Ako podnietiť k vyššej interakcii na webe alebo v apke? Vyskúšajte gamifikáciu
Gamifikácia je jednou z mnohých stratégií, ako získať a udržať záujem používateľa na webstránke. Evokuje vo vás tento pojem hru? Vlastne, nie ste vôbec ďaleko od pravdy. Dôvod, prečo sme do gamifikácie zabŕdli má však o niečo hlbší zmysel, ako je len prvoplánová zábava. Gamifikácia v online zvyšuje záujem, interakciu, čas strávený na stránke alebo v aplikácii a dokonca aj konverzie.
Čo je gamifikácia?
Gamifikácia predstavuje aplikáciu herných a zábavných princípov do prostredia, ktoré neslúži výlučne na tieto účely. Príkladom je vzdelávanie, HR, marketing, finančný sektor, sociálne siete, veda a výskum alebo obchod. Jednoducho kdekoľvek, kde prvky hry a zábavy dokážu dosiahnuť cieľ, ktorý sledujeme.
Aké sú prvky gamifikácie?
Celkom určite ste sa s nimi stretli v niekoľkých vyššie menovaných prostrediach. Ak sa vzdelávate online pomocou nejakej aplikácie, je celkom možné, že prekonávate nejaké úrovne alebo zbierate body.
Priekopníkom tejto taktiky je známa aplikácia Duolingo, kde zelená sova sprevádza výučbou jazykov už viac ako 500 miliónov používateľov! Podľa prípadovej štúdie a UX výskumu sa potvrdilo, že používatelia venujú čas vzdelávaniu sa v aplikácii často nie s cieľom naučiť sa niečo nové, ale udržať si svoju pozíciu, čo je práve dôsledkom gamifikácie.
Aké iné prvky, okrem súťaže táto stratégia používa?
- odmeny
- body
- úrovne a levely
- výzvy
- spätná väzba a pochvala
- sociálna interakcia v rámci komunity
- kvízy, zľavové kolesá
- bleskové ponuky
- a mnohé iné
Prečo pôsobí gamifikácia ako magnet?
Všetky tieto aktivity, dosahovanie levelov a zbieranie odmien, zasahujú do podvedomia človeka, prostredníctvom psychológie, motivácie a ambícií. Podľa zdrojov až 89 % používateľov strávi v rámci aplikácie viac času, ak obsahuje prvky gamifikácie. A to už je naozaj zaujímavé číslo.
Ešte exaktnejšie vysvetlenie znie, že gamifikácia využíva mechanizmy, ktoré stimulujú uvoľňovanie dopamínu v mozgu. Akonáhle dosiahneme odmenu, na naše konto pribudnú nové body alebo postúpime na ďalší level, náš hypotalamus uvoľní neurohormón dopamín a zaplaví nás vlna uspokojenia a radosti. A tak stále dookola.
Pocit úspechu a k tomu čerešníčka na torte v podobe odmeny, zábava a raj pre súťaživé povahy a to všetko naservírované na zlatom podnose v rámci zdieľania v komunite. Tomu len ťažko odolať. A vedia to aj najúspešnejší hráči a známe značky.
Ktoré spoločnosti využívajú gamifikáciu v online?
Možno vás prekvapí informácia, že z 2000 celosvetovo najúspešnejších spoločností vo svete až 70 % využíva práve prvky gamifikácie. Na marketing, nábor nových zamestnancov, vnútropodnikové aktivity alebo zvýšenie sledovaných metrík priamo v aplikácii alebo na webe. Ktoré z nich, okrem populárneho Duolinga, z nej dokázali v online vyťažiť maximum?
Interland od Google
Interland je skvelý počin priamo z dielne giganta Google, ktorého cieľom je pomocou interaktívnych prvkov, hádaniek a hier vzdelávať o nástrahách a bezpečnosti na internete. Plusové body má hneď za to, že je vytvorený primárne pre deti, ktoré sa tak môžu hravou formou naučiť, ako sa v online prostredí správať a chrániť.
