Sú dva rozdielne prístupy k zlepšovaniu používateľskej skúsenosti s e-shopmi:
Krátkodobá taktika – sledujte a napodobujte UX ostatných e-shopov
Nájdite a vyberte si e-shopy, ktoré sú blízke vášmu, napríklad lídra vo vašej oblasti predaja. Môžete sledovať aj odborné portály, lebo mnohé z nich zverejňujú zoznamy odporúčaní na zlepšenie použiteľnosti e-shopov. Zistenia aplikujte vo svojom e-shope.
Tento krátkodobý prístup je časovo a finančne efektívny a tým pádom ideálny pre rýchly rozbeh e-shopu a často aj pre jeho ďalší rast. (Pozn.: V samotnej knihe si môžete prečítať Desať najčastejších chýb v použiteľnosti webov na Slovensku a Použiteľnosť nákupného košíka v e-shopoch, ktoré obsahujú zoznamy užitočných odporúčaní a zistení.)
Vplyv zmien sledujte vo webovej analytike. Okrem Google Analytics si môžete pomôcť aj ďalšími nástrojmi, ako je napríklad Hotjar.
Dlhodobá stratégia – vlastné UX
Pri raste e-shopu sa zvyčajne ukáže, že váš e-shop je niečím jedinečný, napríklad typom zákazníkov, ponukou tovaru, špeciálnymi službami alebo zákazníckou zónou. Vtedy zistíte, že nemáte od koho kopírovať, a tak musíte navrhnúť časť e-shopu alebo aj celý e-shop. To je správny moment, keď môžete začať budovať svoj vlastný UX tím alebo nájdete na začiatok partnerskú UX agentúru. Dôležité je, že namiesto kopírovania začnete vedome používať UX metódy, nástroje a služby.
Tento dlhodobý prístup je časovo a finančne náročnejší, je vhodný pre rastovú fázu e-shopu.
Vybudujete si vlastné UX know-how a vlastný UX tím. Spoznáte svojich zákazníkov, a tak vaše vlastné UX môže byť tým, čím sa odlíšite od konkurencie. V obidvoch prístupoch je dôležité priebežne merať a pravidelne sledovať parametre e-shopu, ktoré môžu odzrkadliť rast alebo pokles použiteľnosti e-shopu. Podľa zmien v analytike viete, či realizované úpravy a zvolený postup je úspešný.
Čoskoro prinesieme ďalší článok na tému UX metódy, nástroje a služby.