Chcem predávať na webe...

Chcem predávať na webe...

...je cieľom väčšiny firiem na Slovensku (a vo svete) a témou prednášky Bruca Tognazziniho z tímu Nielsen Norman Group.

 

 Ak vám meno Bruce Tognazzini nič nehovorí, stačí spomenúť, že charizmatický “Tog” bol jedným z kľúčových osobností firiem Netscape, Sony, Sun a Apple (okrem iných) a naživo som mal možnosť jeho prednášku vidieť v  Barcelone na usability konferencii NNg.

A späť k téme:
Cieľ jasne definovaný, otázkou zostáva, ako naplniť očakávania našich klientov. V tomto príspevku sa nebudem zaoberať produktami predávanými v e-shope ani ich marketingom ani ďalšími atribútmi návrhu, výroby a predvádzky e-shopu. Tento príspevok je výlučne  o predaji na webe a usability (použiteľnosti). Prepokladám, že na váš web prišiel návštevník, ktorý ma záujem o ponúkany produkt a vy ho chcete predať.

Pomôckou budú nasledovné princípy, ktoré sú univerzálne pri navrhovaní rôznych webov. Aj keď sa vám budú zdať veľmi všeobecné, budem sa snažiť podložiť ich čo najlepšími príkladmi z praxe.

Zjednodušený kolobeh predaja na (novom) webe:

  1. Získanie dôvery zákazníka

    Aby zákazník kúpil niečo na vašom webe, musí uveriť, že je na správnom mieste. Keďže na webe nemáte možnosť spoľahnúť sa na predajcu a osobný kontakt, dôveru musíte získať:

  • pozitívnym prvým dojmom zo stránky (nemám na mysli stránku s dizajnom z budúcnosti, kde sa dizajnér vybúri a hneď prvé testy použiteľnosti ukážu, že si na nej nevie rady ani pokročilý používateľ)
  • prezentáciou firmy (sekcie “O nás”, “Referencie”, prepojením na sociálne siete - ak to profil firmy umožňuje)
  • reputáciou a dosiahnutými výsledkami (medzinárodné normy a certifikáty, prípadové štúdie, názory klientov, prepojenie na medzinárodné organizácie alebo skupiny)

 

    1. Prezentácia produktu

    Je jednou z najdôležitejších aspektov dobrého webu. Nezabúdajme na:

    • prezentáciu zameranú na nákup (tlačidlo “Do košíka” by malo byť pri všetkých produktoch)
    • pútavú vizuálnu stránku produktu ktorá by mala ponúknuť adekvátnu náhradu za fakt, že zákazník sa nemôže dotknúť produktu (zväčšenie obrázkov, rôzne uhly pohľadu, prirovnanie veľkosti produktu k bežným veciam ako napr. kreditka, detailné zábery rôznych prevedení...)
    • prekvapenie zákazníka “hrou” (3D otáčanie, zväčšenie kurzorom vybraných častí základného obrázku pre viac detailov, prefarbovanie produktu, ukážka v reálnom prostredí...)
    • popis produktu, ktorý je dobré členiť (kvôli prehľadnosti) na základný a rozšírený (marketingový text, technické špecifikácie, tabuľka detailov...)

     

      1. Uzavretie obchodu

      ...áno v tomto kroku sa blížime k cieľu.  Potrebujeme “iba”:

      • ukázať návštevníkom reálnu cenu produktu (bez nepríjemných prekvapení typu “cena od 9,90EUR”)
      • viditeľné tlačidlo “Do košíka” (nie “Kúpiť”, ani “Objednať” kým zákazník reálne neskončí s nákupom)
      • potvrdiť uloženie do košíka (napr. zvýraznením košíka, oznamovacím oknom “V košíku máte 1 produkt”...)
      • ponúknuť štandardnú funkcionalitu košíka (kde si zákazník môže upravovať objednávku a pridávať ďalšie produkty, ktoré si kúpi)
      • ponúknuť súvisiace produkty, ktoré môžu tiež zaujať (napr. sekcia “Zákazníci si kupujú tiež...”)

       

        1. Zinkasovanie peňazí

        V tejto časti sa vynorí najviac zákazníckych otázok (o “analýze obáv” niekedy nabudúce) ale dajú sa zapracovať do nasledovných krokov:

        • ukážka obsahu košíka pred nákupom (s možnosťou úpravy bez nutnosti opustiť danú stránku)
        • ponuka dostupných foriem dodávky tovaru (s príslušnými cenami) a možnosti platby (väčšinou na seba tieto položky naväzujú)
        • získanie osobných údajov od klienta (zákazníci sú v tomto kroku veľmi opatrní, preto vždy žiadajte iba údaje potrebné k nákupu, aby ste predišli nezodpovedaným otázkam typu “Načo im je moje číslo OP?”)
        • rekapitulácia a sumár objednávky (kompletný výpis, ktorý slúži na poslednú kontrolu objednávky)
        • ukončenie objednávky (s ďakovnou správou a informáciami o ďalšom postupe, napr. “Vaša objednávka bola prijatá pod číslom..., ”)
        • potvrdenie objednávky e-mailom (s zhrnutím všetkých potrebných údajov vrátane kontaktných)



        Všetky horeuvedené body sa dajú overiť už v skorej fáze vývoja webu na prototypoch pomocou testovania použiteľnosti (usability). Reprezentatívna vzorka vašich potencionálnych zákazníkov vám pomerne presne naznačí, ako veľmi chcete predávať na vašom webe.

        Prečítajte si tiež

        Ďakujeme za odber!
        Čoskoro dostanete náš newsletter.
        Ups! Tento email už je registrovaný
        Email už máme v databáze, skontrolujte si schránku alebo použite iný mail
        Ups! Tento email je nesprávny
        Email nemá správny formát
        Ups! Neznáma chyba
        Prosím, skúste to neskôr

        Konzultácia zadarmo

        S čím by ste potrebovali pomôcť?

        Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú

        Potrebujete ešte s niečím pomôcť?

        Vyberte si ďalšiu oblasť

        Zanechajte nám na vás kontakt

        Formulár bol úspešne odoslaný.