Čo je to marketplace a oplatí sa predaj cez ne?
Výraz marketplace už nie je v našom slovníku žiadnou novinkou. Práve naopak, rastú ako huby po daždi. Celosvetovo známe trhoviská ako Amazon alebo Ebay dopĺňajú špecializované, ktoré sa venujú len určitému segmentu. Otázka znie – ako sa k tomuto trendu postaviť? Vyskúšať predaj cez marketplace alebo sa im skôr otočiť chrbtom a ďalej rozvíjať svoj vlastný e-shop?
Ak si práve kladiete túto otázku, rozhodne čítajte ďalej. V tomto článku sme zhrnuli všetky výhody aj nevýhody, ktoré marketplace ponúka. Zistite, či tento spôsob môže niečo priniesť aj pre váš e-commerce biznis.
Čo je to marketplace?
Marketplace je platforma spájajúca predajcov a zákazníkov na jednom mieste. Obvykle je to webová stránka alebo aplikácia, ktorá ponúka pomocou online rozhrania produkty od viacerých predajcov. Marketplace si predstavte ako imaginárne trhovisko, na ktorom po splnení podmienok môže predávať svoje produkty ktokoľvek, kto má záujem. Dokonca aj v prípade, ak nemá svoj vlastný e-shop. Medzi najznámejšie marketplaces v našich končinách patria Amazon, Ebay, TEMU, Alza, Kaufland či Allegro.
Na akom princípe funguje marketplace?
Na jednej jedinej webstránke je pre kupujúceho pripravené obrovské množstvo produktov od rôznych predajcov. To znamená, že pohodlne nakúpi všetko potrebné v jednom košíku a dokonca si môže vybrať od ktorého predajcu, ak tovar ponúkajú viacerí. Vyberie si preferovaný spôsob platby a dopravy a celý objednávkový proces vyrieši v rámci marketplace-u.
Na druhej strane tu máme predajcov – v ich prípade je potrebné zaregistrovať sa, prejsť overením a pridať svoj sortiment do ponuky na trhovisku. Podľa vybraného marketplace-u a jeho rôznych typov konta si môže predajca vybrať pokročilé možnosti reklamy alebo iné ďalšie výhody a nastavenia. Marketplace funguje ako samostatný predajný kanál. Má vlastné servery, databázy, platobné brány a procesy, ktoré zautomatizovane zrealizujú celý predaj. Odmenou za možnosť predávať cez platformu je obvykle provízia a v prípade pokročilejších nastavení platba za vybraný typ konta.
Aký je podiel marketplaces v e-commerce v zahraničí a u nás?
Hoci môžeme povedať, že marketplace naberá na popularite aj u nás, stále je to ešte v plienkach. Veľkí hráči, ako Amazon a Ebay dokonca ešte na náš trh ani nevstúpili. Na druhej strane už pár rokov vnímame prítomnosť Zalando alebo v posledných mesiacoch aj oranžového ázijského giganta TEMU, ktorý plánuje zaujať aj európskych predajcov.
UIČKOVSKÝ TIP: TEMU svojou expanziou na náš trh síce vylepšilo náladu zákazníkom, ktorí dávajú prednosť lacným nákupom z ázijských krajín, avšak narobilo vrásky lokálnym e-shopom. Ich náklady na PPC reklamu vzrástli, pretože konkurencia TEMU dala zabrať nejednému inzerentovi. Patríte k nim? Viac info zo zákulisia a číslach, ktoré tento marketplace do masívnej kampane vložil, sa dočítate v článku v našom blogu.
Naspäť k číslam. Kým Čína ide bomby a najobľúbenejší marketplace Taobao dosahuje prvenstvo aj celosvetovo, v Európe a konkrétnejšie na Slovensku, má predaj cez marketplace menšiu popularitu. Trend však stále stúpa a odhaduje sa, že bude aj u nás. Len pre predstavu – kým v roku 2023 Taobao dosiahlo 723,8 miliárd dolárov v tržbách, v roku 2024 ašpiruje na neuveriteľných 762 miliárd dolárov.
