14 tipov, ktoré vám pomôžu rozbehnúť váš eshop
Vlastný eshop je možnosť, ako sa realizovať nielen popri zamestnaní, ale v prípade, ak sa vám biznis rozbehne, pokojne aj full-time. Ak vám v hlave vŕta skvelý nápad, a práve sa rozhodujte nad jeho realizáciou, pripravili sme pre vás 14 overených tipov a rád, ktoré vám podajú ruku pri úspešnom rozbehu vlastného eshopu.
AKTUALIZOVANÉ: Blogový článok sme pôvodne publikovali 16.11.2021 a aktualizovali 8.4.2024.
1. Nepodceňujte analýzu dopytu a konkurencie
I keď sa vám zdá, že je váš nápad unikátny, nezabudnite sa hneď na začiatok poriadne poobzerať okolo seba a zistiť, či je vlastne po takom type výrobku alebo služby reálny dopyt. Napokon, nezabúdajte, že konkurencia nikdy nespí. Práve analýza konkurencie vám pomôže zistiť, v akých cenových hladinách sa pohybovať a taktiež v čom môžete byť v porovnaní s ostatnými lepší a získať konkurenčnú výhodu.
2. Na budovanie brandu sa v začiatkoch sústreďte v prípade, ak vyrábate vlastné produkty
Ak riešite dilemu, či v prípade vlastného eshopu riešiť hneď v začiatkoch aj budovanie značky, odpoveď závisí od toho, aký typ tovaru budete predávať. Budovanie brandu pri štarte e-shopu má zmysel najmä pre handmade výrobcov, ktorí ponúkajú vlastnoručne vyrobený tovar. V ostatnom prípade ho môžete odložiť na neskôr.
3. Ak to myslíte s vlastným e-shopom a online predajom vážne, pre jeho rast zvoľte eshop na mieru
Tvorba e-shopu je večnou dilemou. I keď boli donedávna v kurze najmä šablóny, mnohí zistili, že podobne, ako aktuálne populárnejšie e-commerce open source riešenia, majú svoje obmedzenia. A na tie, v prípade úspechu, veľmi rýchlo narazíte. Namiesto čiastkových plugin-ov a nadstavieb, ktoré však nikdy nie sú úplne “custom”, je ďalším logickým vyústením eshop na mieru.
4. Sklad vo vlastnom e-shope musíte prispôsobiť jeho rastu
Vo väčšine prípadov na rozbeh mnohým eshopom postačia vlastné skladové priestory. Neskôr, keď eshop porastie, sklad musí rásť adekvátne spolu s ním. Po externých priestoroch prichádza na rad vybudovanie vlastného skladu.
5. Platba kartou je dnes must-have, nie je však jedinou možnosťou
Pri online predaji patrí platba kartou aktuálne aj na Slovensku k možnostiam, ktoré by nemali v e-shope chýbať. Nezabudnite však doplniť aj iné spôsoby platby, ako je napríklad dobierka, platba na splátky, PayPal či platba kryptomenou. Pri výbere myslite na spôsob, ktorý vyhovuje vášmu typu zákazníkov. Prípadne si urobte malý prieskum.
6. Ideálna kombinácia je, ak máte produkty s vysokou maržou, po ktorých je zároveň dopyt
Ak premýšľate nad produktovým portfóliom a neviete, ktoré produkty do ponuky vlastného e-shopu zaradiť, riešenie je kombinácia. Celkom určite by tam mali byť tie, po ktorých je reálny dopyt a taktiež tie, ktorých vyššia marža vám umožní zaplatiť všetky náklady, vrátane tých na reklamu. Ak sa táto množina pretne, vyhrali ste.
7. Kvalitné produktové fotky a textové popisky nahrádzajú predavača
Keďže v online predaji chýba možnosť komunikovať so zákazníkom a zodpovedať všetky jeho prípadné otázky, venujte náležitú pozornosť kvalitným produktovým fotografiám a taktiež produktovým textom. Práve tie dokážu detailne odprezentovať tovar, nahradiť predavača v kamennej predajni a stať sa napríklad aj vašou konkurenčnou výhodou.
8. Financovanie e-shopu si dobre premyslite, v hre je niekoľko možností
Financovať e-shop z vlastných zdrojov je ojedinelé. Nie však vylúčené, najmä, ak máte dostatočný kapitál v rezerve a skúsenosti. V opačnom prípade je tu možnosť úveru alebo investor, ktorý vám zároveň možno pomôže už v počiatočných štádiách nájsť prípadné slabiny vášho finančného plánu.
