Čo je analýza kľúčových slov a prečo je dôležitá?
Analýza kľúčových slov je základným kameňom pre SEO, ale taktiež pre platené PPC reklamy. Teda, aby sa váš web objavoval vo výsledkoch vyhľadávania na čo najvyšších priečkach. Vďaka analýze kľúčových slov môžete propagovať svoj online biznis efektívnejšie. Ide o súhrn výrazov, ktoré vaši potenciálni zákazníci zadávajú do vyhľadávania. V tomto článku vám detailne popíšeme:
- čo sú kľúčové slová,
- ako ich získať,
- čo je analýza kľúčových slov,
- aký je jej význam v rámci online marketingových aktivít,
- a ako z nej vyťažiť maximum.
Čo sú kľúčové slová?
Kľúčové slová (keywords) sú presné pojmy a výrazy, ktoré ľudia zadávajú do vyhľadávača. Na zadané kľúčové slová následne vyhľadávač vyselektuje tie najrelevantnejšie dopyty a zobrazí ich vo výsledkoch vyhľadávania. Cieľom každej webstránky je umiestniť sa vo výsledkoch vyhľadávania na čo najvyšších miestach, pretože na tie klikajú ľudia najviac. Dosiahnuť to možno vhodnou optimalizáciou stránok na vybrané kľúčové slová alebo platenou reklamou, ktorá je na kľúčových slovách založená.
Aké typy kľúčových slov poznáme?
Existuje niekoľko druhov kľúčových slov. Delia sa podľa viacerých parametrov alebo zámeru, s ktorým ich ľudia vyhľadávajú.
Dĺžka kľúčového slova
Keyword – kľúčové slovo, neznamená v online marketingovom slovníku vždy len jednoslovný výraz. Z tohto pohľadu poznáme:
Hlavné kľúčové slová (short tailové) – ide o všeobecné keywords, ktoré majú veľkú vyhľadávanosť a zahŕňajú príliš veľký okruh záujmov (napríklad “televízor”, “práčka”, “športovanie” a podobne).
Long tailové kľúčové slová – tieto kľúčové slová možno skôr nazvať frázami pretože pozostávajú z viacerých slov. Určujú bližší vyhľadávací zámer a vymedzujú užšiu oblasť vyhľadávacích dopytov. Long tailové kľúčové slovo môže mať pokojne aj tri až štyri slová (napríklad “malý televízor do spálne”, “tichá práčka zhora plnená”, “športovanie v nepriaznivom počasí” a podobne).
Hlavné versus long tailové kľúčové slová. Ktoré použiť?
Z pohľadu vyhľadávanosti platí, že long tailové výrazy majú spravidla nižší objem vyhľadávania. To však nie je dôvod, prečo ich pre optimalizáciu stránok nevyužiť. Práve naopak. Z dôvodu nižšej konkurencieschopnosti predstavujú ideálnu cestu, ako sa umiestniť na dobrých priečkach vyhľadávania. Nie vždy je však jednoduché stránku na takéto kľúčové slovo optimalizovať. Prečo ich využívať?
Celkový charakter vyhľadávacích dopytov sa zmenil. Kým v minulosti prevažovali skôr hlavné kľúčové slová, s narastajúcim množstvom obsahu na internete a vývojom vyhľadávača sa ľudia naučili googliť tak, aby získali čo najrelevantnejšie výsledky. Do vyhľadávacieho poľa zadávajú až v 91,8 % prípadoch práve long tailové výrazy.
Zámer kľúčového slova
Kľúčové slová ďalej môžeme rozdeliť podľa ich charakteru alebo vyhľadávacieho zámeru, ktorý prezrádza viac o motíve vyhľadávania. Poznáme preto:
Lokalizačné kľúčové slová – ide o spojenie hlavného kľúčového slova a miesta, v rámci ktorého ho chce vyhľadávajúci lokalizovať. Príkladom je vyhľadávanie v meste, obci alebo štáte (“zmrzlina Bratislava”, “mhd šurany” a podobne). Tieto kľúčové slová zohrávajú veľkú roku v rámci lokálneho SEO.