Playspent pre finančnú gramotnosť
Síce opäť raz vzdelávacia platforma, no o to cnostnejší message. Playspent spája gamifikáciu, príbehy a emócie. A tých, ktorí majú čo robiť, aby obrátili v ruke každý jeden dolár alebo euro. Vďaka namodelovaným situáciám dokáže webová stránka edukovať k riešeniu problémov sociálne slabších vrstiev, ktorých členovia často čelia strate zamestnania, nízkym príjmom a neuváženým výdavkom či neustálemu zadlžovaniu.
Running od Adidasu alebo Runkeeper od Asics
Beháte? Potom ich poznáte. Ak nebeháte, ale chceli by ste, s nimi vám to pôjde ako po masle. Aplikácie (nielen) na behanie sú skvelým príkladom gamifikácie, ktorú ľudia využívajú neustále vo väčšom množstve. Dosahovanie odznakov, mesačné výzvy, osobné progresy a tréningy sú spolu s podporou komunity, ktorá vás za vaše úspechy pochváli, neskutočným motivátorom prekonávať svoje ciele.
Myntra ako preborník gamifikácie v rámci retailu
Už v roku 2019 využila indická fashion stránka Myntra gamifikáciu v rámci premakanej marketingovej kampane. Jej cieľom bolo zvýšenie povedomia o značke, zvýšenie predaja a zapojenie väčšieho množstva používateľov v rámci aplikácie. Pomocou bodov získaných výhrou v hre, mohli ľudia získavať odmeny. A výsledok? Počas kampane dosiahla aplikácia neuveriteľných 650 000 používateľov.
TEMU – nakupuj (a hraj) ako miliardár
Oranžovú nákupnú sieť nemôžeme z tohto zoznamu vynechať ani náhodou. Gamifikáciou je propretkávaná skrz-naskrz. Bonusy, kupóny, odmeny za recenzie a špeciálne časovo obmedzené ponuky… Tik-tak, aj vy im zvyknete podľahnúť? Dôvodom je podvedomý pocit naliehavosti, ktorý vo vás predajca vytvára “obmedzenou ponukou” pomocou časovača alebo odpočítavania kusov. Ak k tomu pripočítame rôzne animácie, rozptyľujúce prostredie ako vo výkladnej skrini či v kasíne a sociálny dôkaz v podobe referencií, máme tu súhrn gamifikačných prvkov, ktoré na ľudí fungujú takmer ako závislosť.
UIČKOVSKÝ TIP: TEMU je fenomén dnešnej doby. Množstvo lacného tovaru, na ktorý sú zákazníci ochotní čakať aj týždne, v spojení so stratégiou gamifikácie funguje ako lep na muchy. Hoci mnohým európskym predajcom spôsobil príchod tohto marketplacu veľké problémy z pohľadu konkurencie, marketplace-y si v e-commerce rozhodne našli svoje teplé miesto. O tom, či sa oplatí predaj cez ne, sme písali v článku v našom blogu nedávno.
Aké výhody má gamifikácia na webe alebo v aplikácii?
V rámci interných procesov a HR môže gamifikácia znamenať efektívnejší výber potenciálnych zamestnancov a taktiež nastavenie benefitov. V e-commerce, presnejšie pri marketingu aj salesových aktivitách, sledujeme hlavne interakcie používateľa so stránkou/aplikáciou a dôležité metriky.
Aké napríklad?
- zvýšený engagement so stránkou
- budovanie lojality s webom
- viac konverzií
- lepšie UX (user experience – používateľská skúsenosť)
- viac času stráveného na stránke a teda lepšie SEO
- získavanie dát
- budovanie komunity
- budovanie značky a povedomia
- motivácia k nákupu/objednávke služieb
Inak povedané, gamifikácia dokáže premeniť webstránku alebo aplikáciu na miesto, kam chodia používatelia radi. Svoje skúsenosti môžu zdieľať medzi svojich priateľov alebo hľadať podporu v novej komunite ľudí a tým získať pocit že sú súčasťou väčšieho celku. Odmenami, bodmi alebo dosiahnutím určitých levelov sú motivovaní k nákupu. Výzvy a časové mantinely urýchľujú rozhodovanie sa, či nakúpia alebo vyplnia formulár a to všetko urobia pri dobre nastavenej gamifikačnej stratégii, radi znova a znova. Preto je gamifikácia v online marketingu skvelá cesta, ako osloviť novú klientelu, podporiť interakcie návštevníkov, udržať ich na webe a zaujať natoľko, že sa vrátia opäť.
