Prístupnosť webu je riešením, ako premeniť starších alebo fyzicky hendikepovaných návštevníkov na verných zákazníkov
Prístupnosť webu (accessibility) znamená, že webstránku môžu vnímať, pochopiť, ovládať a interagovať s ňou i ľudia znevýhodnení svojím postihnutím. Tí kvôli svojmu handicapu napríklad nevidia jej obsah alebo nemôžu vykonávať bežné úkony pomocou myši. Podobné prekážky, i keď v menšom rozsahu (napríklad slabší zrak, trasenie ruky), musia zdolávať aj starší ľudia, ktorí navyše v používaní internetu a moderných technológií nie sú takí zdatní.
Títo používatelia tvoria nemalú skupinu, ktorá chce taktiež prehliadať rôzne stránky, získavať nové informácie alebo nakupovať online. Prečítajte si, prečo a akým spôsobom im umožniť bezproblémový prístup a orientáciu na stránke.
AKTUALIZOVANÉ: Blogový článok sme pôvodne publikovali 22.6.2021 a aktualizovali 12.1.2024.
Najlepší zákazník = lojálny zákazník. Ak je web prístupný aj pre zdravotne znevýhodnených, je to jasný win-win
Často sa stáva, že si pri honbe za novými návštevníkmi webu mnohí e-shoperi či marketéri nevšimnú skupinu ľudí, ktorí by na e-shope radi nakúpili, no nemôžu. WHO už pred niekoľkými rokmi deklarovala, že na svete žije viac než miliarda ľudí so zdravotným postihnutím. Ak si k tomu prirátame seniorov, ktorí nemajú s technológiami príliš veľa skúseností, ľahko prídeme k počtu potenciálnych návštevníkov stránky, ktorý sa možno márne snažíme dosiahnuť pomocou drahej platenej reklamy alebo zdĺhavejšej optimalizácie.
Hoci ide o dve rozličné skupiny ľudí s odlišnými špecifikami vo vnímaní a reakciách na online prostredie, niektoré kroky, vylepšujúce prístupnosť webu, uľahčia vnímanie a orientáciu na stránke mnohým z nich. Ako sa správajú handicapovaní alebo starší ľudia ako zákazníci a s akými problémami bojujú pri prehliadaní webstránok?
Pandémia, nárast počtu e-shopov a jednoduchšia forma nakupovania prilákali na internet aj menej “online zdatných” používateľov
Uspokojiť návštevníka webu, ktorý je už zbehlý v online nakupovaní, nie je dnes jednoduché. Rád si totiž porovnáva cenu tovaru s konkurenciou, vyhľadáva recenzie, má už vybudovaný nejaké vzťah s e-shopom, kde rád nakupuje a podobne. Niekedy stačí naozaj drobná chyba, prípadne niečo, s čím pri nakupovaní nie je spokojný, a v momente uteká ku konkurencii. I to je jeden z dôvodov, prečo je dôležité vytvárať prehľadné weby, s ktorými má používateľ príjemnú skúsenosť. Jednoducho také, ktoré sú pre ľudí.
Problémy, s ktorými sa stretávajú na weboch seniori alebo handicapovaní používatelia
V prípade zdravotne postihnutých ľudí je to trochu inak. Ich hlavnou prioritou je vôbec informácie na stránke prečítať (či už z dôvodu slabozrakosti, zrakového postihnutia, alebo iného handicapu) alebo dosiahnuť jednoduchú akciu – nákup, vyplnenie formulára a podobne.
Aj takto môže vidieť (či skôr nevidieť) webstránku človek so zrakovým obmedzením.
Podobné prekážky prekonávajú na webstránkach aj seniori. Mnohí z nich sa možno s myšlienkou online nakupovania pohrávali už dlhšie, no počas pandémie koronavírusu nemali veľmi na výber a začali v e-shopoch nakupovať. Hoci nemajú žiaden handicap, na mnohých weboch sa im ťažšie orientuje. Úkony, ako napríklad kliknutie na menšie tlačidlo, prípadne presnejší pohyb myšou, pre nich môžu predstavovať problém.
Nepriestrelným argumentom, prečo sa zaoberať aj touto skupinou populácie je, že ľudia prirodzene starnú a podľa štatistík sa dožívajú čoraz vyššieho veku. Počet používateľov, ktorí budú vyhľadávať stránky s väčšími tlačidlami a dostatočne kontrastným písmom bude teda len pribúdať.
A to je dostatok dôvodov na to, aby sa e-shopy, ktoré majú medzi potenciálnymi zákazníkmi práve seniorov, začali venovať prístupnosti svojich stránok a premenili ju na svoju konkurenčnú výhodu.
