Website Story V. na vlne digitalizácie: Ako vyťažiť z AI maximum?
Po piaty raz sa pod názvom Website Story uskutočnila online konferencia organizovaná osvedčeným tandemom ui42 a Slovenskou sporiteľňou. A ani tentokrát neostal obľúbený event nič dlžný svojej povesti. Vyše dve hodiny nabité informáciami pre obchodníkov, marketérov a kohokoľvek, kto si nechce nechať ujsť nové trendy v e-commerce a digitalizácii, rozhodne stáli za to. Lajtmotív bol jasný. Digitálna transformácia, automatizácia a umelá inteligencia. Čo všetko na Website Story V. odznelo?
Marián Kočiš, analytik SLSP: Ekonomika sa pozvoľna dostane do starých koľají
Po dlhom a náročnom období, kedy ekonomiku ovplyvňovala pandémia a následne vojenský konflikt na Ukrajine, sa ťažko skúšané trhy pomaly dostávajú do kriviek, ktoré sme poznali. Marián zhrnul nielen vývoj ekonomiky za posledné obdobie a celkom pozitívne predikcie o jej ďalšom smerovaní. Pomocou jeho grafov sme nazreli na spotrebu domácností a taktiež digitalizáciu, ktorá na ekonomiku vplýva.
Podľa celosvetových prieskumov sa automatizácia prostredníctvom umelej inteligencie dotkne až štvrtiny pracovných miest, čo bude mať za následok zvýšenie produktivity aj svetového HDP. A dobrá rada od Mariána? Eshoperi by si v aktuálnom období mali ustriehnuť najmä fixné a variabilné náklady, kvalifikovaných zamestnancov a efektivitu pracovných výkonov. Pretože ďalej doplávajú tí, ktorí tieto informácie pretavia vo svoj prospech.
Juraj Holub, Remote People: Na ktoré digitalizačné trendy nezabudnúť
Konkrétne tipy na AI nástroje, ktoré e-shopu pomôžu skrátiť procesy a ušetriť náklady. Presne to zhrnul vo výživnom bloku Juraj z Remote People, ktorý stojí aj za úspešným Slido. Hoci podľa neho AI nedokáže pomôcť s tým, aby sme prekonali strach výjsť s kožou na trh, ani vybudovať dôveru zákazníka, je tu množstvo činností, ktoré na ňu e-shopy delegovať môžu.
Juraj vymenoval hneď niekoľko efektívnych AI tool-ov, ktoré im pomohli pre štarte nového projektu. A dokonca konkrétne ukázal, ako môže umelá inteligencia pomôcť pretaviť nápad do skutočnosti. Dokonca za pár mesiacov a s násobne nižším budgetom.
Nemyslím si, že AI nahradí ľudí. Ale ľudia, ktorí budú AI používať, budú mať jednoducho navrch.
Juraj Holub
Viktor Doletina, ui42: Očakávania v podnikaní kladené na AI verzus realita
Očakávania a realita z pohľadu umelej inteligencie, podľa Viktora, závisia od toho, ako si ich kto nastaví. V aktuálnom boom-e rôznych AI nástrojov nie je jednoduché nájsť tie, z ktorých môže e-shop skutočne profitovať. Kľúčom je pridaná hodnota. A teda to, čo procesy skutočne zoptimalizuje a zefektívni. Okrem všeobecne známych nástrojov na tvorbu textového alebo vizuálneho obsahu je potenciál AI pre e-shopy aj v iných procesoch.
Príkladom je vývoj a programovanie s využitím umelej inteligencie, vytváranie jedinečných riešení v kombinácii s CMS alebo účinný cross-sell a up-sell v e-shope. Na umelej inteligencii fungujú odporúčacie systémy, vďaka ktorým sa zlepšuje používateľský zážitok. Výsledkom je zvýšený konverzný pomer a taktiež hodnota objednávky v košíku. A rada na záver? Skúšať, testovať a implementovať. Pretože AI má potenciál pre veľké e-shopy, ale rovnako aj malé startup-y.
