Digitálna transformácia posúva e-shop nahor. Čo všetko prináša?
Pojem digitalizácia v e-commerce v sebe zahŕňa veľké množstvo procesov a možností. Ak chce e-shop alebo online projekt napredovať, tento trend by rozhodne nemal podceniť. Dôvod?
Digitálna transformácia:
- zlepšuje procesy pomocou automatizácie,
- zvyšuje predaje,
- zlepšuje používateľskú skúsenosť.
Čo je digitálna transformácia?
Digitalizácia v e-commerce prináša možnosti, ako zefektívniť procesy nielen na pozadí online projektu (administrácia, nastavenia, prepojenia rôznych systémov a pod.). Digitálne riešenia priamo v eshope vytvárajú personalizované ponuky pre návštevníkov webu. Výsledkom je, že sa konkrétnemu používateľovi zobrazí obsah, ktorý ho zaujme. Na webstránke tak strávi viac času a v ideálnom prípade uskutoční aj konverziu – nákup, objednávku a pod. A zvýšený predaj je predsa cieľom každého obchodníka.
Čo zahŕňa digitalizácia?
Digitálne riešenia sa dajú využiť vo viacerých kanáloch naprieč celým e-commerce projektom. Napríklad pri
- vývoji (programovanie pomocou AI, napĺňanie obsahu)
- prepojení systémovov (CMS a ERP)
- implementácii rôznych nástrojov (chatbot)
- zbieraní a analyzovaní dát
- vytváraní personalizovaných ponúk pomocou umelej inteligencie
- marketingu a propagácii (content a kreatíva)
- až po rôzne platobné metódy
- a expanziu.
Automatizácia, ktorá s digitálnymi riešeniami ruka v ruke prichádza, šetrí čas a vytvára priestor pre nové možnosti. Pre vývojárov, administrátorov eshopu, marketérov a kohokoľvek, kto dokáže svoje rutinné úlohy prehodiť na plecia digitálnych nástrojov. Na druhej strane je tu potom výsledok – všetko to, čo vníma návštevník webstránky a čo vplýva na skúsenosť s jej používaním.
UIČKOVSKÝ TIP: Digitalizácia v rôznych podobách a fázach je v e-commerce nevyhnutná. Ako sme už dávnejšie avizovali, navrch budú mať v budúcnosti práve tie projekty, ktoré dokážu implementovať digitálne riešenia, vyťažiť z automatizácie maximum a správne pracovať s dátami.
Ako zlepšuje digitálna transformácia procesy v eshope?
Efektívnejšie programovanie vďaka AI
Už pri vytváraní webstránky majú dnes developeri možnosť zefektívniť svoju prácu využitím umelej inteligencie. Vďaka vybraným nástrojom (napríklad Copilot od GitHub) tak dokážu ušetriť až 30% času, ktorý by inak museli venovať klasickému programovaniu. Benefitom je rýchlejšie vytvorený web s nižšími nákladmi pre klienta.
Umelá inteligencia – nový pomocník tvorcov obsahu
Ihneď po vývoji nasleduje vytváranie a napĺňanie obsahu. Aj tento proces možno zautomatizovať a zveriť úlohy, ako napríklad vytvorenie metadát na stovky či tisícky podstránok nástrojom, ktoré poháňa umelá inteligencia. Práca, ktorá by inak zabrala desiatky hodín, je vďaka správne sformulovanému promptu (zadaniu) hotová v priebehu minúty.
Okrem toho je AI nápomocná aj pri vytváraní samotného obsahu webu. Príkladom sú popisy produktov, brainstorming pri vytváraní textov, ako sú napríklad slogany alebo popisky. Umelá inteligencia bez problémov vytvorí kostru pre článok na blog, zosumarizuje podklady, preloží cudzojazyčné texty alebo ponúkne nápady v prípade kreatívneho bloku.
