Na úvod si neodpustím pochváliť výber miesta. V Kodani som sa aj po 18. rokoch cítil skvele. Mám rád mestá, ktoré sú trochu “ošúchané,” lebo sa v nich skutočne žije a centrum je plné miestnych Dánov vo dne aj v noci. Navyše v prípade Kodane je množstvo ľudí na bicykloch, úprimne im to závidím. Výhľad zo seminárnej miestnosti som mal priamo na Tivoli, bol jeden z posledných pekných slnečných dní pred dlhou zimou. Na konferencii NN/G Usability Week boli príjemní ľudia. A posledná pikoška - bol 42. týždeň, keď každoročne majú dánske deti prázdniny.
Selling Usability to Bosses and Colleagues (Ako predať použiteľnosť šéfom a kolegom)
Čo je UX
Dobrá použiteľnosť znamená väčšiu spokojnosť používateľa, ľahšie používanie a ľahšie učenie.Vysvetľovať pojem usability teraz nebudem, pozrite usability vo Wikipedii, usability 101 od Jakoba Nielsena alebo naše usability služby v ui42.
V tomto príspevku rovnocenne používam pojmy user experience, UX, usability a slovenské použiteľnosť. A týka sa to najmä webov, webových aplikácii, intranetov ale aj softvéru vôbec.
UX vo svete a na Slovensku
Graf z NN/g Report: Usability Return on Ivestment (ROI), 3rd Edition, zobrazuje percentuálne zlepšenia sledovaných metrík vďaka usability. Modrá krivka je rok 2002 a červená rok 2008.
Napriek tomu, že nemám dostupné údaje o usability na Slovensku, myslím si, že situácia u nás nebude taká katastrofálna ako pred 10 rokmi vo vyspelých krajinách, pretože:
- Dizajn sa u nás zvyčajne robí podľa vybraného úspešného webu vo svete, na ktorom sa veľmi pravdepodobne venovali intenzívne UX.
- Posledné 2 roky sú dostupné a bežne sa používajú nástroje na sledovanie slabých miest webov (Google Analytics, heatmapy, ...)
- Na weboch sa objavujú online prieskumy spokojnosti návštevníkov.
- Informačná architektúra sa ako činnosť už rozšírila v dobrých webových agentúrach.
- Testovanie použiteľnosti a princípy tvorby dobrých webov sa začínajú popularizovať v blogoch a iných online médiach, dokonca sa o nich už aj prednáša na jednej slovenskej univerzite.
Výhrady voči UX
Pekný, stručný súhrn štandardných výhrad voči usability:- Nemám/e čas na usability.
- Nemôžeme posunúť termíny.
- Nemáme peniaze na usability (testovanie a následné zmeny.)
- Nerozumiem, čo je usability a prečo je dôležitá.
- Vieme, že v dizajne sú chyby, no nevieme, ako ich fixnúť
- UX nie je dôležité
- Naši dizajnéri/vývojári/marketing vedia, čo robia, a tak UX nepotrebujeme.
- Robíme UX (sem-tam dajú niečo nové otestovať zopár kolegom).
- UX je blbosť.
- Grafický dizajnér to nakoniec spraví veľmi pekne.
- Mne je to jedno.
Skutočné dôvody nedôvery k UX
A tu je zoznam skutočných dôvodov k uvedeným výhradám:- Časový tlak.
- Požiadavky/špecifikácia nezahŕňa UX.
- Neradi počúvajú od iných, čo majú robiť.
- Nevzdelaní v oblasti UX alebo tomu neveria.
- Dizajn diktuje manažér.
- Väčšina sa snaží len prežiť – všetci zvyčajne sledujeme len krátkodobé ciele :-)
Ideálny stav UX vo firme
O čo by sme sa mali snažiť, aby UX fungovalo ako bežná súčasť vývoja:- Vedieť, čo je UX.
- Vedieť, prečo je UX dôležité.
- Vedieť, čo UX ľudia robia.
- Robiť UX činnosti.
- Brať výsledky UX do úvahy.
- Počúvať dizajnérov a UX ľudí.
- Platiť za UX zdroje.
Ako prekonať nedôveru voči UX
O tom bol celý zvyšok a podstata seminára. Pointa je hlavne vo vzdelávaní o tom, čo je usability a aký je jej prínos. Detaily si zatiaľ necháme pre seba a kolegov v ui42, predsa len je to čerstvé know-how, za ktoré sme si zaplatili.Bez výmeny skúseností sa však samozrejme rozvíjať nedá, takže na záver 2 pozvánky na najbližšie usability akcie, prvá v Bratislave a druhá online celosvetovo:
UX v ui42 na DailyWeb
Najbližšia príležitosť vidieť viacej do našej UX kuchyne v ui42 bude o týždeň 10.novembra na konferencii DailyWeb v Bratislave, kde bude Palo Vallo rozprávať o Usability ako nástroj na zvýšenie konverzií.World Usability Day 2010
Viete na Slovensku alebo v Čechách o weboch a iných (nielen softvérových) produktoch, pri vývoji ktorých sa patrične venujú aj usability alebo user experience? Napíšte mi, radi si vymeníme skúsenosti, ktorých je podľa nás v našich končinách stále málo.
BTW. Počas Usability Week spustil T-mobile (teraz už Slovak Telekom) v svojom e-shope možnosť online objednávky Mobilného internetu a prechod z Fixu na Paušál. Sú to ďalšie 2 projekty, ktoré sme vrátane usability pripravili v ui42.