponuku a postupne transformovali CK DAKA na jedného z najvýznamnejších hráčov na trhu.
Z obývačky k flotile 35 autobusov
David Gavaľa s manželkou začínali doslova z obývačky. „Vtedy sme ani netušili, aký obrovský biznis z toho vyrastie.“
Najväčší zlom prišiel, keď sa rozhodli kúpiť vlastný autobus. Vďaka tomu získali plnú kontrolu nad kvalitou služieb, čo bola jedna z vecí, ktorú im vtedajší dopravcovia nevedeli garantovať. „Najprv na mňa všetci pozerali, že som blázon. Autobus v tej dobe stál okolo 250 000 eur. Dnes stojí nový až 350 000 a poschodový dokonca 550 000 eur. Ale riskli sme to, a oplatilo sa.”
Dnes CK DAKA vlastní 35 moderných autobusov z toho jeden double-decker, pričom stále investujú do najnovších modelov a plne vybavených modelov.
Vždy myslieť o krok dopredu
Podnikať v cestovnom ruchu znamená čeliť nepredvídateľným výzvam, no najväčšia skúška prišla v roku 2020 – COVID-19. Keď sa cestovanie na celom svete zastavilo, CK DAKA musela hľadať spôsoby, ako udržať firmu nad vodou.
Opäť namiesto čakania hľadali príležitosti - pustili sa tak do výroby rúšok a o niečo neskôr začali sami prevádzkovať mobilné odberné miesta (MoM) na testovanie v odparkovaných autobusoch, ktoré dovtedy počas lockdownu nemali využitie. . Popri tom, napriek kríze na trhu, investovali do nových autobusov, ktoré sa v tom čase dali kúpiť za výhodnejšie ceny.
„Stali sme sa cestovkou, ktorá šila rúška a testovala Slovensko. Možno to neznie ako travel biznis, ale pomohlo nám to pripraviť firmu na návrat cestovania, udržať firmu a neprepustiť ani jedného človeka .“ spomína David Gavaľa.
Prišli však aj tvrdé lekcie. Niektoré rozhodnutia urobili príliš impulzívne. „Neskoro som zastavil výrobu rúšok. Dnes ich máme na sklade 150 000 kusov a nevieme, čo s nimi. Podobne to bolo aj s testami – nakúpili sme ich príliš veľa.“
Tipy a komentár Daniely Maruškovej:
David je typický vizionár, ktorého máte vo firme možno aj vy, alebo ním sami ste. Máte talent predvídať trendy a biznisový potenciál, rozumieť zmenám na trhu skôr ako ostatní, a zapaľuje sa vám v hlave žiarovka vždy, keď vám napadne nová úžasná myšlienka? Gratulujeme vám, máte rovnaký dar ako David, a možno aj Dalibor Cicman z Gymbeam-u. CK DAKA bezpochyby rástla vďaka spomenutým vlastnostiam foundera, ktoré zabezpečili, že boli vždy tam, kde bol nielen deklarovaný potenciál, ale aj reálny dopyt. Nadšenie, cit a rýchlosť sú v podnikaní nevyhnutné, ale jedným dychom dodávam, že vizionár by mal mať vo vedení spoločnosti protipól v podobe racionálneho a analytického manažéra.
Ako riadiť firmu so 180 zamestnancami?
S rýchlym rastom prichádzajú aj nové výzvy. Ako efektívne koordinovať tím 180 zamestnancov, 12 pobočiek a stále rastúci počet zájazdov? Práve tu zohral kľúčovú úlohu systém EOS (Entrepreneurial Operating System), ktorý priniesol do firmy jasnú štruktúru a efektívne riadenie.
„Konečne máme pravidelné porady, jasne nastavené zodpovednosti a dlhodobé ciele. Vieme, kam ideme, a každý vo firme má jasnú víziu, ako sa tam spoločne dostaneme,“ vysvetľuje David Gavaľa.
Tento systém zaviedol strategické plánovanie – firma má určené desaťročné, trojročné, ročné a kvartálne ciele, pričom každý krok vedie k hlavnému zámeru: stať sa najväčšou cestovnou kanceláriou na Slovensku v počte prepravených klientov do roku 2033.
EOS tiež pomohol zlepšiť kvalitu služieb. Cestovná kancelária využíva IDS systém, ktorý pomáha identifikovať problémy a systematicky ich riešiť. „Každý problém rozložíme na malé kroky a postupne ho odstránime. Vďaka tomu sa posúvame dopredu omnoho rýchlejšie,“ dodáva Gavaľa.
Čo odlišuje CK DAKA od konkurencie?
Čím si CK DAKA získala takmer 200 000 klientov? Gavaľa hovorí o troch kľúčových faktoroch:
1. Top sprievodcovia a šoféri – kvalita zájazdov stojí a padá na ľuďoch. Každý sprievodca prejde prísnym hodnotením.
2. Moderná autobusová flotila – cestovná kancelária investuje do nových autobusov s Wi-Fi, klimatizáciou a welcome drinkom pre každého cestujúceho.
3. Silná komunita fanúšikov – CK DAKA má na Facebooku skupinu „BaDAKAtelia“ pre verných klientov, ktorí sa radi delia o svoje zážitky.
„Naše zájazdy sú zážitok – a to je dôvod, prečo sa k nám zákazníci stále vracajú. Máme klientov, ktorí s nami cestovali už 36-krát.“
Budúcnosť a expanzia CK DAKA
CK DAKA má jasný cieľ na najbližšie roky – stať sa najväčšou cestovnou kanceláriou na Slovensku v počte prepravených klientov. Okrem rastu v segmente autobusových zájazdov sa čoraz viac zameriavajú aj na letecké dovolenky do destinácií ako je Turecko, Bulharsko, Taliansko, a iné. „Náš potenciál stále nie je naplno využitý. Stále máme voľné kapacity – hlavne v B2B segmente. Hľadáme firmy, ktoré potrebujú dopravu alebo zájazdy na mieru.“
A čo nám na konci podcastu odporučil David Gavaľa?
- Podcasty a podnikateľské komunity – Členom Do Naha alebo BNI Select pre networking a vzdelávanie.
- Praktické vzdelávanie – Štúdium MBA a neustále sledovanie trendov.
- Skúsenosti v praxi – „Najviac ma posúvajú reálne situácie a vlastné chyby. Každý problém je len ďalšia príležitosť na zlepšenie.“
Príbeh CK DAKA ukazuje, že aj odhodlanie a rýchle reakcie na výzvy dokážu vytvoriť úspešnú značku.