Keď rozbiehate eshop, na výber máte množstvo ecommerce systémov, na ktorom môže váš obchod bežať. Ako si vybrať to najlepšie? Prevetrajte vybraných dodávateľov dobrými otázkami a vyhnite sa týmto:
3 otázky, ktoré zastierajú podstatu.
-
Je to open-source?
-
Koľko stojí licencia?
-
Aké je najlepšie ecommerce CMS?
Prečo nie je dôležité, či je eshop open-source a koľko stojí licencia?
Obe otázky sa samozrejme môžete spýtať, len si uvedomte, že odpoveď na ne tvorí len časť skladačky. Zákazníci často inklinujú k open-source riešeniam, pretože by mali byť a) lacnejšie a za b) nezaviažu sa k jednému dodávateľovi. Ani jedno z toho nemusí byť pravda.
V prvom rade si uvedomte, že nevyberáte platformu, ktorú len rozbalíte z krabice, ale aj dodávateľa, ktorý vám ju prispôsobí na mieru a dlhodobo s ním budete spolupracovať na ďalších úpravách. Prečo? Úspešný online obchod nestačí raz naprogramovať a potom už len predávať. Eshop sa musí rozvíjať: optimalizovať košík, zjednodušovať navigáciu, vylepšovať hľadanie, pridávať marketingové ťaháky...
Môžete investovať aj 10 tisíc € do prvotného vývoju, ak nebudete investovať každoročne ďalej, prehráte s konkurenciou, čo má eshop vyvinutý síce za 5 tisíc € ale naďalej zlepšuje web na základe podnetov od zákazníkov, webovej analytiky, testovaní použiteľnosti a odporúčaní od skúsených ecommerce manažérov. Ak chcete investovať len raz, zmierte sa len s priemernými výsledkami alebo si nájdite inú oblasť podnikania, kde sa netreba zveľaďovať pre dosiahnutie úspechu. (Existuje taká?)
Namiesto ceny licencie sa pýtajte na Total cost of ownership (TCO). To sú jednak všetky peniaze, ktoré zaplatíte dodávateľov (licencia, cena kompletného nasadenia a prispôsobenia na mieru pre vás, školenia a zákaznická podpora, náklady na ďalšie úpravy v priebehu života eshopu...) a tiež "cenu" vášho času, ktorý strávite správou eshopu (napríklad ak potrebujete pridať 500 produktov, musíte to zdĺhavo robiť sami, alebo pre vás programátor pripraví nástroj, s ktorým za pár minút naimportujete údaje z veľkoobchodného cenníka?).
Open-source redakčný systém má síce zdrojový kód prístupný všetkým, no váš eshop (snáď) nebude čistou inštaláciou, (snáď) si ho necháte prispôsobiť na mieru za stovky až tisíce eur (alebo sa uspokojíte s priemernými výsledkami). Ak by ste potom chceli zmeniť dodávateľa, čelíte rovnakým problémom ako pri komerčnom systéme. Častokrát má na našom trhu komerčný systém lepšie vyriešenú "nahraditeľnosť" vývojárov ako open-source riešenie.
Nehľadajte to najlepšie CMS na svete, ujasnite si potreby a hľadajte eshop čo splní vaše potreby.
Každý eshop je iný, ak niečo funguje pre Amazon, u vás to môže byť úplný FAIL. Nech vás dodávateľ presvedčí, v čom je jeho CMS dobré pre váš segment trhu a váš postup práce.
A znova opakujem neporovnávajte len CMSká, porovnávajte balík CMS + dodávateľ. Pozrite si hotové eshopy od vybraných dodávateľov. Chceli by ste sa im podobať? Dizajn teraz nie je dôležitý, skúste si prejsť jednotlivé kroky nákupu (zastavte pred odoslaním objednávky). Venujte pozornosť výberu platby a dopravy. Bolo všetko zrozumiteľné a šlo to rýchlo? Chceli by ste aby košík inak fungoval, alebo aby na produkte boli recenzie zákazníkov? Spýtajte sa koľko taká úprava stojí a nechajte si ukázať hotový príklad. I malá chyba v pri nákupnom procese môže podstatne znížiť konverzný pomer a teda i zisk eshopu. A eshop musí v prvom rade zarábať.
Ktorú eshop platformu odporúčame?
Tento článok píšem síce ako produktový manažér Buxusu, ale cieľom článku nie je presvedčiť vás, že Buxus bude vašou spásou, nech už plánujete akýkoľvek online projekt. Práve naopak.
Buxus je síce nadpriemerná ecommerce platforma (a neustále ju zlepšujeme), ale žiadne CMS nie je pre každého klienta a v každej situácii tým najvhodnejším riešením. Takže kľudne si vyberte inú platformu, ale prosím vás - rozhodujte sa na základe rozumných kritérií (a dúfam, že vo vašom prípade ich Buxus naplní najlepšie).
Rozumné otázky, ktoré sa spýtať dodávateľa pri výbere ecommerce platformy:
Total cost of ownership:
- Koľko stojí prvotné nasadenie a následné pridávanie nových funkcionalít?
- Na ktorej platforme ma bude správa môjho eshopu stáť najmenej práce a peňazí?
- Dokáže eshop spolupracovať so systémami, čo používam (napr. účtovný a skladový systém)?
- Budú to moji zamestnanci vedieť používať a kto im pomôže?
Návratnosť investície:
- Aké konverzie (tzn. koľko návštevníkov naozaj nakúpi) dosahujú reálne eshopy vyvinuté firmou XY postavené ma platforme YZ?
- Spýtajte sa dodávateľa, vďaka čomu jeho eshopy dosahujú dobré konverzie (ak ich nedosahujú alebo nevie, choďte inam).
Flexibilita platformy a dodávateľa:
- Kto je vaším dodávateľom - one man show alebo stabilná firma s preukázateľnými dlhoročnými skúsenosťami?
- Môžem migrovať k inému dodávateľovi a CMS?
- Môžem si eshop administrovať sám vrátane programovania šablón?
Čo ďalšie by ste sa pýtali?
To nie je konečný zoznam otázok ale návrh, ktorý vám ukáže smer. Čo by ste sa pri výbere ecommerce platformy pýtali vy? Napíšte do diskusie.