Produktová stránka, známa aj ako detail produktu, je s veľkou pravdepodobnosťou posledná stránka, ktorú si zákazník prezerá pred tým, ako sa rozhodne produkt kúpiť a pridá ho do košíka. Práve z tohto dôvodu je potrebné, aby tu používateľ našiel všetky informácie, ktoré hľadá.
Viete, v akej forme sú produktové stránky na vašom webe? Ak viac nechcete posielať návštevníkov vášho webu nakupovať ku konkurencii, podrobte produktové stránky malému testu prostredníctvom našich UX tipov, ktoré vyplývajú z nejedného testovania.
Vyšperkujte produktové stránky do detailu. 11 chýb, ktoré vás stoja zákazníkov
Majitelia e-shopov, marketéri alebo copywriteri, ktorí pripravujú obsah produktovej stránky, často zabúdajú, že zákazníci nepoznajú ponúkané produkty a segment tak dobre, ako oni sami. Či už sa jedná o používateľa, ktorý vôbec nepozná predávaný sortiment, alebo je to stály zákazník, ktorý by len chcel skúsiť niečo nové, narážame na ten istý problém: ak zákazník nemá dostatok informácii, a nemôže sa jednoducho rozhodnúť, odchádza hľadať informácie niekam inam. Napríklad rovno do konkurenčného e-shopu, kde pravdepodobne nakoniec aj nakúpi.
Ktoré sú teda často opakujúce sa problémy alebo chyby produktových stránok?
1. Produktové fotografie v zlej kvalite odrádzajú od kúpy
Nie nadarmo sa hovorí, že fotografie predávajú. Neprofesionálne nafotené obrázky vašich produktov môžu zákazníka priam odradiť od kúpy. Zlé svetlo, pozadie a kompozícia môžu produktu viac ublížiť, ako mu pomôcť. Majte na pamäti, že vo väčšine prípadov sú práve fotografie prvou a jedinou cestou, ako váš zákazník uvidí produkt, ktorý sa mu snažíte predať. Dajte si preto na fotografiách záležať.
2. Pridávajte relevantné množstvo produktových fotografií
To, koľko produktových fotografií potrebujete, záleží od vášho segmentu. V prípade, že predávate notoricky známe produkty, s ktorými sa vaši zákazníci stretávajú na dennej báze, nie je potrebné nadmerné množstvo fotografií. Nezabúdajte však na špecifiká, ktoré by zákazníkov mohli zaujímať (príklad: v prípade alkoholu sa môže jednať o balenie produktu).
Naopak, ak predávate dizajnové kúsky, ktoré sú pre mnohých zákazníkov novinkou, neváhajte fotiť kvalitné produktové fotografie z viacerých uhlov či z detailu. Pri oblečení, obuvi a doplnkoch zvyknú byť pre zákazníkov taktiež dôležité fotografie produktov na modeloch/kách.
V prípade, ak nie ste výrobcom produktov, ktoré predávate a váš dodávateľ vám neposkytuje dostatočné množstvo fotografií, zvážte vlastné fotenie produktov. Fotografie produktov, ktoré zákazníci nikde inde nenájdu, im môžu pomôcť pri rozhodovaní sa a vy tým získate konkurenčnú výhodu.
NÁŠ TIP:
Pre niektoré segmenty je optimálne zvážiť video prezentáciu. Či už sa jedná o oblečenie, kde zákazníkovi pomôže vidieť, ako sa produkt správa pri pohybe, alebo napríklad o bicykel, kde sa zákazník vo videu dozvie viac o technických parametroch a vybavení.
3. Technické riešenie galérie má byť intuitívne
Navigácia v galérii je veľmi dôležitá a mala by byť intuitívna. Dobrá galéria musí umožňovať jednoduchý prechod medzi fotografiami. Či už šípkami na klávesnici, posúvaním prsta na mobile, alebo klikaním na šípky na fotografiách. Vždy dizajnujte riešenie tak, aby bolo používateľovi jasné, aká akcia sa od neho očakáva. Umožnite mu prehliadanie fotografie vo full screen móde, ale nezabúdajte, že sa z tohto módu potrebuje jednoducho dostať späť na produkt (napr. klávesou Escape). Vždy optimalizujte galérie aj pre mobilné zobrazenia.