Brandové (značkové) kľúčové slová – podobne, ako lokalizačné kw, spájajú predmet (obvykle tovar) s konkrétnym názvom značky alebo výrobcu (“žehlička Phillips”, “šampón Dixie” a podobne). Tieto keywords sú často súčasťou produktových PPC kampaní.
Transakčné kľúčové slová – sú to dopyty, ktoré spájajú konkrétny zámer vyjadrený slovesom a predmetom, o ktorý má človek záujem. Tieto keywords je vhodné zaradiť do optimalizácie podstránok e-shopu, napríklad ide o výrazy ako “kúpiť kvalitnú kávu”, “objednať masáž” a podobne.
Informačné kľúčové slová – v rámci zámeru vyhľadávania zachytávajú zákazníka v štádiu, kedy vyhľadáva informácie napríklad pomocou častíc alebo konkrétnych otázok, napríklad “ako predávať na internete”, “ako objednávať z Aliexpressu” a podobne.
UIČKOVSKÝ TIP: Informačné kľúčové slová sú skvelým podkladom pre vytvorenie článku na blog alebo iného contentu na webstránke/sociálnych sieťach, pomocou ktorého potenciálneho zákazníka privediete priamo k vašim produktom alebo službám. Ak máte e-shop s topánkami, vytvorte podrobný návod, ako si vybrať vhodnú obuv. V ňom vhodne použite relevantné kľúčové slová. Ak Google vyhodnotí obsah za prínosný (obsahuje odpovede na vyhľadávané otázky a unikátne informácie podané v prehľadnej forme), je veľká pravdepodobnosť, že odkaz na túto vašu stránku umiestni vo výsledkoch vyhľadávania vysoko. Znamená to zvýšenie šance, že na výsledok klikne viac ľudí, ktorí sa dostanú priamo na vaše stránky. Ako ich premeniť ďalej na zákazníkov sme písali v článku o content marketingu.
Odkiaľ získať kľúčové slová?
Zistiť, čo ľudia vyhľadávajú, možno celkom presne. Existuje na to hneď niekoľko nástrojov, pomocou ktorých môžete získať kľúčové slová súvisiace s vašim predmetom podnikania. K množstvu kľúčových slov sa však dopracujete aj sami. Stačí, ak sa zamyslíte nad svojím bussiness core a tým, v akom kontexte by ho mohli ľudia vyhľadávať. Čo všetko je zdrojom kľúčových slov?
Nástroje a našepkávače
Na získanie kľúčových slov existuje niekoľko desiatok nástrojov, ktoré nájdete v neplatenej i platenej verzii. Príkladom sú Google Keyword Planner, Marketing Miner, Keywordtool.io, Ubersuggest a podobne. Kľúčové slová Google dokonca našepkáva aj sám. Stačí, ak si pri hlavných kľúčových slovách budete všímať Súvisiace vyhľadávania v spodnej časti stránky.
Vlastná webstránka
Vďaka analytickým nástrojom, ako napríklad Google Analytics, môžete zistiť, cez aké konkrétne kľúčové slová k vám návštevníci na web prichádzajú. Hľadajte túto možnosť v sekcii Správanie/Vyhľadávania na webe/Hľadané výrazy. Podobne je to v prípade Google Search Console, kde si v časti Návštevnosť z vyhľadávania/Vyhľadávacie dopyty môžete vygenerovať zoznam kľúčových slov v tabuľke.
Konkurenčný prieskum
Aj konkurenčné stránky sú dobrým zdrojom pre získanie relevantných kľúčových slov. Konkurenčné weby, ktoré sa vo výsledkoch vyhľadávania umiestňujú na najvyšších priečkach v neplatenom vyhľadávaní, majú stránky optimalizované na kľúčové slová správne. Inšpirujte sa ich umiestnením v nadpisoch, podnadpisoch, meta titulkoch, celkovej štruktúre webu a pod.