Podľa štatistík z roka 2022 sa až 47 % online nákupov celosvetovo odohralo cez marketplace platformy. Aktuálne čísla hovoria globálne približne o 60 % (pričom strop dosahujú ázijské krajiny, kde obchodovanie cez marketplace tvorí približne 80 % podielu) a v našich končinách sme zatiaľ niekde na úrovni do 10 %. Trendy sa však väčšinou nemýlia, len chvíľu trvá, kým ich k nám vietor zaveje.
Ktoré marketplaces sú najvýraznejšie na Slovensku?
Aj keď percentami u nás ešte nedosahujú takú popularitu, celkom isto ste ich zaregistrovali. Podľa aktuálnych štatistík vyzerá rebríček TOP marketplace platforiem na Slovensku za apríl 2024 nasledovne:
Z lokálnych marketplaces, ak do nich radíme aj tie České, sa u nás najčastejšie skloňuje Glami, Biano, Mall, Favi, Heureka alebo európske Zalando (Nemecko) a AboutYou (Nemecko).
Čo sú to špecializované marketplaces a aké majú výhody?
Špecializované typy online trhovísk sú tie, ktoré sa zameriavajú na určitý segment. Príkladom sú už vyššie spomenuté Favi a Biano (marketplace nábytok a dekorácie), AboutYou a Zalando (oblečenie) a podobne. Za také trhovisko môžeme považovať aj Autobazar.eu, ktorý vykazuje prvky marketplace pre segment auto – moto.
A prečo vlastne vznikajú? Ak si ich porovnáme s klasickým marketplace typu Amazon alebo Aliexpress, majú omnoho užšie zameranie. S ním, logicky, prichádza aj prehľadnejší filter pre výber produktov (a zároveň ich zalistovanie) a taktiež implementácia rôznych dodatočných služieb. Napríklad montáž, doprava prostredníctvom externých prepravcov a podobne.
UIČKOVSKÝ TIP: Keďže focus na určitý segment produktov prináša viac možností, ako si vybrať ten najvhodnejší gauč alebo bežecké oblečenie, zákazník oceňuje prehľadné a používateľsky vyladené prostredie marketplace-u a uprednostní nákup v ňom.
Prečo majú marketplaces stúpajúcu tendenciu?
Odpoveď je jednoduchá. Je po nich dopyt zo strany kupujúcich, ktorým prináša takéto nakupovanie veľké množstvo výhod. Na druhej strane je marketplace predaj možnosť, ako ochutnať čaro online biznisu aj bez e-shopu alebo alternatív, aké dosiaľ ponúkal Facebook Marketplace alebo podobný marketplace typu bazár. Dôvodov je však omnoho viac. Rozoberme si to na drobné.
Výhody a nevýhody platformy marketplace pre kupujúceho
O niektorých sme sa už zmienili v článku vyššie. Výhod, prečo si zákazníci obľúbili práve nákup na online trhoviskách je však omnoho viac.
All you need is… marketplace
V prvom rade si predstavte ten rozsah. Nová žehlička, web kamera a kniha od obľúbeného autora v jednom košíku. Ak konkrétny tovar predáva viac predajcov, dokonca si môže zákazník porovnať cenu, stav alebo recenzie od zákazníkov, ktorí už nakúpili. Mimochodom, stále platí, že čím väčšia konkurencia, tým viac benefitov pre zákazníka (nižšia cena, akcie, predĺžená záruka a podobne.). Navyše sme stále v e-commerce a to znamená pohodlné nákupy aj v nedeľu ráno o 2-hej, keď niekoho nebaví rátať ovečky.
Overené a bezpečné nakupovanie
Nájsť vhodný tovar pomáhajú prehľadné kategórie alebo filtre a veľkým benefitom je dôveryhodnosť, ktorú nákup pod rúškom marketplace-u dostáva. Keď sa k tomu pridajú možnosti bezpečných a moderných spôsobov platby, prepracovaná logistika a možnosti trasovania zásielky, je jasné, prečo trend s názvom marketplace len tak nezapadne prachom.
Jeden účet, jedna história nákupov, jeden košík. A navyše inovácie pod taktovkou umelej inteligencie, ktorá zvláda personalizované ponuky, dokonca bez toho, aby vedela, kto je nalogovaný.
