Ako na online nákupy cez Temu a na čo si dať pri nákupe pozor?
Online nákup prináša v porovnaní s nakupovaním v kamenných predajniach nesporné výhody. Aj to je dôvodom, prečo vznikajú stále nové príležitosti nákupu cez internet pre zákazníka a, na druhej strane, platformy, ako tovar predať. Príkladom a aktuálnym hitom sú aplikácie a online trhoviská (marketplaces). Aj vy ste zachytili Temu a jeho oranžové snahy dostať sa vám pod kožu? Ak ste ešte ich nákupný košík nevyskúšali, čítajte ďalej. Máme pre vás niekoľko cenných informácií:
Čo je Temu?
Temu je online trhovisko, ktoré prináša možnosť nákupov cez internet pre koncových spotrebiteľov už aj na Slovensku. Prevádzkovateľom je spoločnosť z Číny s názvom PDD Holdings, ktorá okrem iného zastrešuje aj čínsky e-shop Pinduoduo. Dôvod, prečo Temu zarezonovalo v hlavách (a mobiloch) naprieč celým svetom, sú mimoriadne lacné nákupy. V tomto online trhovisku nájdete elektroniku, spotrebný tovar, odevy a mnoho iných produktov od rôznych predajcov. Temu môžeme prirovnať k trhu, kde dostanete naozaj čokoľvek za neporovnateľne nízku cenu.
A práve lákavé ceny a masívna reklamná propagácia spôsobili rôzne názory na to, či sú online nákupy v rámci Temu bezpečné a či je vôbec možné dlhodobo predávať tovar za výrazne nízke ceny, ktorým lokálni (aj globálni) predajcovia či dokonca výrobcovia nemajú šancu konkurovať.
Aké sú výhody a nevýhody nákupu na Temu?
Podľa štatistík dosiahnu tržby v maloobchode v rámci e-commerce v roku 2024 hranicu 6,3 bilióna amerických dolárov v globálnom meradle. A trend je, samozrejme, stúpajúci. To je jasný signál toho, že nákup cez internet, či už cez webstránku alebo aplikáciu, budú zákazníci využívať vo veľkom. Prečo sa práve nakupovanie cez Temu stalo takým hitom a na druhej strane vzbudzuje u niekoho obavy?
Lacné nákupy sú v Temu najväčšie lákadlo
Celkom určite vás v rámci reklamy v sociálnej sieti prekvapili až podozrivo nízke ceny za tovar, ktorý Temu ponúka. Po zahraničných e-shopoch, ako je Aliexpress, Alibaba, Shein a podobne sú už spotrebitelia v Európe zvyknutí na nákupy cez internet, ktoré sú cenovo výhodnejšie. Temu však ide ešte nižšie. A výhodné ceny produktov obhajuje tým, že reaguje priamo na dopyt trhu a ponúka len to, čo si sami zákazníci vyžadujú (to údajne znižuje náklady na sklad a logistiku).
Množstvo produktov a jeden nákupný košík
Výhodou online trhoviska je to, že si na jednom mieste môžete kúpiť kúpaciu čiapku, televízor a pokojne aj odkvapkávač na riad. Jedna registrácia, jeden účet (prihlásenie), jedna platba, jeden nákupný košík a žiadne zdĺhavé preklikávanie e-shopov a vypisovanie registračných formulárov či absolvovanie komplikovaného nákupného procesu.
Doprava zadarmo a možnosť vrátenia tovaru až 90 dní
Pri nákupoch cez internet je niekedy cena dopravy faktor, ktorý rozhodne o tom, či zákazník dokončí objednávku alebo nie. Temu ma na Slovensku dopravu aktuálne (apríl 2024) zadarmo. To znamená, že zaplatíte len hodnotu objednávky, ktorá sa vám nahromaždí v nákupnom košíku. A to nie je všetko. Na vrátenie tovaru máte na rozdiel od 14 dní, na ktoré ste zvyknutí pri online nákupe u nás, dokonca celé 3 mesiace.