4. Popis produktu nahrádza predavača v kamennej predajni
Text v sekcii popis produktu musí obsahovať nielen informácie, ktoré by ste bežne hľadali na obale produktu, ale zároveň musí nahradiť nákupného asistenta v kamennej predajni, ktorý zodpovie všetky zákaznícke otázky. Popis by mal byť napísaný tak, aby uspokojil či už nového zákazníka, ktorý sa v danom segmente bežne nepohybuje, ale zároveň by mal mať dostatok informácií aj pre toho najnáročnejšieho zákazníka. Vyhnite sa zbytočne dlhým textom bez akejkoľvek pridanej hodnoty. Dôležitým nie je len obsah textu, ale taktiež aj jeho skladba a členenie, tonalita (spôsob či výraz, akým je písaný) a použitie tých správnych výrazov z hľadiska SEO.
5. Zvážte, ktoré informácie sú na produktovej stránke potrebné
Vždy poskytujte aj štruktúrovaný prehľad vlastností produktu. Spravte si prieskum a zistite, čo všetko vašich zákazníkov o produkte zaujíma. Často sa v e-shopoch stretávame s parametrami, ktoré sú pre zákazníka irelevantné, ako napríklad kód, pod ktorým je produkt vedený v skladovom hospodárstve Tieto informácie vynechajte.
Väčšinou platí, že čím je predávaný produkt hodnotnejší, tým viac informácií zákazník potrebuje, aby mohol učiniť nákupné rozhodnutie. Vyhnite sa nepresným a neúplným informáciám. Predstavte si, napríklad, popis batohu, kde v parametroch objemu nájdete: “malé <25l”. Okamžite si kladiete otázku, či má batoh 12l, alebo 25l. Táto informácia vám v nákupnom rozhodnutí vôbec nepomohla a ak sa vám batoh páči, pravdepodobne odchádzate hľadať túto informáciu niekam inam.
6. Doplňte na produktovú stránku informácie o dobe dodania/doprave
Doba dodania je pre zákazníkov kľúčovou informáciou. Informujte návštevníkov stránky o tom, či máte produkt na sklade a budete ho expedovať ihneď po objednaní, alebo ho musíte objednať od dodávateľa, prípadne vyrobiť a bude to trvať dlhšie. Čím presnejší odhad odoslania a doručenia viete zákazníkovi poskytnúť, tým lepšie.
7. Hodnotenia produktu zohrávajú veľkú úlohu, nepodceňujte ich
Hodnotenia produktu od zákazníkov, ktorí už produkt nakúpili, a ich odporúčania ohľadom daného produktu, môžu byť veľkou pomocou pri rozhodovaní sa. Pozitívne komentáre od reálnych zákazníkoch pridávajú na dôveryhodnosti a slúžia ako záruka kvality produktu. Hodnotenia taktiež môžu znížiť počet vratiek, nakoľko sa potenciálny zákazník dozvie dodatočné informácie, ktoré by bez nich nevedel.
Napríklad, či číslovanie oblečenia reálne vyhovuje popisovanej veľkosti.
Naopak, negatívne hodnotenia sú dobrým nástrojom pre majiteľa e-shopu a môžu byť impulzom k vyradeniu produktu z predaja, prípadne slúžia na získanie vedomosti o potrebe zvýšenia kvality niektorého z predávaných výrobkov. Fungujúca sekcia hodnotení na produktovej stránke si však vyžaduje úsilie nie len zo strany zákazníkov, ale taktiež zo strany e-shopu. Zákazníkov je potrebné motivovať k zanechaniu hodnotenia a nespoliehať sa, že hodnotenie napíšu z vlastného rozhodnutia.
