Redizajn webu alebo e-shopu vždy nahnevá vašich stálych návštevníkov a veľmi často pokazí konverzie oproti pôvodnému webu. Navyše trvá dlho a stojí dosť peňazí. Nerobte to a radšej vylepšujte web postupnými malými zmenami.
Frustrujúce redizajny spred piatich rokov
O redizajnoch webov a e-shopov som chcel napísať už pred piatimi rokmi. Vtedy sme mali v ui42 za sebou niekoľko desiatok redizajnov a ďalšie som sledoval na internete. Vedel som, že veľa z nich nebolo úspešných a mnohí sa natrápili, kým používatelia akceptovali nový dizajn .
U nás nemáme radi chybné pokusy a neúspechy, vnímame ich ako prehru. Avšak bez nich sa nič nenaučíme. Preto sa mi páči, keď o nich hovoríme pozitívne ako o skúsenostiach.
Najprv uvediem zopár pozorovaní s redizajnami spred piatich rokov. Po nich navrhnem, ako sa týmto nepríjemným skúsenostiach vyhnúť.
Autobazar.eu - január 2011
Najviac mi z toho obdobia utkvel v pamäti rýchly návrat Autobazar.eu k starému dizajnu v januári 2011, keď po týždni sťažovania a po obrovskom prepade návštevnosti a odchode používateľov ku konkurencii na redizajn rezignovali a dobre spravili. Odvtedy upravujú Autobazar.eu postupnými krokmi.
Martinus.sk - október 2010
Zopár mesiacov predtým, v jeseni 2010 redizajnovali svoj e-shop v Martinuse a svojim zákazníkom napísali dlhého sprievodcu k redizajnu. Kto však číta návod k použitiu nejakého webu? Dobrý dizajn predsa manuál nepotrebuje. Pokles návštevnosti bol však v jesennej sezóne zrejmý.
Martinus od redizajnu necúvol. Verím, že sa im to vrátilo vo vyššej konverzii. Zhodou okolností sme sa (neúspešne) zúčastnili výberu na ich redizajn a v rámci ponuky sme iniciatívne spravili aj testovanie použiteľnosti s piatimi respondentami. Bol to mix verných aj nových návštevníkov. Zistili sme, že: 1. súčasní zákazníci nechceli zmenu a 2. novým potenciálnym zákazníkom súčasný web nevyhovoval. Ako sa rozhodnúť? V Martinuse sa rozhodli správne, od redizajnu neustúpili a verní zákazníci si na zmeny nakoniec zvykli. Odvtedy Martinus upravuje svoj e-shop postupnými zmenami.
SHMU.sk - apríl 2011
Redizajnu webu Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ) vtedy predchádzal jeho týždňový výpadok. Výsledok redizajnu s množstvom novej grafiky a ochudobneným obsahom nikoho z návštevníkov nepotešil, narástla akurát konkurencia.
Žiaľ, SHMU.sk je stále typickým príkladom webu verejnej správy na Slovensku, ktorý do veľkej miery ignoruje potreby svojich návštevníkov a web zlepšuje len minimálne. Odvtedy SHMU.sk stagnuje a pritom responzívny dizajn alebo mobilná verzia ich webu by mala byť dostupná už dávno.
BBC news - júl 2010
Redizajn BBC news vyvolal vtedy obrovský rozruch a nevôľu medzi svojimi čitateľmi. Počas redizajnu spravodajského webu pritom veľa testovali svoje nápady s reálnymi používateľmi aj veľa komunikovali. Z projektového pohľadu aj profesne z UX pohľadu spravili všetko dobre. Návštevnosť im napriek tomu padla a mnoho čitateľov na nich zanevrelo, bol som medzi nimi.
Ako sa vyhnúť zlému redizajnu?
Od založenia ui42 v roku 1997 máme za sebou vyše sto redizajnov webov, malých aj veľkých. S redizajnami webov a e-shopov sa stretávam najmä ako dodávateľ a spolupracovník, niekedy ako klient a odberateľ a samozrejme aj ako používateľ. Rok 2015 je znovu rok redizajnu. Ak sa chcete vyvarovať frustrácii z redizajnov, ktoré som uviedol, zvážte naše skúsenosti:
1. Nudí vás súčasný dizajn? Nerobte redizajn!
Redizajn najčastejšie začína tak, že niekto z webového oddelenia (často manažér) povie, že súčasný dizajn webu je zastaralý, “out-of-date,” “málo sexy,” “horší než má konkurencia,” a jednoducho ho treba zmeniť. To je začiatok frustrujúcej cesty k zlému redizajnu.