Nie veľmi realistické produktové fotografie
Tí, ktorí už využili nákup v jednom zo spomínaných čínskych e-shopov vedia, že produkt na nastajlovanej fotke nemusí zodpovedať realite. Preto je lepšie sledova fotky z recenzií, ktoré nahrávajú zákazníci. V prípade Temu môže byť však veľké množstvo pozitívnych recenzií tiež dôvodom na pochybnosti.
Veľkosti oblečenia nemusia sadnúť
Nie je žiadnym tajomstvom, že sú obyvatelia ázijského kontinentu nižšieho vzrastu, než európania. Preto je lepšie skôr, než si vložíte oblečenie alebo obuv do nákupného košíka, preveriť jeho rozmery, ako sa orientovať podľa klasického európskeho číslovania.
Kvalita produktov nepodlieha európskym normám
Kým tovar, ktorý si bežne kúpiť z e-shopu u nás, musí spĺňať bezpečnostné normy a právne predpisy EÚ, pri svetri, hrncoch alebo hodinkách z Temu, takúto ochranu zabezpečené nemáte. Okrem nižšej kvality tovaru, ktorý je často jednorázový, ide aj o škodlivé zložky, s ktorými môžete prísť do styku s konkrétnym produktom.
Etický rozmer: Lacné nákupy, lacná výroba, lacná pracovná sila
O kontroverzných pracovných podmienkach vo fabrikách, kde tovar do e-shopov ako je Temu vyrábajú, ste už určite počuli. Lacná pracovná sila a nekvalitný materiál môžu byť dôvodom, prečo je mobil na Temu desaťnásobne lacnejší, než v prípade značkového autorizovaného predajcu. Ak navyše hľadíte na trh a jeho mechanizmy v širšej perspektíve, podporovať lacné nákupy z Číny, znamená otočiť sa chrbtom lokálnym, slovenským predajcom a ekonomike, ktorá bez kúpnej sily nebude výroby schopná.
Ako prebieha nákup na Temu?
Ďalšou veľkou výhodou, ktorú sme ešte nespomenuli, je rozhranie pre online nákupy v slovenčine. Aby ste mohli svoj prvý online nákup zrealizovať, je potrebné stiahnuť si aplikáciu do mobilu alebo ak používate pri nákupoch cez internet počítač, prejdite priamo na www.temu.sk . Jednoduchá a zrozumiteľná registrácia s vyplnením požadovaných údajov vám zabezpečí vlastné konto, v rámci ktorého môžete okamžite nakupovať.
Na vyhľadávanie produktov môžete použiť navigáciu v menu alebo pole na vyhľadávanie a následne si vybrať z ponuky viacerých predajcov. Akonáhle svoj nákupný košík naplníte podľa vašich potrieb, nasleduje platba, súhlas so spracovaním údajov a objednávka je úspešne za vami.
Aké možnosti doručenia ponúka eshop Temu?
V rámci objednávky si, samozrejme, zvolíte možnosť dopravy alebo doručenia produktov. To podľa informácií o doručení trvá v rozmedzí 5 – 14 dní, v závislosti od rôznych faktorov. Za štandardnú prepravu, v uvedených časových intervaloch, si Temu aktuálne neúčtuje nič. Podľa zaslaného trackovacieho čísla môžete svoj balík navyše sledovať.
Akými spôsobmi je možné na Temu platiť?
Za svoju objednávku môžete v Temu zaplatiť rôznym typom karty, využiť platobnú bránu alebo darčekový kupón. Podľa informácií, ktoré Temu prezentuje na svojich stránkach, používajú štandardy PCI DSS, silné šifrovanie pre ochranu platobných údajov z karty a taktiež pravidelnú kontrolu celého systému.
UIČKOVSKÝ TIP: PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) sú medzinárodné bezpečnostné štandardy s 12-timi bodmi, ktoré ukladajú podmienky bezpečného používania a ochrany dát z platobných kariet.
