Na Slovensku často nové trendy v oblasti webov preberáme zo zahraničia len intuitívne. Snažíme sa napodobniť, čo vidíme na dobrých webových stránkach inde. Bez toho, aby sme rozumeli podstate riešenia, ktoré kopírujeme. Nie vždy to dopadne dobre.
Faceted search je príklad toho, keď to nie je také jednoduché, čo sme si v ui42 vyskúšali na vlastnej koži. Poučte sa z našej skúsenosti a neopakujte chyby nás a ďalších pionierov na Slovensku.
Faceted search? Nepočuli ste o tom, no používate to
Faceted search je vyhľadávanie, ktoré mnohí z nás prvýkrát využili už pred mnohými rokmi na mobile.de (pre tých, čo niekedy kupovali alebo predávali jazdené auto).
Vďaka tomuto vyhľadávaniu sa zrazu dalo v neprebernom množstve áut rýchlo nájsť zopár vhodných, ktoré si nakoniec pozriem jedno po druhom.
Dovtedy sme na weboch spoliehali nanajvýš na “rozšírené vyhľadávanie,” ktorému často nikto poriadne nerozumel a jeho používanie bolo frustrujúce.
Faceted search v ui42 - história
- V júni 2008 navrhol kolega Robo pre autovia.sk faceted search inšpirovaný mobile.de pri portovaní Autovie z .ASP na PHP. Podstata bola v dobrom návrhu dátabázy, aby sme vedeli rýchlo vypočítať počty výsledkov v jednotlivých kategóriach. Trúfam si tvrdiť, že to bola prvá implementácia faceted searchu na Slovensku. Opravte ma, ak viete o inej.
- V novembri 2009 som sa v Berlíne na 2-dňovom seminári o navigácii dozvedel, že existuje “faceted search,” ktorý má už svoje “best practices” a je to vo svete nový spôsob navigácie. Zrazu, problém, ktorý sme roky riešili, mal aj svoje pomenovanie, aj návody a príklady na dobré riešenie.
- V júni 2010 sme nasadili faceted search na domelia.sk a domelia.cz tak, že sme ho dôkladne navrhli a naimplementovali podľa odporúčaní. Vtedy sme prvýkrát výsledky faceted searchu zobrazili bez reloadu priamo na stránke cez Ajax.
- V novembri 2010 sme pre autozor.sk prvýkrát implementovali faceted search v našom redakčnom systéme BUXUS.
- V tom, že faceted search je nielen moderný ale aj užitočný nás utvrdil Google, ktorý ho nasadil v apríli 2011 ako štandardnú navigáciu vo výsledkoch vyhľadávania.
- V októbri 2011 sme pre Ringier Slovensko spustili portál kucharky.sk, kde sme v rámci informačnej architektúry navrhli a potom aj v CMS BUXUS nasadili náš prvý faceted search v e-shope.
- Od januára 2012 je v novej verzii Buxus 6.2 faceted search na vyhľadávanie v katalógu produktov súčasťou modulu internetový obchod aj s wizardom na jeho jednoduché nasadenie.
Fazetové vyhľadávanie a nie faceted search
Len krátke jazykové okienko. S anglickým termínmi to v slovenčine preháňame. Súhlasím s tým, že každý termín má dobrý slovenský preklad. Problém je s novými, na ktoré si treba zvyknúť. Pred 15 rokmi mi “používateľ” znel čudne a už som si zvykol. Zvykneme si aj na “fazetové vyhľadávanie.”
Facet je po slovensky výbrus. Pani profesorka Makulová používa termín “fazetová navigácia,” čo je dobrý preklad, keďže fazeta, fazetový je v Slovníku cudzích slov a znamená to brúsenie, frézovanie, hobľovanie, čo je aj zmysel faceted searchu. Z prírodného diamantu sa brúsením získa oveľa hodnotnejší drahokam. Podobne z množstva výsledkov vyhľadávania sa “fazetovaním” dostanem k presne tým, čo potrebujem.
Navrhujem to používať ako fazetové vyhľadávanie, keďže na webe je prevaha stránok s kľúčovou frázou “faceted search” a nie “faceted navigation.”
Úvod do fazetového vyhľadávania
Samozrejme Wikipedia má dobrý úvod k fazetovému vyhľadávaniu:
“Vyhľadávanie na webe už od svojho začiatku ponúka dve paradigmy:
- Vyhľadávanie cez navigáciu založené na hierarchickej štruktúre (taxonómii), ktorá umožňuje prehliadať informačný priestor postupným zužovaním rozsahu hľadania v predurčenom poradí, ako napríklad na Yahoo alebo v Katalógu na Zozname.