Uvedomte si, že vy sa pozeráte na svoj web stovky, možno tisíce hodín a tak ste z neho unavený. Návštevník vášho webu však na ňom strávi len zopár minút, čo aj pri opakovaných návštevách je dokopy len zopár hodín.
Návštevníci vášho webu ho navštevujú kvôli obsahu, ich cieľom je tam niečo úspešné vybaviť, niečo nájsť, prečítať alebo nakúpiť. Grafický dizajn pre nich nie je dôležitý. Ak ho zmeníte, budú nespokojní a pravdepodobne odídu ku konkurencii. Ľudia jednoducho nemajú radi zmeny.
Jedinou výnimkou je výnimočne starý grafický dizajn, ktorý sa už ďalej nedá malými úpravami vylepšovať. Alebo máte len veľmi málo používateľov a veríte, že redizajnom pritiahnete na web kopec nových.
2. Nemáte jasné dôvody? Nerobte redizajn!
Ujasnite si presne, prečo chcete redizajn. Spíšte si merateľné ciele a očakávania. Alternatívu redizajnovať len kvoli vizuálnej zmene sme už vylúčili v predchádzajúcom bode. Veľmi často sa však počas redizajnu neriešia skutočné problémy webu ako napríklad obsah, štruktúra a použiteľnosť. Niekedy sa dokonca mnohé z nich pokazia pri nedbanlivom redizajne zameranom hlavne na vizuálny grafický dizajn.
Pri redizajne často preváži estetika, ktorú schvaľuje zvyčajne zadávateľ, nad ostatnými aspektami. Uvedomte si, že estetika je veľmi subjektívna záležitosť. Dobrý redizajn je vždy založený na používateľskom prieskume a množstve spoľahlivých údajov. Len ťažko spravíte dobrý redizajn bez UX postupov a nástrojov, t.j. testovanie použiteľnosti, konkurenčný audit, online dotazníky, informačná architektúra a webová analytika.
Samozrejme, redizajn je často spojený aj so zmenami vo funkčnosti a ďalšími úpravami. Dôkladne ich zvážte, aj keď sú populárne, ako napríklad fazetové vyhľadávanie, fulltextové vyhľadávanie, mega menu alebo tučná pätička (fat footer). Zvyčajne sú na ich dobré nasadenie potrebné ďalšie úpravy v obsahu, štruktúre, niekedy aj v databáze. A vždy ich otestujte s používateľmi.
3. Grafik bez webovej analytiky? Nerobte redizajn!
Ak chcete zveriť redizajn grafikovi, ktorý k redizajnu nepotrebuje prístup do webovej analytiky, rýchlo tento projekt ukončite. Ušetrené peniaze dajte radšej do online marketingu alebo do zrýchlenia webu a ušetrený čas a energiu venujte svojim blízkym.
Radšej evolúcia než revolúcia
Overený spôsob redizajnu je postupný vývoj webu alebo e-shopu. Každú zmenu otestujte a zmerajte výsledok. V prípade neúspechu sa vráťte späť. Radšej spravte viacej menších zmien za sebou než naraz. Zvyknite si na pravidelnú prácu s webovou analytikou. Neustále pritom sledujte dôležité parametre webu, ako je napríklad konverzný pomer, rýchlosť, atď.
Vyskúšajte nové nástroje a postupy, ako je napríklad A/B testovanie. Určite využite UX postupy, ktorými sa dozviete čo najviac o návštevníkoch vášho webu. Dotazníky ani “klikmapy” nestačia. Musíte sa dostať do osobného kontaktu s vašim používateľom. Pozor! Nepočúvajte však, čo používatelia hovoria a aké zmeny vám odporúčajú. Namiesto toho sledujte, čo používatelia na vašom webe robia a kde majú problémy. Na to slúži používateľské testovanie alebo rozhovory s používateľmi.
Postupné zlepšovanie webu odporúčame aj z projektového a finančného hľadiska. Ľahšie odhadnete časovú náročnosť menšej zmeny než veľký redizajn. Pri chybnom kroku sa viete rýchlejšie vrátiť späť. Takisto spolupráca v tíme je plynulejšia pri neustálom vývoji. Programátor, grafik, analytik, online marketingér a manažér sú nestále v kontakte a viacej si spolu rozumejú. Pri veľkom redizajne je to skôr výnimka.