Neperformuje vám webová stránka? Len vytvoriť web nestačí
Webová stránka je pre základ pre fungovanie v online priestore. V prípade elektronického obchodu zastupuje kamennú predajňu. Je zároveň skvelým nástrojom na zdelenie informácií alebo prezentáciu – služieb, aktivít, portfólia a podobne. Tvorba webstránky je však len prvým krokom k tomu, aby ste získali funkčný nástroj k vášmu online biznisu. Čo všetko by ste mali vziať do úvahy, ak chcete, aby váš web splnil očakávaný cieľ?
Responzívny web a jeho rýchlosť sú pri tvorbe webstránky kľúčové
Jednou z prvých otázok, ktorú pri tvorbe webstránky potrebujete rozlúsknuť, je jej technologické riešenie. Na výber máte z niekoľkých možností. Buď sa rozhodnete pre hotovú šablónu, alebo si necháte vytvoriť web na mieru. Kým v prvom – cenovo dostupnejšom prípade platí, že môžete svoju webstránku jednoducho a rýchlo naplniť, v prípade webstránky na mieru je výhodou flexibilita a unikátne riešenie. Pri e-shopoch a webstránkach, ktoré fungujú na báze šablóny, narazíte na určité obmedzenia, napríklad z pohľadu prispôsobenia, optimalizácie a podobne. Webová stránka na mieru, postavená na flexibilnom CMS prináša možnosti, ako svojmu online biznisu otvoriť bránu dokorán (dokonca aj do sveta) – originálnym dizajnom, vyladenou funkčnosťou, rýchlosťou či prepojením na iné systémy (ERP, platobné brány a podobne).
Responzívny dizajn je dnes must-have
Dôležitým krokom, už pri tvorbe stránky, je responzívny dizajn. Znamená to, že sa dizajn webstránky prispôsobí zariadeniu (veľkosti monitora), z ktorého si používateľ práve web prehliada. Dôležité je nielen usporiadanie jednotlivých prvkov na stránke, ale taktiež ich množstvo a dizajn, vďaka ktorému budú viditeľné a ľahko použiteľné. Neresponzívny web je po rýchlosti hneď druhým dôvodom, prečo návštevníci stránky opúšťajú. Podľa výskumov spoločnosti Google uprednostňuje až 72% používateľov práve používanie mobilných zariadení.
Rýchly web prináša viac zákazníkov
Rýchlosť webu je dnes parametrom, ktorý rozhoduje o tom, či si zákazník objedná produkt v ponuke alebo nie. Až 82 % návštevníkov webu ovplyvňuje podľa štatistík pomalé načítanie a slimačie tempo reakcií webstránky. Naopak, stránky, ktoré sa načítajú do jednej sekundy, dosahujú až 3x vyšší konverzný pomer. Príkladom je aj slovenský e-shop Feedo, kde sa nám podarilo vďaka rýchlejšiemu načítaniu stránky dosiahnuť v krátkom období o 5,2% vyšší konverzný pomer a taktiež vyššiu priemernú hodnotu objednávky (viď. prípadová štúdia).
UIČKOVSKÝ TIP: Konverzný pomer je jedna z najdôležitejších metrík, ktoré by ste mali v rámci dát na webe sledovať. Hovorí o tom, aké percento návštevníkov reálne vykonalo cieľ, ktorý sledujete – konverziu. Inak povedané, koľkí dokončili objednávku alebo vás kontaktovali prostredníctvom formulára.
Nepodceňujte optimalizáciu webu
Prečo optimalizovať web?
Webová stránka, ktorá je responzívna a dostatočne rýchla, má už z pohľadu optimalizácie plusové body. O čo vlastne ide? SEO – optimalizácia pre vyhľadávače je často podceňovaným parametrom, ktorý majitelia webov neriešia. Kým v prípade platených marketingových kampaní možno dosiahnuť takmer okamžité výsledky, optimalizácia pre vyhľadávač je behom na dlhšiu trať. Ak sa však naň dáte, v cieli vás čakajú výsledky v podobe nových návštevníkov webu, ktorí k vám zavítajú z organického – neplateného vyhľadávania.
