Stále neviete, či je dôležité investovať do mobilnej verzie alebo aplikácií? O tejto dileme sme písali už pred 5 rokmi v blogovom príspevku Mobilná aplikácia ako alternatíva k mobilnému webu? Nie! Podľa našich e-commerce špecialistov nemať dizajn e-shopu vhodný na prístup z mobilov a tabletov dnes už nie je dôvod na zamyslenie, ale vážny nedostatok. Náš riaditeľ Martin Krupa poskytol rozhovor pre časopis Profit:
V prípade akých typov e-shopov sa oplatí investovať do mobilnej aplikácie a kde je výhodnejší responzívny dizajn pre všetky typy prístupov? Môžete uviesť nejaké príklady mimoriadne úspešných mobilných aplikácií?
Návratnosť investície e-shopu do svojej mobilnej verzie je u nás rentabilná len pre najväčšie e-shopy. Preto je mobilných e-shopových "appiek" na Slovensku tak málo. Investícia do responzívneho dizajnu e-shopu je pre väčšinu lepšou cestou a to nie len z finančných dôvodov. Web optimalizovaný pre mobilné zariadenia je najnovšie Googlom nielen preferovaný v mobilných vyhľadávaniach, ale taký, čo nie je optimalizavaný pre mobily, je dokonca penalizovaný. To už je dostatočný dôvod investovať do responzívnej verzie, aj keď mám mobilnú "appku."
Úspešnú e-commerce aplikáciu má napríklad ZlavaDna.sk. Jej aplikácia má svojich stálych používateľov, ktorí oproti mobilnému webu oceňujú jej lepšiu funkčnosť, ako napríklad notifikácie a zľavy vo svojom okolí. Aj keď používateľov mobilnej aplikácie nie je veľa, náklady na jej vývoj sa rýchlo vrátili.
Máte nejaké informácie o tom, koľko percent návštevnosti slovenských e-shopov sa realizuje zo smartfónov, či tabletov?
Podľa našich štatistík o 5 najväčších e-shopoch, ktoré prevádzkujeme, sa návštevnosť za posledné dva roky rapídne zmenila. V januári 2013 vstupovalo cez mobily a tablety vyše 13 percent celkového počtu návštevníkov webu a nakupovalo 8 percent. Vo februári 2015 to bolo už viac ako 38 percent mobilných návštevníkov a 24 percent nákupov.
Máte k dipozícii nejaké údaje o tom, ako dokáže mobilná aplikácia a responzívny dizajn zvýšiť návštevnosť a predaj z e-shopu?
Podľa našich skúseností je konverzný pomer (percento nákupov) z mobilných zariadení na neresponzívnom e-shope o 50-70% nižší oproti desktopom. Takže priestor na rast je tu obrovský, najmä ak mobilná návštevnosť stále rastie. Kto neinvestuje do responzívneho e-shopu, prichádza o tržby čím ďalej, tým viacej.
Aké charakteristiky by mala spĺňať dobrá mobilná aplikácia a dobrý responzívny dizajn, aké sú nové trendy?
Dobrá mobilná aplikácia aj responzívny web musia spĺňať základné kritéria použiteľnosti pre mobilné aplikácie a weby. Overiť si ich môžete testovaním použiteľnosti s vybranými zákazníkmi. Experimentovať v používateľskom rozhraní pre mobilné zariadenie sa neopláca. Priestor pre inovácie je v prepojení s funkčnosťou, ktorú ponúkajú mobilné zariadenia. Ponúknite zákazníkovi na mobilnom zariadení zoznam najbližších otvorených predajní alebo výdajných miest. Alebo mu umožnite naskenovať zľavový kupón vo forme QR kódu z časopisu.