UIČKOVSKÝ TIP: Na to, aby ste mali umelú inteligenciu v e-shope, nemusíte byť veľkým hráčom ako je marketplace. Zautomatizovať môžete napríklad odporúčané produkty ako doplnkový predaj v košíku, v detaile produktu, vyskakovacom okne alebo kdekoľvek na webe. A zvýšiť tak pridanie produktov do košíka pokojne aj o 35 %, ako v prípade nášho klienta PackPack.
Nevýhodou je strata benefitov pri nákupe z e-shopu
Nevýhodou nákupu na online trhovisku pre kupujúceho môže byť práve nedostatočne vyladený filter produktov. Na stranu klasických e-shopov prihráva loptičku aj fakt, že v rámci online trhoviska niekedy nie je možné získať rôzne benefity, súvisiace služby alebo odborné poradenstvo.
Aké sú zásady bezpečného nákupu na marketplace?
Ak ste už nakupovali na Amazone alebo Ebay zrejme viete, že je celý proces jednoduchý a veľmi prehľadný. Jeho súčasťou je aj ochrana osobných údajov, keďže si zákazník registruje svoj účet priamo v online trhovisku a nemusí riešiť GDPR, prípadne consent s nakladním cookies u každého predajcu zvlášť. Odporúčaním však je, prečítať si obchodné podmienky, ktorým pred nákupom udeľujete súhlas. Taktiež nie je na škodu naštudovať si reklamačný poriadok alebo systém, akým fungujú vratky.
Na čo si dať však obzvlášť pozor je spôsob platby. Ten by ste mali riešiť prostredníctvom overených platobných brán a systémov s dodatočnou ochranou, ako je napríklad PayPal.
Okrem toho je veľkým plus, najmä v prípade nákupu na ázijských marktplace-och, overiť si reálne fotografie produktu, ideálne v recenziách zákazníkov. Tie produktové majú totiž často skresľujúci charakter a zákazník je potom prekvapený, čo si doma rozbalí. Okrem fotiek sú recenzie (najmä tie overené), možnosťou, ako si vopred overiť vieryhodnosť predajcu. Hoci má sám marketplace nástroje na ochranu kupujúceho, na čo si zbytočne komplikovať život?
Výhody a nevýhody predaja cez marketplace
Už teda vieme, prečo je marketplace obľúbené miesto pre zákazníkov. Ako je to však s predajcom alebo e-shopom, ktorý zvažuje, či do online trhoviska vstúpiť s kožou na trh? To je dilema, ktorú si dnes kladú mnohí.
Samotné zalistovanie produktov alebo vstup do niektorého z marketplace-ov nie je problém. Existujú dokonca špecializované SaaS (software ako služba), ktoré dokážu v priebehu pár dní predaj rozbehnúť aj s tisíckami produktov.
Marketplace je nové odbytisko
Najväčšou výhodou, ktorú vidí každý e-shoper alebo marketér, je nový predajný kanál. S veľkým množstvom zákazníkov. Vlastne, obrovským! Podľa najnovších čísel má len Amazon viac ako 200 miliónov Amazon Prime členov, z ktorých každý z nich utratí viac ako 1000 amerických dolárov na Amazone ročne. Každú minútu zaznamenáva tento gigantický marketplace tržby v hodnote 283 000 amerických dolárov. A niekde tam, medzi tým, je aj váš kúsok koláča.
Predávajte aj bez e-shopu
Pre niekoho nový predajný kanál a pre iného, naopak, pokojne aj prvý a jediný. Marketplace je totiž skvelý spôsob, ako si vyskúšať online predaj bez vlastného e-shopu. Nepotrebujete nástroj, vyhľadávať nových zákazníkov, zákaznícku podporu… Všetko dostanete ako na zlatom podnose. Vďaka reputácii trhoviska dokonca odpadajú aj náklady na vlastný marketing a taktiež budovanie brandu. Ak by ste predsa len chceli zamakať v konkurenčnom boji medzi predajcami, ktorí ponúkajú rovnaké produkty, stačí využiť rozšírené možnosti, ktoré daný marketplace ponúka (upgrade členstvo, premium konto a podobne).
