Testovanie použiteľnosti a jeho význam
Usability testing alebo testovanie použiteľnosti je spôsob ako odhaliť nedostatky, resp. bariéry vášho produktu alebo služby, ktoré často bránia vašim zákazníkom splniť cieľ, s ktorým prišli, napr. nákup produktu, vyplnenie formuláru, získanie informácie, stiahnutie dokumentu a pod. UX testovanie samozrejme nezostáva len pri hľadaní chýb. Pri správne zvolenom postupe testovania viete z rozhovoru s užívateľom identifikovať inšpirácie a tipy na nové features, ktoré na vašom webe absentujú a užívateľ ich pozitívne hodnotí napríklad pri testovaní konkurenčných produktov alebo služieb.
AKTUALIZOVANÉ: Blogový článok sme pôvodne publikovali 10.6.2020 a aktualizovali 15.4.2024.
Ako prebieha testovanie použiteľnosti?
V praxi to funguje jednoducho – moderátor pozoruje a počúva vášho reálneho zákazníka počas toho, ako používa a interaguje s vašim produktom alebo službou. Na základe rozhovorov s niekoľkými vašimi zákazníkmi sa identifikujú návrhy na úpravu dizajnu s cieľom minimalizovať bariéry, ktoré bránia častejším konverziám na vašom webe alebo aplikácii.
Čo je výsledkom testovania použiteľnosti?
Testovaním dostanete priamy pohľad na to, ako vaši reálni zákazníci využívajú vašu službu alebo produkt. Akokoľvek sa snažíte tvoriť produkt alebo službu podľa najnovších UX trendov, kopírovaním úspešnej konkurencie, UX štandardov, vidieť vašich zákazníkov naživo pracovať s vašim produktom je často pokorujúca skúsenosť. Treba si uvedomiť, že vy nie ste váš používateľ. Nebojte sa ich teda zakomponovať do procesov tvorby a vývoja vašich produktov a služieb.
Záleží nám na tom, aby veci u nás fungovali hladko a je pre nás dôležité, aby každá interakcia s nami ako značkou prebehla čo najjednoduchšie. Aby sme si tým boli istí, pri dôležitých procesoch testujeme či sú z pohľadu zákazníka používateľsky jednoduché. Na to najvhodnejšie je testovanie s reálnymi používateľmi, ktorí nám svojimi spontánnymi reakciami dávajú priamu spätnú väzbu. Vďaka získaným insightom od zákazníkov, napríklad aj v spolupráci s ui42, máme citlivejší pohľad na naše procesy a dokážeme robiť lepšie rozhodnutia.
Stanislava Berlanová, CX Analytics Manager, O2 Slovakia
Výhody testovania použiteľnosti
- Zlepšenie používateľského zážitku: Testovanie UX vám pomôže identifikovať a vyriešiť problémy, s ktorými sa používatelia stretávajú pri interakcii s vaším produktom alebo službou. To vedie k plynulejšiemu a príjemnejšiemu používaniu, čo môže mať za následok zvýšenú spokojnosť a lojalitu zákazníkov.
- Zníženie nákladov na vývoj: Včasné odhalenie a riešenie UX problémov môže ušetriť čas a peniaze v neskorších fázach vývoja. Taktiež sa tak minimalizuje riziko zlyhania produktu na trhu.
- Zvýšenie konverzných pomerov: UX testovanie vám pomôže optimalizovať dizajn vášho produktu tak, aby bol pre používateľov intuitívny a jednoduchý na používanie. To môže viesť k nárastu konverzných pomerov, či už v podobe nákupu, registrácie alebo inej požadovanej akcie.
- Získanie cenných dát o používateľoch: Počas UX testovania získate cenné informácie o tom, ako používatelia vnímajú a používajú váš produkt. Tieto dáta vám pomôžu pochopiť ich potreby a očakávania, a taktiež vám uľahčia vylepšovanie dizajnu v budúcnosti.
- Zlepšenie konkurencieschopnosti: V dnešnom konkurenčnom prostredí je dôležité, aby váš produkt vynikal z davu. UX testovanie vám pomôže identifikovať a odstrániť slabé stránky vášho produktu a taktiež vám pomôže zdôrazniť jeho silné stránky, čím sa stane atraktívnejším pre cieľovú skupinu.