UIČKOVSKÝ TIP: Pri otázke ako optimalizovať web? je dôležité podotknúť, že nejde len o roboty Google (na Slovensku ide o najpoužívanejší vyhľadávač, preto u nás SEO = optimalizácia pre vyhľadávač Google) a nejaké presne stanovené pravidlá (zoznam 200 hodnotiacich faktorov nájdete tu). Na optimalizáciu webu je potrebné hľadieť so zreteľom na používateľa. Ak dokáže web naplniť jeho potrebu alebo zodpovedať otázky, získava cenné body aj z pohľadu SEO. Viac si o tom môžete prečítať v článku o prieniku SEO a UX.
On-page, off-page a technické SEO
Cieľom optimalizácie webu pre vyhľadávač je obsadiť čo najlepšie priečky vo výsledkoch vyhľadávania. Ideálne, umiestniť sa na prvej stránke s výsledkami – SERPe. Podľa štatistík totiž len 63% používateľov klikne na niektorý z výsledkov na druhej strane. SEO zahŕňa hneď viacero oblastí, z pohľadu ktorých možno webovú stránku optimalizovať. Technické SEO, on-page a off-page SEO. Kým v prvom prípade ide o množstvo parametrov, ako napríklad už spomínaná rýchlosť stránky, sitemap, prehľadná štruktúra stránky pre roboty či správna indexácia, ďalšie dve časti riešia priamo optimalizáciu na stránke a mimo nej.
Nosným prvkom v rámci on-page SEO je analýza kľúčových slov. Vďaka nej zistíte, aké výrazy a kľúčové frázy ľudia v súvislosti s vašim online biznisom vyhľadávajú. Tie je potrebné vhodne zapracovať do obsahu na stránke, ale aj dôležitých častí, ako sú názvy, titulky (prípadne metapopisy) alebo popisy obrázkov. Ďalším dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje umiestnenie webu vo vyhľadávaní, je interné prelinkovanie v rámci webu a relevantný obsah.
Off-page SEO je množina praktík, pomocou ktorých môžete zlepšiť pozície webstránky na externých kanáloch. Príkladom je dobre zvládnutý linkbuilding, aktivita na sociálnych sieťach, recenzie alebo akákoľvek tvorba obsahu na iných portáloch či weboch, ktorú nasmerujete na ten váš.
Kvalitná webová stránka je user-friendly
Čo je UX a UI?
V množstve konkurencie vyhráva ten web, s ktorým má návštevník pozitívnu používateľskú skúsenosť (UX – user experience). Ide o súbor hodnotiacich faktorov, ktoré počas interakcie so stránkou nadobudne. Inak povedané, či bez problémov dokáže nájsť odpovede na svoje otázky, vyhľadať tovar podľa svojich preferencií alebo rýchlo a pohodlne nakúpiť na pár klikov. S UX sa spája aj UI – user interface (používateľské rozhranie). To zastrešuje konkrétne prvky, ich dizajn a funkčnosť, ktoré by mali byť z používateľského pohľadu vyladené tak, aby návštevník získal čo najlepšiu skúsenosť s webom. UX a UI sú síce dva rôzne pojmy, no zároveň spolu veľmi úzko súvisia. O rozdieloch medzi nimi sme písali v článku v našom blogu.
Čo prináša UX pre web?
Používateľská skúsenosť je dôležitý faktor, na ktorý by sa mala upriamiť zásadná pozornosť každého webu, e-shopu alebo aplikácie. Prečo?
Výhody UX
- UX/UI dizajn, vytvorený na základe best practices a výstupov z UX testovania, uľahčuje používateľovi interakciu s webstránkou a odstraňuje z jeho nákupnej cesty prekážky.
- Ak webová stránka zodpovedá potrebám používateľa, je vysoká pravdepodobnosť, že sa z návštevníka stane zákazník. V opačnom prípade platí, že až 89 % spotrebiteľov nakúpi po zlej používateľskej skúsenosti u konkurencie.
- UX pomáha budovať lojalitu zákazníkov. Ak sú s nákupom alebo informáciami spokojní, s najväčšou pravdepodobnosťou sa vrátia späť a stránku odporučia prostredníctvom recenzie
- UX dizajn je kľúčom k vytvoreniu zaujímavého, pútavého a prínosného webu v rámci budovania povedomia a brand marketingu.