Patrik Kedžuch, Najšport a Lukáš Sýkora, Voxberg: Ako zlepšiť UX pomocou digitálnej transformácie
Obaja páni sa zhodli v podstatnej veci – zákaznícky zážitok je kľúčový faktor, ktorý ovplyvňuje úspech e-shopu. Zlepšiť UX môže umelá inteligencia nielen procesmi v rámci administratívy a kreatívy (Voxberg), ale taktiež priamo v e-shope, akým je Najšport. Potenciál digitálnej transformácie vidí Lukáš práve v tom, aby e-shopy zautomatizovali procesy, ktoré im berú čas. A zákazníkovi priniesli pridanú hodnotu čo najskôr.
Patrik sa podelil o skúsenosti s umelou inteligenciou, ktorú možno využiť priamo pri predaji produktov v e-shope. Odporúčací systém, poháňaný AI, prináša zákazníkovi výber presne tých produktov alebo služieb, o ktoré ma najpravdepodobnejší záujem. Ďalší rozmer automatizácie im v e-shope rozviazal ruky v momente, keď implementovali riešenia na pozadí e-shopu v rámci rýchlejšej exekúcie objednávky.
Zavedením transformácie sa nezredukoval tím ľudí, len sa zlepšili procesy. Avšak nik neprišiel o prácu.
Patrik Kedžuch
Michal Lubelec, Opinest: Ako sa pripraviť na éru GA 4?
Prišiel ten zlom, kedy je Google Analytics 4 realitou. Po všeobecnej nervozite, ktorá v súvislosti s touto zmenou ovládla e-shoperov, prichádza Michal s upokojením. GA 4 podľa neho nepredstavuje žiadnu výraznú revolúciu, skôr evolúciu. Okrem nového analytickému rozhraniu čelia e-shopy podľa neho stále s výzvou, ktorá súvisí s cookies a súhlasom na meranie a spracovanie dát.
Dnes však podľa Michala dáta nie sú výhradne o Analyticse. Na trhu je niekoľko zaujímavých nástrojov (ako napríklad Matomo alebo Piwik Pro), ktoré ponúkajú zaujímavú alternatívu na analýzu dát. A nielen to. Dokonca aj ich vlastníctvo. Aby získal e-shop relevantné dáta a mohol s nimi ďalej pracovať, odporúča Michal využívať Google Analytics 4 len ako jeden z kanálov či zdrojov dát. A ďalej ich komplexne spracovávať napríklad v rámci vlastného cloudového riešenia.
Diskusia: Ako pomáha digitálne platobné riešenie zvýšiť tržby?
Na záver Website Story V. si v diskusii o digitálnych platobných riešeniach vymenili postrehy traja páni – František Bukový z Pay Point, Juraj Paulen z Avis a Milan Bednár z Global Payments. Zhodli sa na tom, že digitálne platobné produkty a riešenia sú dnes neodmysliteľnou súčasťou platobných možností.
Vo všetkých troch spoločnostiach sa v rámci digitalizácie kladie stále najvyšší dôraz na klienta. V Pay Point hľadajú vždy to najlepšie a najefektívnejšie riešenie, ktoré je zároveň pre B2B klienta jednoduché. V Avis-e sa realizuje celá cesta zákazníka od registrácie až po vyzdvihnutie auta v digitálnej podobe (podpis zmluvy na tablete, žiadne dokumenty v papierovej podobe). A o tom, že ani platobné brány nespia na vavrínoch, presvedčil aj Milan, ktorý naznačil ďalšie “spríjemnenie online platieb” pre zákazníka a zároveň snahu optimalizovať konverzný pomer zrealizovaných platieb pre B2B klienta.
Na záver len zhrnieme, že digitalizácia a automatizácia v e-commerce rozhodne majú svoje miesto už dnes. A ten, kto na vlak nenaskočí, bude zrejme ťahať za kratší koniec. Spíkri Website Story V. priniesli hodnotné insighty a tipy, ako sa nastaviť na vlnu digitálnej transformácie. A taktiež hlbokú myšlienku, že umelá inteligencia je dobrý sluha, no zlý pán. Potvrdil to aj prieskum, ktorý prebiehal počas online konferencie. Až 81% sledovateľov si myslí, že AI zlepší ich život.
Ak vás zaujíma viac, pozrite si detailný záznam z Website Story V. A ak chcete hneď v tomto momente zlepšiť pomocou umelej inteligencie svoj online biznis, kontaktujte nás. Radi pre vás nájdeme to najlepšie riešenie.