Online trhoviská sú možnosť ako expandovať do zahraničia
Marketplace obvykle nepozná hranice. Čo to znamená? Že ak premýšľate nad expanziou, je to jedna z možností, ako predávať aj na iných trhoch. Pokojne aj od zajtra.
Obrovskou výhodou je, že mnohé trhoviská ponúkajú navyše možnosť, ako začať naozaj s minimálnymi nákladmi a benefitmi, ktoré vás dokonca posunú pred konkurenciu (budget na PPC, free premium konto a pod.). A všetko, vrátane logistiky, môžete riešiť pohodlne, priamo zo svojej obývačky.
Úskalia predaja cez marketplace
A teraz, druhá strana mince. Predaj cez marketplace má aj svoju tienistú stránku. Áno, presne tú, prečo tam možno ešte stále nie ste aj vy.
Prvé vytriezvenie z eufórie menom online trhovisko prichádza, keď zistíte to množstvo konkurencie, ktoré tam je. To sa týka najmä predajcov, ktorí nemajú vlastné výrobky. Vysokokonkurenčné prostredie, prirodzene, tlačí ceny nadol alebo vás núti premýšľať nad tým, akú bonusovú službu ponúknuť. Okrem neustálej súťaže o nižšiu cenu za produkt vám z marže ukrajujú svoj diel aj poplatky. Aj lákavé ponuky pre prvopredajcov platia len dočasne, kým vás trhovisko nevcucne do svojej siete.
Pýtate sa, čo sa stalo s budovaním brandu? Nuž, ten musíte prenechať v réžii vlastného riešenia. Okrem pozitívnych referencií od zákazníkov si môžete v online rozhraní marketplace-ov hrabať len na obmedzenom piesočku a príliš nevystrkovať rožky. Inak povedané, všetci ste na jednej lodi. S tým súvisí aj okresaná komunikácia so zákazníkom prostredníctvom kanálov trhoviska a veľký tlak prispôsobiť sa nastaveným pravidlám. Popremýšľajte, či vám napríklad nedeľné vybavovanie objednávok a podobné rýchle logistické výzvy, ktorým budete v niektorých trhoviskách čeliť, za to stoja.
Ako na úspešný predaj cez marketplace?
Skôr, než sa pre predaj cez marketplace rozhodnete, urobte si prieskum, ktorý z nich bude najvhodnejší. Závisí to od segmentu a vášho predajného portfólia. Ak viete o tom, že existuje špecializované trhovisko (napríklad Etsy a pod.), vyskúšajte jeho potenciál, bude pre vás relevantnejšou formou predaja ako všeobecný marketplace.
Zistite si možnosti. Čo všetko môžete predávať a najmä za akých podmienok. Marketplace môže ponúkať rôzne typy členstva alebo profily na odlišnej úrovni. Vyberte si taký, ktorý zodpovedá vašim predstavám a požiadavkám. Napríklad v prípade Amazonu máte dokonca na výber, či si budete logistiku objednávky riešiť po vlastnej osi, alebo jednoducho pošlete produkty do skladu, kde to všetko vybavia za vás.
Ak sa rozhodujete medzi viacerými trhoviskami a neviete zvážiť, do ktorého ísť, nik nepovedal, že nemôžete vyskúšať viaceré. Vnímajte ich ako predajné kanály, ktoré s vašim e-shopom alebo dokonca predajňou vytvárajú jeden omnichannel a vyťažte z neho maximum.
Nepodliehajte očakávaniam. Váš doterajší bestseller nemusí byť zákonite ternom aj na predaji cez marketplace. Avšak pozor, na druhej strane vám tento kanál môže vypredať dlhodobé ležiaky.
Marketplace je napokon skvelý spôsob, ako si vyskúšať online predaj, ak nemáte vlastné riešenie alebo doň nechcete investovať na začiatok veľký budget. A priam ideálny, ak si chcete vyskúšať predaj svojich produktov na zahraničnom trhu. Trefa do čierneho? Ak premýšľate nad expanziou, tipy, ako ju zvládnuť bez väčších failov nájdete v článku v našom blogu. Alebo nás priamo kontaktujte a stavte na 27 rokov skúseností s projektami, ktoré sa nebáli prekročiť hranice Slovenska.