Prístupnosť webu ako konkurenčná výhoda
Hoci stále platí, že sú hendikepovaní používatelia na internete vo výraznej menšine, pre niektoré e-shopy to môže byť dlhodobo zaujímavá a najmä lojálna skupina používateľov. Avšak za predpokladu, že e-shop prispôsobíte aj ich potrebám.
To, čo je pre väčšinu návštevníkov webu samozrejmosťou, môže pre iných znamenať problém pohnúť sa vpred. Existujú totiž mnohé hendikepy, ktoré sťažujú ľuďom prácu s počítačmi. Napríklad nevidiaci, slabozrakí alebo motoricky znevýhodnení používatelia sa nemôžu pri práci s počítačom spoliehať na počítačovú myš ani dotykovú podložku.
Keď je webová stránka navrhnutá, naprogramovaná a aktualizovaná správne, sú všetky informácie a funkčnosť dostupné každému používateľovi bez ohľadu na jeho hendikep. To znamená, že web sa dá používať aj pomocou asistenčných technológií, ako sú napríklad čítačky pre nevidomých.
Hlavnou myšlienkou prístupnosti je, že web si nevyžaduje žiadne veľké zmeny v dizajne alebo funkcionalite. Prístupnosť je skôr o dobrom návrhu a dodržiavaní istých pravidiel pri pridávaní nového obsahu. Ktoré sú to?
Pravidlá pre prístupnosť webstránok
Existuje súbor pravidiel prístupnosti webových stránok, vďaka ktorým môžu zrealizovať pohodlný nákup potravín, drogérie, liekov, zdravotníckych pomôcok či akýchkoľvek iných produktov cez e-shop aj znevýhodnení používatelia. Hoci ide často o technicky a obsahovo náročnejšie prvky, reč je tentokrát o pravidlách pre nadpisy, menu, odkazy, obrázky, tabuľky a formulár práve tak, aby spĺňali štandardy prístupnosti.
Uvedieme zopár príkladov:
- Správny kontrast farieb použitých v písme (vrátane textov v grafických prvkoch) pre lepšiu čitateľnosť
- Obrázky a videá s textovým popisom, aby ich obsah bol jasný aj nevidomým, ktorí namiesto obrázkov čítajú práve popisné texty
- Možnosť zväčšiť si veľkosť písma podľa potreby
- Prehľadná navigácia, ktorá sa dá ovládať aj bez počítačovej myšky pomocou klávesnice
Viac pravidiel pre prístupnosť webových stránok obsahujú štandardy s odporúčaniami pre správny návrh, implementáciu a aktualizáciu obsahu. Najrozšírenejší svetový štandard je Web Content Accessibility Guidelines od svetového konzorcia World Wide Web Consortium (W3C).
Na Slovensku bol v roku 2020 aktualizovaný výnos Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky z 1. mája o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy č. 78/2020 Z. z., ktorý je záväzný pre všetky webové stránky verejnej správy, t. j. štátne weby, ale aj weby samosprávy a školstva. Aj tento výnos je založený na spomínanom svetovom štandarde, netýka sa však e-shopov a webov v súkromnej sfére. Je však výbornou oporou pre dosiahnutie prístupných webstránok pre všetkých používateľov.
Ako zapracovať pravidlá pre prístupnosť webových stránok?
Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že vytvoriť webstránku, ktorá je jednoducho používateľsky prístupná pre každého, bude jednoduché, opak je pravdou. Dôkazom toho je, žiaľ, napríklad i to, že mnohé weby štátnych inštitúcií či samospráv by v teste prístupnosti sotva uspeli.
Ideálne je venovať sa jej už pri návrhu e-shopu. Vtedy je implementácia pravidiel prístupnosti najjednoduchšia. Ak je e-shop už hotový, vhodným začiatkom je audit podľa niektorého zo štandardov. Na základe jeho výsledkov je potom možné upraviť to, čo prístupnosti prekáža.
Pri implementácii accessibility štandardov môže výrazne pomôcť aj e-commerce CMS, ktorý by mal pravidlá prístupnosti podporiť. Je teda viac než jasné, že práve oni zabezpečia, aby sa web alebo e-shop jednoducho používal dokonca i znevýhodneným návštevníkom. Ich zapracovaním získa navyše e-shop cenné body aj z hľadiska SEO.
V skratke, ak bude váš web prístupný, nič tým nepokazíte. Práve naopak, môžete len získať. Napríklad nových, lojálnych zákazníkov. Nie ste si istí, ako na tom s prístupnosťou stojíte? Ozvite sa nám. V ui42 sa radi na váš projekt z hľadiska prístupnosti pozrieme a nasmerujeme vás k riešeniu.