9. Balenie zohráva svoj význam. V niektorých prípadoch estetický, v iných bezpečnostný
Podľa toho, aký typ tovaru predávate, by ste sa mali zamerať aj na detaily súvisiace s balením. Krásny alebo elegantný obal poteší zákazníka, ktorý si objedná živé kvety ako darček pre blízkeho, luxusné hodinky alebo šperky. Originálne balenie je na mieste v prípade handmade výrobkov a na nápaditom balení by malo popracovať napríklad online kníhkupectvo. Je však i segment, v ktorom nejde o vizuálnu stránku, ale napríklad o bezpečnosť (krehký tovar).
10. Marketingová stratégia by mala zohľadniť typ tovaru, ktorý plánujete predávať
Patria produkty vo vašom predajnom portfóliu k položkám, ktoré sa bežne dopytujú vo vyhľadávači? V tom prípade zvážte marketingové aktivity, ktoré budú zahŕňať PPC a SEO. V prípade nových a originálnych produktov je na mieste zainvestovať do propagácie na sociálnych sieťach, v ktorých sú potenciálni klienti. Nuž, a s kvalitnou a legálnou databázou e-mailov sa môžete vybrať aj cestou efektívneho e-mail marketingu.
11. SEO a PPC nemusia byť v postavení buď-alebo
Pri rozhodovaní sa, ktorá z týchto dvoch foriem online marketingu vypáli efektívnejšie, zvážte možnosť, že zapracujete na oboch. Pre vysokokonkurenčný tovare je SEO síce dlhšou, no spoľahlivejšou voľbou. PPC síce s dostatočným budgetom dokáže divy, no jedná sa o krátkodobé a nákladné reklamné aktivity. Ideálny stav nastane, ak sa optimalizácia pre vyhľadávače a platená reklama dopĺňajú.
12. Propagácia formou letákov či spolupráca s influencermi má svoje výhody
Trendom v oblasti online marketingu sú influenceri s publikom rôzneho rozsahu. Aktuálne mnohé značky či predajcovia vsádzajú na tých, ktorí síce nemajú tak veľký zásah, no svojimi aktivitami s predajným segmentom súvisia. Nie vždy je to však o online propagácii. Lokálnemu pestovateľovi zeleniny bez chémie pomôže aj tradičná printová reklama a distribúcia letákov priamo do schránok v okolí farmy.
13. Sledujte si konverzný pomer a podiel nákladov na obrate
Ak máte v jednotlivých metrikách, grafoch a číslach ešte nejasno, vedzte, že tieto dve patria k najpodstatnejším. Konverzný pomer – Conversion Rate (CR) je percento nákupov na počet návštev a pohybuje sa v priemere medzi 2-3%. Podiel nákladov na obrate (PNO) vám pomôže odmerať výkonnosť online marketingových kampaní.
14. Akcie a zľavy určite k online predaju patria
Na mnohých zákazníkov pôsobia slová ako akcia, zľava, Black Friday či výpredaj podobne ako magnet. Ak o toto lákadlo nechcete prísť, na niekoľko z nich by ste sa mali v závislosti od typu tovaru a sezóny pripraviť.
Bonusový tip – Sám e-shop rýchlo ukáže, či má nedostatky. Predíďte im.
Hoci sa mnohí online predajcovia snažia ukuť svoj eshop rýchlo, napokon zistia, že viaceré aktivity okolo neho potrebujú delegovať na agentúru, ktorá im s marketingom, optimalizáciou či technickými riešeniami na pozadí pomôže. Výber agentúry je preto kľúčový už vo chvíli, kedy e-shop ešte len rozbiehate. My, v ui42, vám vo svete e-commerce držíme palce. Ak by vám bolo našich 14 tipov málo, a potrebujete so svojím online podnikaním poradiť, pokojne nás kontaktujte.
PS: Buďte pripravení na to, že to celé bude trvať dlhšie. Bude to drahšie a budete tomu venovať viac času, ako ste očakávali. Na druhej strane sa veľa naučíte, stretnete množstvo zaujímavých ľudí a napokon si možno i splníte svoj sen. A to za to predsa stojí!