Profesia Case Study Ako sme vytvorili prvý internetový pracovný portál na Slovensku
Profesia je online portál s pracovnými inzerátmi. Ako prvý na Slovensku ponúkal inzerciu na trhu práce prostredníctvom internetu. Za vznikom a úspešným štartom portálu stojí ui42. V priebehu fungovania sa do projektu zapojili aj zahraniční investori. To najdôležitejšie, čo však Profesiu v začiatkoch držalo nad vodou, bola viera zakladateľov v jej užitočnosť a prospech pre používateľa. Dnes patrí online portál www.profesia.sk k lídrom na slovenskom pracovnom trhu.
Kľúčové medzníky spolupráce
1997 – štartujeme prvý slovenský pracovný online portál
Prvá myšlienka na inzertný internetový portál skrsla v hlavách zakladateľov ui42 – Roberta Mráza, Martina Krupu a Dalibora Jakuša. Traja informatici spojili sily so študentmi grafického dizajnu a projekt Profesia dostal reálnu podobu. Pracovný portál reagoval na zahraničný trend preklápať tlačené inzeráty do online podoby. Kým takáto forma inzercie v našom trhu nadobudla na dôvere u inzerentov a taktiež dopytujúcich sa po práci, vyskúšali zakladatelia rôzne formy reklamy a nástroje ako napríklad spoplatnenie inzerátov. Nápady sa však nestretli s výrazným úspechom.
2000 – dotácia pre projekt zo SEAF
Na networking evente pre podnikateľov s digitálnymi projektmi a potenciálnych investorov – celosvetovom First Tuesday, získala Profesia nielen dotáciu, ale najmä dôveru zahraničného investora. Fond americkej vlády na podporu podnikania – SEAF (Small Enterprise Assistance Funds) odkúpil väčšiu polovicu podielu a projekt nadobudol finančné prostriedky na ďalšie napredovanie.
Paradoxne však Profesia práve v tom období sama nabrala na popularite a tak financie prispeli najmä k rozšíreniu tímu a napokon osamostatneniu sa firmy. Kľúčovým miľníkom bola tlač inzertných novín Profesia pre tých, ktorým bol internet zatiaľ nedostupný. Konkurenčnú výhodu získal portál vďaka prehľadnému vyhľadávaniu. Pomocou filtrov generovalo používateľom relevantné ponuky, o ktoré mali záujem.
2005 – predaj spoločnosti britskému vydavateľstvu DMG
Trend online inzercie na trhu práce narastal na obrátkach. Zahraničné spoločnosti vyvíjali úsilie o nákup lokálnych online portálov, v ktorých videli potenciál. V roku 2005 sa stala celkovým vlastníkom Profesie britská spoločnosť Daily Mail, spadajúca pod vydavateľstvo DMG.
2012 – vlastníkom Profesie sa stáva fínska Alma Media
Posledná zmena vlastníka nastala v roku 2012, kedy do hry vstúpila fínska spoločnosť Alma Media. Atraktívny internetový pracovný portál Profesia si držal prvenstvo na Slovensku a spoločnosť ako taká predstavovala výhodnú investíciu aj z pohľadu cash-flow, keďže pracuje s atraktívnou maržou.
Špecifiká projektu Profesia
- prvý internetový inzertný pracovný portál na Slovensku
- po štarte dlhé obdobie v strate
- dôležitejšie než investícia bola viera v potenciál projektu
- aktuálne stále najpoužívanejší online job portál
Hlavné služby, ktoré sme klientovi dodávali
Výsledok projektu
www.profesia.sk je najvyhľadávanejší pracovný portál s ponukami zamestnávateľov z rôznych oblastí. Pojem “profesia” je na Slovensku ekvivalentom pre internetový trh práce. Bez dôvery a húževnatosti zakladateľov by však zrejme projekt skončil neúspechom. Zahraničné investície podporili jeho rozvoj a dnes tak projekt Profesia z našej dielne patrí k významným miľníkom, ktoré dokazujú, že v ui42 neustále prinášame inovácie v prospech používateľov.
Kontaktujte nás
Chcete mať aj vy úspešný projekt?
-
Samuel Štassel
Sales Executive
-
Boris Henezi
Sales Executive