AI je aj na pozadí množstva nástrojov, vďaka ktorým grafické úkony naberajú doslova na obrátkach. Rozrastrovaný obrázok, výmena pozadia, nahradenie objektu, vytváranie pôsobivých koláží a efektov je úloha, ktorú zvládne za okamih.
Expandovať? Tak potom efektívne vďaka automatizácii
Ak sa rozhodne e-shop dobývať zahraničné trhy, logicky to znamená potrebu prekladania do nových jazykov a vytvorenie nových mutácií webu. Proces, ktorý si vyžaduje množstvo času a úkonov. Prepojením flexibilného redakčného systému a vhodného AI nástroja je e-shop pripravený na expanziu v priebehu pár týždňov. Presne tak rýchlo sa nám vďaka exkluzívnemu prístupu k API Chat GPT a prepojeniu na naše CMS BUXUS podarilo zefektívniť expanziu nášho klienta KOKU.
UIČKOVSKÝ TIP: S nástrojmi “powered by AI” sa roztrhlo vrece. O tom, ako nájsť pre svoju prácu ten pravý, spolu s konkrétnymi tipmi na tie, ktoré v ui42 používame, si môžete prečítať v článku Ako využiť umelú inteligenciu v e-shope a rutinných úlohách? Alebo si vypočujte nášho kolegu Viktora, ktorý o nich hovoril na online konferencii Website Story V.
Vyšší level automatizácie: Prepojenie CMS a ERP
ERP systém prichádza na rad vo chvíli, kedy je neefektívne riešiť jednotlivé administratívne úkony manuálne. Jeden systém tak zastreší riadenie podniku pomocou automatizácie a digitálnych riešení. Najideálnejším spôsobom, ako zlepšiť procesy na pozadí e-commerce projektu, je individuálne riešenie, vďaka ktorému automatizácia usporí čas aj náklady a zvýši komplexnú produktivitu. Ako začať s automatizáciou a na čo si dať pozor sme spísali v článku v našom blogu.
Digitálne riešenia vylepšujú UX
Ďalším benefitom digitálnej transformácie je zlepšenie používateľskej skúsenosti. User experience – UX, je súhrn dojmov, ktoré návštevník po kontakte s webom nadobudne. Ak je pozitívny, návštevník pravdepodobne urobí aj to, prečo ho chcete na svoj web dostať (kúpi si tovar, rezervuje termín alebo vyplní formulár). Cieľom je vyladiť web tak, aby bez problémov našiel čo hľadá, nemusel vypisovať množstvo nepotrebných údajov a jednoducho prešiel nákupným procesom.
Svoje o tom vedia aj naši klienti VOXBERG a NAJŠPORT, ktorí vo svojich projektoch implementujú riešenia zlepšujúce UX.
“Digitálna transformácia je možnosť, ako automatizovať procesy, ktoré nás oberajú o čas. Zákazníkovi tak vieme priniesť pridanú hodnotu rýchlejšie.”
Lukáš Sýkora, VOXBERG
Vyhráva ten, kto vytvára personalizovaný obsah
Personalizácia je cesta, ako zaujať a udržať si zákazníka. Vytvárať však stránky s odlišným pútavým obsahom pre každého návštevníka webu je nereálne. Ak, ovšem, nepoužijete umelú inteligenciu. Napokon, práve to je tajomstvom úspechu gigantov ako Netflix či Youtube. Na základe strojového učenia (machine learning) zobrazujú používateľovi presne ten obsah, ktorý ho najpravdepodobnejšie zaujme. Výsledok? Viac preklikov, objednávok a dokonca aj odporúčaní.
UIČKOVSKÝ TIP: K vytvoreniu personalizovanej ponuky pre používateľa, ktorý na stránku príde, je potrebné pracovať s dátami. Aktuálne sú totiž to najdôležitejšie, čo e-shop má. Na základe vytvorených datasetov dokáže umelá inteligencia vyhodnotiť najvhodnejšiu ponuku a zobraziť zaujímavý obsah bez toho, aby sa návštevník webu musel vôbec prihlásiť.