- Priame vyhľadávanie umožňuje používateľom jednoducho napísať svoj dopyt ako slová do textového políčka. Tento prístup sa stal vďaka Google nesmierne obľúbeným.
V posledných rokoch priame vyhľadávanie zaznamenalo obrovský nárast oproti navigácii. Relatívne nedávno sa objavil nový prístup, ktorý spája obidve paradigmy, a volá sa fazetové vyhľadávanie. Fazetové vyhľadávanie umožňuje používateľom prehľadávať multi-dimenzionálny informačný priestor kombináciou textového vyhľadávania a zužovania možnosti v každej dimenzii. Začína to byť prevládajúci mechanizmus používateľskej interakcie na e-commerce weboch.”
Nárast popularity priameho vyhľadávania potvrdzujú aj naše pozorovania z mnohých testovaní použiteľnosti na Slovensku, keď používatelia na weboch očakávajú rovnako dobré výsledky vyhľadávania ako na Google alebo pri frustrácii zo zlej navigácie na testovanom webe radšej použijú Google namiesto lokálneho vyhľadávania. Pre mnohých je Google dokonca vstupnou bránou do internetu a dokonca aj na weby, ktoré už poznajú, prichádzajú cez Google a nie priamou návštevou.
Ako správne použiť fazetové vyhľadávanie
Na rozdiel od jednoduchých navigácií (napr. horizontálne menu, abecedný zoznam, …) je fazetové vyhľadávanie náročnejšie na návrh aj na implementáciu.
- Layout
- Vľavo možnosti výberu, vpravo výsledky. Alternatívou je umiestniť možnosti výberu hore, no podľa mňa sa od toho upúšťa, vertikálne zobrazenie totiž umožňuje prehľadnejšie zobrazenie väčšieho množstva kategórií a možností.
- Vybrané možnosti sú buď vľavo nad zoznamom alebo vpravo nad výsledkami.
- Na zoznamom výsledkov je výrazne zobrazený ich počet.
- Vybrané možnosti sú výrazne označené s možnosťou ich zrušiť.
- Pri každej možnosti je zobrazený počet výsledkov.
- Výsledky sa zobrazia bez reloadu stránky cez Ajax, bez tlačidla Vyhľadať/Zobraziť.
- Výsledky sú stránkované s možnosťou usporiadania podľa viacerých kritérií (cena, abeceda, hodnotenie, ...).
Zatiaľ najlepší článok o podstate a problémoch pri nasadení fazetového vyhľadávania je článok zo septembra 2009 Best Practices for Designing Faceted Search Filters, autorom je Greg Nudelman, je tam aj veľa príkladov.
Nedávno pri kúpe domácej tlačiarne má príjemne prekvapilo fazetové vyhľadávanie na webe Samsungu.
Najčastejšie chyby vo fazetovom vyhľadávaní
- Neintuitívny výber možností a hodnôt vo filtri.
- Neprehľadný layout.
- Zobrazenie výsledkov trvá dlho, nie je “okamžité.”
- Počty výsledkov pri možnostiach nie sú, sú neaktuálne alebo sa pri reloade neaktualizujú.
Najzávažnejšia je prvá chyba, ktorá spôsobí, že používateľ nenájde, čo hľadá, lebo je zmätený používateľským rozhraním. Príčinou je zlý návrh výberu kategórií a ich možností. Často sú nesprávne použité linky a check boxy.
Linky slúžia na výber jednej hodnoty vo filtri a na zúženie výberu. Check boxy slúžia na paralelný výber viacerých hodnôt. Linky a check boxy sa navzájom dobre dopĺňajú, nie vždy sú však správne použité.
E-commerce web bez fazetového vyhľadávania nemá budúcnosť
Ak ste vývojár webu, hľadajte a používajte systém, ktorý podporuje fazetové vyhľadávanie. Aj keď ho nepotrebujete nasadiť v najbližšej dobe.
Ak ste klient, žiadajte od dodávateľa webu implementáciu v systéme, ktorý podporuje fazetové vyhľadávanie. Aj keď na rozbeh svojho e-shopu fazetové vyhľadávanie nepotrebujete.
Podpora fazetového vyhľadávania už existuje vo viacerých CMS aj e-commerce systémoch, napr. v Drupale aj Microsoft SharePointe.
Výsledné fazetové vyhľadávanie vždy otestujte s reálnymi používateľmi, aby ste zistili, či to vedia správne používať. Na rozdiel od iných foriem navigácie, na ktoré si už používatelia zvykli, je fazetové novinkou, ktorá pri zlom návrhu a implementácii môže návštevníkov webu od nákupu priam odradiť.