- UX znižuje mieru okamžitých odchodov – bounce rate. Táto metrika je dôležitá aj pre SEO. Čím nižšia miera okamžitých odchodov a dlhšie strávený čas na stránkach, tým pozitívnejší signál pre vyhľadávač, že je web pre vyhľadávanú frázu správne optimalizovaný a pre používateľa jeho obsah relevantný.
- UX zvyšuje konverzie. Čím jednoduchšie zákazník nájde produkt, ktorý potrebuje, a zároveň si v jednom kroku môže do košíka prihodiť aj súvisiace produkty, tým skôr klikne na tlačidlo OBJEDNAŤ.
- Čím lepšie UX, tým menej telefonátov na zákaznícku podporu. Inak povedané, menej dopytov typu: neviem dokončiť objednávku, neviem si vybrať dopravu, neviem nájsť tie žlté topánky, vyplnil som formulár a čo ďalej, ako mám vrátiť tovar, atď…
Účinná internetová reklama zatrasie konkurenciou
Ktorý spôsob reklamy na internete si zvoliť?
Pojmy ako online marketing, digital web marketing alebo performance marketing zahŕňajú množstvo spôsobov propagácie na internete. Každý z nich má rôzne výhody. Vyberať by ste si mali podľa toho, aké sú vaše ciele, kto je vašou cieľovou skupinou a kde sa pohybuje najviac (napríklad či je vaše publikum skôr na Facebook-u alebo preferuje Tik Tok videá). Nemusíte si však vyberať len jeden kanál. Za účinnou internetovou reklamou stojí jednoznačne dobre vyskladaný marketingový mix.
Google reklama
Reklama v rámci Google platformy sama o sebe zahŕňa veľké množstvo typov propagácie. Najpoužívanejšou formou je PPC reklama, kde sa cena účtuje až vo chvíli, keď používateľ na reklamné zdelenie klikne. Aj tu si však môžete vybrať z niekoľkých formátov – platená reklama vo výsledkoch vyhľadávania, kampane v rámci Google Nákupov alebo atraktívne bannerové kampane. Výhodou Google reklamy je jej cielenie, merateľnosť a optimalizácia vďaka Google nástrojom (Google Ads, Google Analytics), flexibilita pri úpravách a taktiež okamžité výsledky.
UIČKOVSKÝ TIP: Google Shopping kampane sú skvelou možnosťou, ako ponúknuť svoje produkty aj s obrázkom a cenou priamo vo výsledkoch vyhľadávania. O tom, ako fungujú a ako ich nastaviť, sme písali v článku Ako na Google Nákupy a nastavenie Google Merchant Center?
Reklama na sociálnych sieťach
Aj sociálne siete ponúkajú možnosti pre internetovú reklamu. Výhodou je najmä to, že tam potenciálni zákazníci trávia veľké množstvo času a vďaka účinným nástrojom je možné reklamu veľmi presne zacieliť. Môžete sa rozhodnúť pre rôzne formáty platenej reklamy – napríklad v rámci spoločnosti Meta (Facebook a a Instagram), kde sa kampane spravujú a analyzujú pomocou prehľadného nástroja. Druhou alternatívou propagácie na sociálnych sieťach je obľúbený influencer marketing.
UIČKOVSKÝ TIP: Nevyberajte si na spoluprácu influencera podľa počtu followerov. Zamerajte sa na interakciu jeho publika s príspevkami a to, či dokážete nájsť medzi vašim produktom/značkou a jeho pôsobením (záujmy, názory a pod.) prienik. Viac tipov, ako na výber influencera nájdete v článku Influencer marketing: Ako nájsť perlu medzi influencermi?
Internetová reklama v cenových porovnávačoch
Cenové porovnávače, ako napríklad Heureka, Pricemania, Favi, Biano a podobne prinášajú možnosť využiť na predaj produktov ďalší kanál. Výhodou je, že zachytávajú zákazníka vo fáze, kedy je už rozhodnutý produkt kúpiť a porovnáva si cenu tovaru, prípadne dopravy. Umiestnenie produktov v porovnávači pomocou feedu zvyšuje konkurencieschopnosť a viditeľnosť značky a zároveň prináša vysokú návratnosť investícií (potenciálny zákazník je už vo fáze nákupného procesu).
