Na zlepšenie používateľskej skúsenosti existuje veľa postupov a nástrojov. Ich základným princípom je metóda HCD (Human-Centered Design – navrhovanie orientované pre ľudí), ktorou zabezpečíme, aby boli splnené potreby používateľov tak, že výsledný produkt je pochopiteľný a použiteľný, že sa ním splnia požadované úlohy a skúsenosť s používaním produktu je pozitívná a príjemná.
Každý HCD postup je variantom základného cyklu: iterovať (pravidelne opakovať) štyri etapy pozorovania, generovania nápadov, výroby prototypov a testovania.
Obrázok: HCD postup
Vždy je však nevyhnutné vyriešiť ten správny problém. To znamená nájsť správny problém, čo niekedy nie je ľahké. Na to slúžia odporúčané UX postupy vo fázach Pozorovanie a Testovanie. Nájsť jeho riešenie je často jednoduchšie. Na to slúžia odporúčané UX postupy vo všetkých fázach, no najmä Generovanie nápadov a Testovanie.
Odporúčané UX metódy, nástroje a služby
V nasledujúcej tabuľke je zoznam bežne dostupných UX metód, nástrojov a služieb rozdelených do jednotlivých etáp HCD postupu.
Obrázok: UX metódy, nástroje a služby
Každý si postupne nájde to, čo potrebuje a čo mu najviac vyhovuje. V žiadnom prípade však nevynechajte žiadnu zo štyroch fáz. Ak váhate pri výbere z viacerých alternatívnych možností, vyberte si radšej tú, pri ktorej sa stretnete s používateľom. Predovšetkým pri hľadaní správnych problémov a overovaní riešení je kontakt so živým používateľom na nezaplatenie. Ak sa spoľahnete len na nástroje a čísla, môže sa stať, že svoj čas a peniaze budete venovať na zbytočné aktivity, ktoré nič nezlepšia.
(Pozn.: V knihe nájdete - Niektoré UX postupy a nástroje sme prebrali v úvodnej časti o návrhu e-shopu, v kapitolách o informačnej architektúre sme prebrali persóny, návrh štruktúry obsahu, návrh navigácie, ako aj skicovanie a prototypovanie. V nasledujúcich častiach si prejdeme vybrané UX postupy a nástroje vhodné pre rastovú fázu e-shopu.)
Prečtajte si doteraz publikované príspevky z knihy E-shop od nápadu po úspech