Na čo si dať pri nákupoch na Temu pozor?
Podľa dostupných údajov sa zakladateľ PDD zaraďuje na tretie miesto v rebríčku najbohatších Číňanov. Podozrivo nízke ceny, nie práve najlepšia kvalita niektorých produktov a taktiež špekulácie o výrobe, ktorá poukazuje na lacnú pracovnú silu však vyvolávajú podozrenie a konšpirácie, kto vlastne za online trhoviskom stojí a čo je jeho cieľom.
Ak si porovnáte všetky vyššie spomenuté výhody a nevýhody z pohľadu zákazníka, nezabudnite na ešte jeden veľmi dôležitý rozmer a to je nakladanie s dátami. Hoci tvorcovia Temu deklarujú, že minimalizovali objem osobných údajov, ktoré o zákazníkoch zbierajú, stále je málo transparentné to, ako s nimi nakladajú. Jediné, čo je možné v rámci Zásad ochrany osobných údajov priamo na stránkach Temu vydedukovať je, že tieto dáta ukladajú na servery v krajinách EÚ. Takéto cenné dáta však môžu podstúpiť tretím stranám za účelom záujmovo orientovanej reklamy a podobne.
Podľa kritickejších zdrojov sú však čínske e-shopy a čínska vláda úzko prepojené a preto údaje môžu byť zneužité aj iným spôsobom, ako napríklad tak, že vás bude prenasledovať reklama na ponožky s Marilyn Monroe až na toaletu. Príkladom nie veľmi transparentných praktík je vyžadovanie prístupu k údajom ako sú fotky, lokalita, kamerový záznam, audio reproduktor či dokonca v niektorých prípadoch aj jadro operačného systému zariadenia, v ktorom nakupujete. Aj preto je na mieste zvážiť inštaláciu takejto aplikácie do svojho smartfónu a premyslieť si, či vám lacnejšie produkty neprinesú v konečnom dôsledku viac problémov, než úžitku.
Ako sa na Temu a nákupy cez internet pozerajú špecialisti?
Temu svojou rozsiahlou reklamou doslova zahltilo mediálny priestor. Nielen v rámci reklamy na sociálnych sieťach, ale aj priamo vo vyhľadávaní v rámci Google Nákupov, kde svojimi extra nízkymi konkuruje e-shopom na prvých priečkach. Okrem toho si oranžový gigant ukrojil svoj kúsok reklamného koláča pomocou krátkeho videospotu s názvom “Shop like a Billionaire” v rámci Super Bowlu v odhadovanej hodnote okolo 7 miliónov dolárov.
Celkové náklady na reklamu Temu, len v priestore Meta, sa v roku 2023 vyšplhali na viac než 2 biliónov dolárov, čo budilo dojem neudržateľného biznis modelu. Avšak s cieľom dosiahnuť čo najviac stiahnutí v aplikácii sa postupne tieto náklady zmenšia, keďže oranžová v mobile bude svoju prítomnosť pripomínať pomocou notifikácií primo v ňom.
To všetko patrí k dôvodom, prečo Temu rozpútalo vášne nielen u zákazníkov, ale aj medzi marketingovými odborníkmi, ktorí dôkladne sledujú vývoj okolo čínskeho online trhoviska a vlastné zvyšujúce sa náklady na reklamu o desiatky percent. To však zďaleka nie je všetko. Len nedávno sa objavili správy, že Temu plánuje do svojho priestoru vpustiť aj európskych predajcov.
Radi by ste aj vy zhodnotili potenciál porovnávačov alebo overených online trhovísk v rámci svojho biznisu? Kontaktujte nás, nájdeme najvhodnejšie riešenie pre vašu expanziu doma alebo v zahraničí. Sme one – stop shop agentúra, u nás nájdete všetko pre váš e-commerce biznis pod jednou strechou.