UX laboratórium
V ui42 sa venujeme testovaniu už od roku 2008. Od roku 2010 máme k dispozícii vlastné usability laboratórium, kde sme zrealizovali už viac ako 120 testovaní a prevetrali viac ako 1000 používateľov. Veľkou výhodou testovania v UX labe je, že moderátor aj klient môžu bezprostredne vidieť interakciu užívateľa s webom/aplikáciou, jeho mimiku, gestikuláciu, čo sú vyjadrenia, ktoré tiež veľa povedia o ľahkosti používania webu alebo aplikácie.
Našu webstránku hbreavis.com neustále meníme, aby lepšie reflektovala komunikačné a biznisové potreby našej firmy. UX testovanie týchto zmien považujeme za nevyhnutný reality check, ktorý nám nastaví zrkadlo nielen k používateľskej skúsenosti so samostnou webstránkou, ale aj tomu, či sú naše biznisové a komunikačné predpoklady správne a širším publikom pochopené. Vďaka skúsenostiam a flexibilite ui42 sme schopní takéto testovanie urobiť rýchlo a vo viacerých krajinách. Veľakrát nám to zachránilo kožu a dalo nový a silnejší vietor do plachiet!
Marek Schweigert, Head of Digital, HB Reavis
Kedy využiť UX testovanie?
Testovať môžete produkt alebo službu v každej fáze jeho vývoja. Zapojiť testovanie a užívateľa do procesu úpravu webu alebo aplikácie vám dokáže ušetriť náklady a vyhnúť sa opravám, ktoré by ste museli robiť na konci procesu.
U nás v ui42 testujeme dizajn v rôznych fázach ich vývoja: či už ide o testovanie aktuálneho riešenia, navrhnutého prototypu alebo naprogramovanej verzie nového webu, vždy je výhodné a efektívne verifikovať, či sú zamýšľané úpravy v súlade s tým, ako uvažuje zákazník.
UX testovanie je vynikajúca vec. Až vďaka nemu sme dokázali porozumieť skutočnému pohľadu a správaniu používateľov, ktoré boli niekedy prekvapujúco odlišné od našich predpokladov. To nám pomohlo vychytať množstvo chýb už v procese prípravy upgradu nášho systému, čím sme predišli stratám konverzií a tiež ušetrili náklady, ktoré by sme neskôr museli investovať do ďalších úprav.
Zuzana Zaťovič, Project Manager, StartLab
Remote testovanie, resp. testovanie použiteľnosti na diaľku
Napriek láske k nášmu labu, sú chvíle, kedy môže byť výhodnejšie zvoliť tzv. remote testing alebo testovanie na diaľku. Ide o spôsob testovania, kedy sa s užívateľom spojíte cez video-konferenčný nástroj, kde viete jednoducho zdieľať obrazovku a nahrávať celý rozhovor pre ďalších ľudí v tíme.
Vďaka tomuto typu testovania sme aj počas korona krízy dokázali pokračovať vo vývoji produktov a služieb u niekoľkých našich klientov bez toho, aby projekt nemal spätnú väzbu od zákazníka.
Voľba remote testovania by však nemala nastávať štýlom „len ak sa nedá inak“. Je viacero dobrých dôvodov, prečo tento typ testovania zaviesť do bežnej praxe:
- remote testovanie je dobrá voľba ak potrebujete testovať špecifickú cieľovú skupinu, ku ktorej môže byť ťažšie sa dostať, napr. kvôli geografickej polohe
- vďaka remote testovaniu dokážete pokryť vašu cieľovú skupiny skrz geografickým rozdielom a pokryť tak prípadné regionálne rozdiely.
- zároveň môže byť tento typ testovania efektívnejší a menej náročný na koordináciu a logistiku.
Pridajte sa aj vy medzi úspešné príbehy UX testovania
Otestujte aj vy svoj web, e-shop alebo digitálny produkt a dosiahnite úspech nielen v online svete a pridajte sa medzi úspešné projekty, ktoré dali UX na prvé miesto. Cez UX testovanie sa vždy dozviete ako dizajnovať váš produkt alebo službu o niečo lepšie. A ak by ste sa chceli poradiť, aký typ a v akom rozsahu takéto testovanie použiteľnosti spraviť, veľmi radi si to s vami prejdeme.