Ok. Ale ako na to?
5 krokov, ako aplikovať gamifikáciu v online
Ako vo väčšine prípadov, univerzálna odpoveď pre každého neexistuje. Aj gamifikácia si totiž vyžaduje svoju unikátnu stratégiu, ak má byť účinná. Do hry totiž vstupuje charakter vášho online biznisu, produkt alebo služba a taktiež cieľová skupina a množstvo iných faktorov. Zhrnuli sme však päť krokov, ktoré by ste pri implementácii herných prvkov do svojho webu alebo aplikácie nemali vynechať.
Spoznajte svoju cieľovú skupinu
Ak sa v e-commerce pohybujete nejaký ten piatok, zrejme viete, že cieľová skupina nie je len fráza, ktorú si marketéri vymysleli z pasie. Čím lepšie poznáte svojho zákazníka, tým viac rozumiete jeho túžbam a potrebám. Ak to chceme ušiť na gamifikáciu, tým lepšie viete, či sa rád zabáva, s akými pohnútkami chodí na váš web, či ho motivuje socializácia alebo relax, prípadne vzdelávanie sa a dosahovanie nových úrovní.
UIČKOVSKÝ TIP: Na to, aby ste nazreli pod pokrievku svojej cieľovej skupiny, je skvelým nástrojom UX výskum v rámci diskusných skupín a pozorovania, kde dokážete preskúmať motiváciu svojich potenciálnych zákazníkov a vďaka tomu nasmerovať aj výber gamifikačných prvkov.
Vyberte vhodnú stratégiu a prvky gamifikácie
Po zvážení a vyhodnotení prvého kroku prichádza na rad voľba gamifikačných prvkov. Hovoríme o bodoch, odznakoch, rebríčkoch, výzvach a ďalšie vyššie spomenutých možnostiach, ktoré zvýšia interakciu cieľovej skupiny s webom alebo aplikáciou.
Vymyslite a zrozumiteľne definujte celý systém
Všetky tie prvky musia mať logiku a vzájomnú súvislosť. V podstate si predstavte, akoby ste naozaj vymýšľali a vyvíjali hru. Ak použijete body, musia byť jasne stanovené podmienky, ako ich získať a ďalej premeniť na benefity. Body môžu používatelia získať za aktivitu alebo dosiahnutie nejakých cieľov. Tie môžu vymeniť za odmeny, prípadne môžu odzrkadľovať nejakú úroveň alebo postavenie v rámci hry. Potom na
sledujú úrovne alebo stupne hry, ktoré by mali byť priamo úmerne náročné a nakoniec jasná výhra – zľava, certifikát, poukážka. Akokoľvek to vymyslíte, musí to mať hlavu aj pätu.
Implementujte prvky do webstránky/aplikácie
Nezabudnite im vdýchnuť pútavý grafický dizajn a umiestniť ich na vhodných miestach. Príkladom sú zľavové kolesá alebo bleskové ponuky. Pri notifikáciách z aplikácie trefný UX writing. Pri odznakoch jasné rozoznávanie úrovní a tak ďalej. V ideálnom prípade by malo ísť o unikátny a jednotný vizuál prvkov v súlade s identitou značky alebo projektu.
Analyzujte a vyšperkujte gamifikáciu do detailu
Nakoniec je tu ešte jedna dôležitá vec. Analyzovať dáta a sledovať vytipované metriky, ktoré mala gamifikácia docieliť. Či ľudia prihodili do svojich košíkov viac produktov, či trávia viac času na webe, vyplnili viac formulárov, odporúčajú web, zmieňujú sa o ňom na sociálnych sieťach, či narástol počet stiahnutí aplikácie atď. Napokon, nasadením gamifikačných prvkov to celé nekončí, vždy je možnosť, ako zážitok používateľa zlepšovať.
Už vám beží v hlave celý rad nápadov, ako gamifikáciu vo svojom biznise využiť? Alebo, naopak, vidíte ten potenciál, no neviete, ako ho pretaviť do svojej konkurenčnej výhody? Ozvite sa nám, v ui42 máme pod strechou odborníkov na každú oblasť e-commercu, radi vám ušijeme riešenie na mieru. Od nápadu cez návrh až po implementáciu.