Pripomínajte sa e-mail marketingom a remarketingom
Dobre nastavený e-mail marketing je už dlhodobo efektívnym nástrojom, ako internetovou reklamou získavať nových a dbať o existujúcich zákazníkov. Pomocou e-mailov môžete posielať zdelenia o výhodných akciách, špeciálnej ponuke, novinkách, informáciách o značke alebo inom unikátnom obsahu, ktorý by mohol potenciálnych zákazníkov zaujať. Databázu e-mailových adries môžete segmentovať podľa svojich potrieb (nové leady, stáli zákazníci a pod.) a vytvárať personalizované ponuky.
Správne vystavaný obsah e-mailu s pútavým predmetom a vhodne umiestneným call-to-action prvkom (napríklad tlačidlo MÁM ZÁUJEM, NAKUPOVAŤ SO ZĽAVOU a pod.) je skvelým nástrojom, ako priviesť zákazníkov na webovú stránku. Alternatívou, ako nasmerovať návštevníka stránky späť alebo mu pripomenúť, že si v košíku nechal nákup, no objednávku nedokončil, sú remarketingové kampane.
Zbierajte dáta, analyzujte ich a pretavte vo svoju výhodu
Dáta sú dnes to najcennejšie, čo e-shop alebo web má. Pomocou nich dokáže správne analyzovať a vyhodnotiť všetky aktivity, ktoré s digital web marketingom súvisia. A nielen to. Vďaka údajom možno ľahko zistiť, kto je vašou cieľovou skupinou a taktiež ako sa používatelia na webe správajú. Analýza dát je prvým krokom, ak chcete vyriešiť vysokú mieru okamžitých odchodov zo stránky (bounce rate) alebo, naopak, slabý konverzný pomer (conversation rate).
Druhým, nezanedbateľným rozmerom sú automatizácia a pokrok, ktorý už dnes vidíme vďaka progresu s umelou inteligenciou. V e-shope sa dá využiť rôznymi spôsobmi. Pomocou kvalitných dát a technológií môžete procesy v rámci administrácie webu zefektívniť a ušetriť tak čas a financie na jeho správu. Novinkou, ktorá zvyšuje konverzie a počet objednávok, sú automatizované odporúčania. Účinný cross-sell a up-sell produktov bez potreby administrácie odporučí návštevníkovi stránky tie produkty a služby, o ktoré má najpravdepodobnejší zájem. Dokonca bez toho, aby o sebe zadal akékoľvek údaje.
Popisky, pútavý obsah a SEO copywriting
Obsah je nástroj, ktorým sa návštevníkovi webovej stránky prihovárate. Okrem grafiky je jeho nosným prvkom text. Predajné texty, ale taktiež optimalizované popisy produktov, kategórií, textové polia vo formulároch či akýkoľvek iný obsah na webe, vďaka ktorému používateľ získa potrebnú informáciu alebo vykoná konverziu. To všetko zastrešuje copywriting. Jeho súčasťou je aj tvorba obsahu, ktorého cieľom je pridaná hodnota. Pre každý web alebo e-shop predstavuje copywriting spôsob, ako sa odlíšiť od konkurencie a premeniť návštevníka webovej stránky na svojho zákazníka.
UIČKOVSKÝ TIP: Pri tvorbe obsahu sa zamerajte na to, čo zaujíma vašu cieľovú skupinu. Publikujte pravidelne unikátne články na blogu, prinášajte tipy a zaujímavosti na sociálnych sieťach alebo informujte o svojich úspešných projektoch v prípadových štúdiách. Napokon, obsah, to nie je len text. Osloviť zákazníka môžete aj pomocou infografiky, videa, podcastu či množstva iného obsahu, ktorý vám pomôže posilniť brand.
Tvorba webovej stránky je skutočne len začiatok, ak chcete v e-commerce uspieť. Premýšľate práve, ktorou z vyššie uvedených možností sa vybrať? V one – stop shop agentúre ui42 nájdete pod jednou strechou odborníkov na všetky spomínané oblasti. Kontaktujte nás, určite nájdeme pre váš projekt ten najideálnejší marketingový mix a spôsob, ako urobiť váš web efektívnejší.