8. Výhody e-shopu a možnosti vrátenia tovaru
Vždy informujte používateľa o možnosti vrátenie tovaru. Ak ponúkate extra dlhú dobu na vrátenie tovaru, prípadne predĺženú záruku, určite to napíšte aj na produktovú stránku. Práve tieto informácie môžu presvedčiť používateľa k nákupu.
V prípade, že predávaný tovar spadá do kategórie tých produktov, ktoré nie je možné vrátiť, či už z hygienických dôvodoch, alebo je produkt vyrobený na objednávku, nezabudnite o tom používateľa informovať vopred. Nie všetci zákazníci sú si tejto skutočnosti vedomí a môžete tým predísť zbytočnej nespokojnosti.
9. Odporúčané produkty na produktových stránkach zvyšujú predaj
Využite stránku detailu produktu na možnosť cross-sellu a up-sellu. Môžete tým pomôcť zákazníkovi nájsť presne to, čo hľadá. Ponúknite mu napríklad iné produkty, ktoré by sa mu mohli páčiť – či už vyberiete iné produkty z tej istej kategórie, alebo použijete iný pokročilý nástroj pre odporúčané produkty, dajte si záležať na ich relevancii.
V prípade, že predávate iné produkty, ktoré sú komplementárnymi k tomu prezeranému, nebojte sa ich ponúknuť. Ak ponúkate napríklad bežecké tenisky, navrhnite k nim kompresné podkolienky alebo iný produkt, ktorý môže bežca s novými teniskami zaujať. Bez vášho odporúčania by používateľovi nemuselo napadnúť, že daný produkt potrebuje alebo by si nemusel uvedomiť, že tento sortiment vôbec predávate.
10. Štruktúra stránky musí byť jednotná, používateľ by sa nemal stratiť
Pozícia jednotlivých elementov na stránke by mala byť zachovaná naprieč celým e-shopom a všetkými produktami. Dajte si pozor na responzivitu stránok pre mobilné zariadenia, často sa stretávame s problémom, kedy je vďaka zlému usporiadaniu elementov CTA (call-to-action) tlačidlo k výzve tak nízko, že k nemu musia používatelia scrollovať viac, ako by bolo nutné.
Ak sú popisy vašich produktov dlhé, rozdeľte ich a nad zlom stránky a uveďte len krátky popis s odkazom na dlhší text umiestnený nižšie. Dbajte o to, aby používateľ po kliknutí na odkaz vedel, kam ho tento krok presunul a nevznikol u neho pocit, že sa na stránke stratil.
11. Odkazy na blogy alebo iné produkty patria na produktovú stránku tiež
Ak je súčasťou vášho e-shopu blog s článkami, ktoré vzdelávajú o danom segmente alebo môžu akokoľvek uľahčiť rozhodovací proces zákazníka, určite umiestnite odkazy na tieto články na produktovú stránku.
Návštevník tak nebude mať potrebu opustiť váš web, ak potrebuje získať ďalšie informácie, prípadne si produkty porovnať. Okrem toho si tak budujete v jeho očiach skvelú reputáciu odborného predajcu, u ktorého nájde vždy všetky potrebné informácie. Opäť raz, konkurenčná výhoda pre vás. Je pravdepodobné, že sa zákazník vráti v prípade ďalšieho nákupu späť a vašu stránku bude ďalej odporúčať.
Prebehli ste aj vy práve očami svoju produktovú stránku a našli na nej miesta, ktoré by potrebovali vylepšenie? V tom prípade smelo do toho. Apropo, nevynechajte aj formuláre. 13 zaručených tipov, ako ich vyšperkovať k dokonalosti, nájdete v článku na našom blogu. Ak si však neviete rady, pokojne nás kontaktujte, radi vám pomôžeme s vylepšením vášho e-commerce projektu od samého základu až po posledný detail.