Čo je PPC reklama a aké typy kampaní v Google Ads poznáme?
PPC reklama je jedným z najpoužívanejších nástrojov online marketingu. Z anglického prekladu “pay per click” vyplýva, že za ňu inzerent platí až v momente, keď používateľ na reklamné zdelenie klikne. PPC kampane majú rôzne formáty, ktoré môžete prispôsobovať podľa svojich potrieb. Najznámejšia reklamná sieť pre tento typ reklamy je Google Ads.
AKTUALIZOVANÉ: Blogový článok sme pôvodne publikovali 13.3.2023 a aktualizovali 15.4.2024.
Čo je PPC reklama a ako funguje?
Hoci je z prekladu zrejmé, že vás tento typ reklamy bude stáť ukrojenie z budgetu až vo chvíli, kedy o inzerovaný obsah niekto prejaví záujem, pozadie PPC reklám je o niečo komplikovanejšie. Vďaka dostupným nástrojom na jej spravovanie si PPC kampane môžete vyklikať aj sami. Avšak k tomu, aby boli naozaj efektívne, budete potrebovať odborníkov.
Vybrať si môžete nielen formát reklamy, ale i to, kam potenciálneho záujemcu pošlete. Môže to byť produktová stránka, homepage alebo priamo objednávkový formulár. Dôležité je, aby sa v momente po prekliku ocitol na stránke, ktorá s obsahom reklamy súvisí. Tento parameter sa vyhodnocuje ako relevantnosť alebo kvalita reklamy. Okrem neho zohráva dôležitú rolu aj to, koľko ste ochotní za klik zaplatiť.
Vyhľadávač Google pre výsledné umiestnenie reklamy vo vyhľadávaní kombinuje práve tieto dva faktory – cenu za klik a relevantnosť reklamy. Ak sú vaše reklamy relevantné a texty dobre napísané, ľahko sa môže stať, že aj s nižším rozpočtom získa vaša reklama lepšie umiestnenie, než menej relevantnejšia konkurencia s omnoho väčším budgetom.
Inšpirujte sa príbehom e-shopu, ktorý prekonal ciele o 156%
Výhody PPC reklamy
Dôvodov, prečo patria PPC reklamy k najobľúbenejším a najčastejšie používaným formám performance marketingu, je hneď niekoľko.
Za reklamu platíte, až keď splní svoj účel
Znamená to, že z rozpočtu, ktorý si stanovite na reklamu, ubudne vtedy, keď váš potenciálny zákazník klikne na inzerát (banner, textovú reklamu a podobne). Za zobrazenie, povedzme aj tisíckam používateľov, ktorí sa však cez reklamu neprekliknú, neplatíte vôbec nič.
Sami si zvolíte, komu inzerát zobraziť
V rámci inzerentného systému (napr. Google Ads a pod.) si môžete zvoliť, komu sa vaša reklama bude zobrazovať. Na výber máte z rôznych publík, ktoré spájajú rovnaké znaky. Napríklad demografické, záujmové alebo geografické. Vďaka tomu zvyšujete pravdepodobnosť, že reklamou oslovíte vašu cieľovú skupinu.
PPC reklama je cenovo dostupná
PPC kampane si môžu nastaviť nielen veľké spoločnosti s výraznejším rozpočtom na reklamu. Bez problémov si pomocou nej odpromujete aj cestovateľský blog alebo webstránku s originálnymi receptami pre diabetikov. Kvalitne nastavená Google Ads reklama vám na stránku privedie návštevníkov do takej výšky nákladov, ako si sami určíte.
Vďaka merateľným výsledkom ju môžete vyhodnocovať
Výhodou online marketingu v porovnaní s klasickou reklamou je, že ho môžete merať. Viete presne zistiť nielen počet ľudí, ktorých reklama zaujala, ale taktiež i to, akí sú to ľudia, odkiaľ prichádzajú, či ich váš inzerát zaujal natoľko, aby vykonali ďalšiu konverziu (nákup, objednávka a pod.). A napokon i to, či sa vám PPC kampane oplatia.
PPC reklama prináša okamžité výsledky
Je to jednoduché. Po schválení sa kampane podľa vašich nastavení začnú zobrazovať vybranému publiku. Vo chvíli, keď sa rozhodnete, ich v priebehu pár minút znova vypnete. V porovnaní so SEO, kde je na výsledky potrebné čakať niekedy aj dlhé mesiace, prináša PPC reklama výsledky obratom.
Testovaním a optimalizáciou PPC kampaní získate ešte viac
Neprináša vám reklama výsledky, aké ste očakávali? Kedykoľvek môžete inzerát prispôsobovať a meniť jeho parametre. Ak si nie ste istý, kto presne je vaša cieľová skupina a čo na ňu zaberá, môžete vyskúšať aj AB testovanie rôznych formátov a zároveň ich zobrazovať rôznym publikám.
