CSR & ESG
Čo to znamená
CSR (Corporate Social Responsibility) a ESG (Environmental, Social, and Governance) sú oba koncepty súvisiace s podnikateľskou etikou a udržateľnosťou, pričom medzi nimi existujú rozdiely v prístupe a zameraní. Najhlavnejším rozdielom je to, že zatiaľ čo CSR aktivity sú čisto dobrovoľné, formálne ESG reguluje EÚ a od budúceho roka budú povinné pre podnikateľské subjekty.
Viac info
Corporate Social Responsibility (CSR)
CSR sa týka zodpovednosti firiem a podnikateľských subjektov za ich dopady na spoločnosť a životné prostredie. Ide o široký koncept, ktorý zahŕňa dobrovoľné aktivity nad rámec zákonných povinností s cieľom prispieť k udržateľnému rozvoju.
CSR je často chápaná ako dobrovoľná činnosť, kde firmy vykonávajú iniciatívy, ktoré zlepšujú spoločenský alebo environmentálny blahobyt a zameriavajú sa na širokú škálu aktivít vrátane filantropie, dobrovoľníckych programov, etického správania, a podpory komunitných projektov.
CSR reporty sú často dobrovoľné a nemusia byť štandardizované. Firmy môžu zdieľať svoje CSR aktivity prostredníctvom rôznych kanálov bez jednotnej štruktúry. Ide čisto o dobrovoľné akvitity, ktorými firmy dokazujú, že sú si vedomé svojej spoločenskej zodpovednosti.
Environmental, Social, and Governance (ESG)
Skratka ESG je používaná na hodnotenie a popisovanie toho, ako podniky riadia riziká a príležitosti spojené s environmentálnymi, sociálnymi a riadiacimi (governance) faktormi. ESG kritériá sú stále viac integrované do investičných rozhodnutí a sú regulované. ESG je často chápaná ako súbor štandardizovaných metrík a kritérií, ktoré sú dôležité pre investorov a iných zainteresovaných strán pri hodnotení výkonnosti a rizík spoločností.
ESG sa špecificky zameriava na tri hlavné oblasti:
- Environmentálne: Riadenie zdrojov, znižovanie emisií, udržateľné praktiky.
- Sociálne: Pracovné podmienky, ľudské práva, komunitné vzťahy.
- Riadiace (Governance): Podniková etika, transparentnosť, zloženie predstavenstva, dodržiavanie predpisov.
SG reporty sú často súčasťou finančných správ a sú štandardizované podľa medzinárodných noriem, ako sú GRI (Global Reporting Initiative), SASB (Sustainability Accounting Standards Board), alebo TCFD (Task Force on Climate-related Financial Disclosures). ESG reporting je čoraz viac požadovaný investormi a regulačnými orgánmi.
Hlavné rozdiely medzi CSR a ESG
- Prístup a záväzok: CSR je často dobrovoľná a zameraná na široké spektrum aktivít, zatiaľ čo ESG je viac štruktúrovaná, zameraná na konkrétne oblasti a často súčasťou formálnych investičných kritérií.
- Zameranie a rozsah: CSR môže zahŕňať rôzne iniciatívy, ktoré nemusí byť vždy merateľné alebo štandardizované, zatiaľ čo ESG sa zameriava na merateľné kritériá, ktoré sú dôležité pre hodnotenie výkonnosti spoločností.
- Reporting a transparentnosť: ESG reporting je viac štandardizovaný a vyžadovaný investormi a regulačnými orgánmi v EÚ, zatiaľ čo CSR reporting je často menej formálny a dobrovoľný.
Aspekt | CSR | ESG |
Zameranie | Dobrovoľné aktivity | Komplexný rámec |
Charakter | Interný | Externý |
Meranie | Menej formalizované | Kvantifikovateľné metriky |
Využitie | Reputácia, riadenie rizík, spokojnosť | Hodnotenie investícií, riadenie rizík |
V podstate, kým CSR predstavuje širší prístup k zodpovednosti firiem voči spoločnosti a životnému prostrediu, ESG poskytuje konkrétny rámec a metriky na hodnotenie a reportovanie tejto zodpovednosti, často s dôrazom na finančnú a investičnú perspektívu. Môžeme tak povedať, že CSR je súčasťou ESG.
Zjednodušene povedané:
- CSR je o konaní dobra pre firmu a jej okolie.
- ESG je o meraní a riadení dlhodobého udržateľného dopadu firmy.
Faktor, ktorý obe tieto iniciatívy spája je spoločenská zodpovednosť za to, čo tu po nás zostane. A v akom stave to zostane pre budúce generácie. Stále čoraz viac ľudí, zákazníkov aj zamestnancov reflektuje na ESG aktivity, a podľa nich si vyberá produkt pri nákupe, alebo svojho zamestnávateľa. Typické je to hlavne pre Generáciu Z.
Najnovšie blogové články
Kontaktujte nás
Nenechajte si ujsť novinky zo sveta UX, programovania, analytiky a marketingu.
Konzultácia zadarmo
S čím by ste potrebovali pomôcť?
Vyberte všetky možnosti, ktoré sa vás týkajú
Potrebujete ešte s niečím pomôcť?
Vyberte si ďalšiu oblasť