Odporúčací systém, ktorý zlepšuje cross-sell a up-sell
Umelú inteligenciu využívame v ui42 aj v našom nástroji na odporúčanie produktov. Nielen veľkým hráčom, ale aj menším a stredným e-shopom dokáže priniesť vyšší konverzný pomer a väčšiu hodnotu objednávky. Automatizované odporúčania dokážu v rôznych fázach cesty webom (pop-up okno, produktová stránka, menu s kategóriami alebo priamo v košíku a pod.) ponúknuť produkty/služby, ktoré by návštevníka mohli najpravdepodobnejšie zaujať. Napríklad odporučiť v rámci doplnkového predaja zelenú kabelku k tyrkysovým šatám, ktoré si práve prehliada alebo členkové ponožky k bežeckým topánkam, ktoré si vložil už do košíka. Bez potreby komplikovaných nastavení a plne automatizovane.
UIČKOVSKÝ TIP: Ak chce e-shop preraziť v tvrdej konkurencii, je zlepšovanie používateľskej skúsenosti kľúčovým faktorom. Práve automatizácia v podobe odporúčacieho systému prináša efektívny spôsob, ako kráčať s inováciami a zvýšiť predaj.
“Využívame nástroje umelej inteligencie v e-shope, ktoré nám pomáhajú s efektívnym doplnkovým predajom. Automatizované odporúčania nám zvýšili priemernú hodnotu objednávky.“
Patrik Kedžuch, NAJŠPORT
Platba kartou, platobná brána a digitalizácia aj v offline službách
V rámci digitálnej transformácie je neodmysliteľný aj vývoj platobných možností v e-commerce. Platby kartou a platobné brány sú nepostrádateľnou súčasťou používateľsky vyladeného nákupného procesu. Mnohé spoločnosti poskytujúce služby v platobnom sektore vyvíjajú produkty, ktoré pomocou digitalizácie taktiež prispievajú k pozitívnej zákazníckej skúsenosti. Základom je ponúknuť čo najjednoduchšie riešenie. Pre predajcu aj zákazníka.
“Našim cieľom je prispieť k lepšej používateľskej skúsenosti. Preto už teraz hľadáme možnosti, ako digitálne platby zjednodušiť a spríjemniť. Príkladom je platba na pár klikov, pri ktorej nie je potrebné neustále zadávanie zdĺhavých údajov (číslo karty a podobne).”
Milan Bednár, Global Payments
Digitalizácia si svoju cestu našla dokonca aj v sektore služieb, ktoré sú realizované mimo online priestoru. Príkladom je spoločnosť AVIS, kde od prvej rezervácie až po vrátenie automobilu prebieha proces komunikácie so zákazníkom digitálnou formou (formát a podpisovanie zmlúv a pod.). Spoločnosť touto formou vytvára čo najpohodlnejšiu cestu pre svojich zákazníkov, ako ich služby využívať. Zaujíma vás viac? Pozrite si krátke video z online konferencie Website Story V.
video WSS5 platobné metódy
Výsledok? Digitálna transformácia zvyšuje predaj a znižuje náklady
A to je cieľom každého online biznisu. Priestor, kde všade digitalizáciu implementovať a zautomatizovať tak procesy je skutočne veľký. Podľa prognóz pôjde dokonca o 25% pracovných miest, ktoré automatizácia zasiahne (nie nahradí, no stane sa ich súčasťou) a zvýši tak produktivitu pracovného výkonu. Zdroje na základe týchto predikcií uvádzajú až 7% nárast svetového HDP.
Inak povedané, úspech bude priať tomu, kto tieto informácie dokáže pretaviť vo svoj prospech. Už teraz je jasné, že práve digitálna transformácia je správnou cestou, ako automatizovať procesy v e-commerce a zároveň prispievať k pozitívnej používateľskej skúsenosti.
Chceli by ste z nej v rámci svojho projektu vyťažiť maximum? Kontaktujte nás, ui42 je one – stop shop digitálna agentúra, kde nájdete všetky riešenia pod jednou strechou.