Nevýhodou PPC reklamy je, že hoci je prístupná pre kohokoľvek, prelúskať sa platformou, ako je napríklad Google Ads, dá zabrať. Skúsení marketéri už presne vedia, ako nastaviť PPC kampaň tak, aby bola naozaj efektívna a výberom relevantných kľúčových slov a dobre nastaveného publika prinášala pre inzerenta čo najväčší úžitok.
Kde sa PPC reklamy zobrazujú?
Dosah reklamných inzerátov je naprieč celým online priestorom. Je to nielen klasická webstránka, ktorú najčastejšie navštevujete, online magazín, už spomínané výsledky vyhľadávania (okrem najznámejšieho vyhľadávača s nástrojom Google Ads je napríklad v Čechách používaný aj Seznam.cz s platformou Sklik), video na Youtube, prostredie obľúbenej aplikácie alebo dokonca e-mail. Tento formát reklamy funguje úspešne aj na sociálnych sieťach (Facebook reklama, Instagram reklama a pod.) a v rôznych porovnávačoch ako Heuréka alebo Favi.
Obzerali ste si nedávno nový tablet a zvažujete jeho kúpu? Ak má jeho predajca nastavený v PPC reklame remarketing, nebuďte prekvapený, že sa vám zobrazí o týždeň počas toho, ako si očami prebehnete aktuality zo sveta. A presne takto môžete naprieč celým internetom “masírovať” svojich potenciálnych zákazníkov aj vy.
Aké typy PPC kampaní (v Google Ads a i.) poznáme
Reklamy vo vyhľadávaní
Najpoužívanejší vyhľadávač v našich zemepisných šírkach – Google, zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania na prvých priečkach práve reklamné inzeráty. Tieto pozície môžu patriť aj vám. Stačí spustiť PPC kampane cez Google Ads. Reklama v takejto textovej forme by mala spĺňať niekoľko technických kritérií, vhodné kľúčové slová a taktiež pútavý nadpis a text, ktorý vzbudí záujem.
Bannerová reklama
Narozdiel od textu ide o grafickú formu inzerátu – banner, animáciu či gif. Tento typ kampane patrí radíme do obsahového kontextu, keďže sa najčastejšieu umiestňuje priamo no webstránkach, ktoré inzerentný priestor ponúkajú.
Google nákupy
Atraktívnou možnosťou reklamy v prípade predaja produktov je Google Shopping Ads. Priamo v stránke s výsledkami vyhľadávania sa zobrazuje ako kombinácia fotografie, názvu produktu, predajcu a dokonca i ceny. Bonusom takejto produktovej kampane je atraktívne zobrazenie a vyššia viditeľnosť.
Video reklama
Obľúbeným formátom sú kampane formou video reklám. Tie sa zobrazujú nielen na platformách ako Youtube, ale i v prípade, ak je video súčasťou napríklad článku alebo iného obsahu na webstránke. Existuje niekoľko možností takýchto kampaní a to napríklad preskočiteľné (platí sa len za zhliadnutie celej reklamy) alebo nepreskočiteľné kratšie videá.
Reklamy na sociálnej sieti
PPC reklama je obľúbenou formou propagácie na sociálnej sieti. Sponzorované príspevky môžete nastaviť veľmi adresne – napríklad aj podľa záujmov, ktoré si vaše publikum zadefinuje alebo podľa toho, aké stránky sleduje. Výhodou týchto kampaní je, že sa zobrazujú na miestach, kde ľudia trávia veľké množstvo času.
Kľúčové slová v Google Ads. Reklama bez nich nebude efektívna
Základom dobre nastavenej PPC kampane, napríklad aj v platforme Google Ads, sú kľúčové slová. Pri ich výbere by ste mali spozornieť. Nie vždy platí, že najvyhľadávanejšie slovo je pre vás to najvýhodnejšie. Dôležité je vcítiť sa do kože svojho potenciálneho zákazníka alebo persony a popremýšľať, čo presne by mohol vyhľadávať.
Okrem počtu vyhľadávaní zohráva veľkú rolu aj konkurencieschopnosť a cena kľúčového slova. Oplatí sa vyberať si skôr dvojslovné, prípadne ešte dlhšie spojenia, ako všeobecné keywords (napríkad “topánky”, “náramky”, “masáže” a podobne). Ak ste predajca značkovej talianskej obuvi, zrejme váš ideálny zákazník bude hľadať výraz “kvalitné talianske topánky” a na ten by ste mali svoje kampane optimalizovať.
Je PPC reklama vhodná aj pre váš projekt?
Už v úvode sme načrtli, že PPC reklamy sú prakticky pre každého. Nezáleží na tom, či chcete prezentovať produkty, inovatívne služby alebo unikátny obsah. S týmto typom reklamy si môžete vybrať ten najvhodnejší formát a osloviť svoje publikum v miestach, ktoré si zvolíte. Dokonca nemusíte mať ani minimálny rozpočet, k tomu, aby ste Google Ads či iné reklamné platformy začali používať. Ak sa vám však zdá, že si i napriek tomu, že ste sa práve dozvedeli čo je PPC na kampane netrúfate, kontaktujte nás.