Kľúčové slová Google Ads
Nástroj na platené kampane Google Ads je taktiež hodnotným zdrojom pre získanie relevantných kľúčových slov. Stačí sa prihlásiť do svojho konta a v časti Campaigns/Keywords vyselektovať pomocou záložky Search Terms najvyhľadávanejšie kľúčové slová, ktoré sa v kampaniach používajú.
Kľúčové slová a Google. Kde všade ich využijete?
Práca s kľúčovými slovami je dôležitá hneď niekoľkých oblastiach pri realizácii vašej online marketingovej stratégie. V zásade súvisí s jej kanálmi, ktoré využívajú Google a jeho nástroje pre získanie návštevníkov webu a nových zákazníkov. Ktoré sú to?
Kľúčové slová v SEO
SEO (Search Engine Optimization) – optimalizácia pre vyhľadávače je súbor praktík a metód, pomocou ktorých sa webstránka umiestňuje na čo najvyšších priečkach vo vyhľadávaní. V našich končinách pokrýva drvivú väčšinu vyhľadávaní práve Google a preto, ak hovoríme o SEO, na Slovensku optimalizujeme web pre vyhľadávač Google (v ČR má celkom významné postavenie Seznam, ktorý má svoje vlastné vyhľadávacie algoritmy).
Optimalizácia znamená úprava stránok z pohľadu obsahu, ale i technických požiadaviek tak, aby roboty vyhľadávača vyhodnotili webstránku relevantnú k vyhľadávaciemu dopytu a zaradili ju v rámci stránky s výsledkami (SERP) na čo najvyššie priečky. SEO zahŕňa úpravy na stránke (on-page SEO), ale taktiež mimo nej (off-page SEO), napríklad v rámci externého prelinkovania. Napokon sú tu aj požiadavky na technické parametre stránky, ktoré kladú dôraz na rýchlosť stránky, jej štruktúru, responzívny dizajn a používateľskú skúsenosť – UX.
Práve z pohľadu on-page SEO sú kľúčové slová dôležitý stavebný prvok, ktorý informuje vyhľadávač o tom, že na stránke používateľ nájde, čo hľadá. Je potrebné ich vhodne zakomponovať do obsahu – nadpisov, názvov, popisov, názvov obrázkov a taktiež do metadát alebo url podstránky. Zároveň sú keywords významnou oporou pri tvorbe alebo optimalizácii webstránky z pohľadu jej vhodnej štruktúry (menu, kategórie, podkategórie…). Kľúčové slová slúžia aj ako skvelý zdroj na vytváranie bonusového obsahu – blogu alebo príspevkov na sociálne siete.
UIČKOVSKÝ TIP: Pozor na takzvané tapetovanie kľúčovými slovami. Ide o neprirodzené umiestňovanie keywords v kľúčových miestach (cielené opakovanie, ktoré nevychádza z prirodzeného obsahu). Takéto technika je označovaná za Black Hat SEO (nekalé praktiky) a hrozí za ňu penalizácia v podobe horšieho umiestnenia stránky vo vyhľadávaní.
Kľúčové slová v platenej reklame Google Ads
Platená reklama v Google Ads zahŕňa viacero formátov a typov kampaní. PPC kampane – pay per click, patria medzi najpoužívanejšie typy reklamy vo vyhľadávaní, kde kľúčové slová zohrávajú dôležitú rolu. Pre ich efektívne nastavenie je dôležitý výber kľúčových slov, ktoré s predmetom reklamy súvisia a taktiež ich správne zapracovanie v texte reklamy, v popisoch produktov a cieľových stránkach (landing pages) všeobecne.
Výsledky platenej reklamy sa zobrazujú vo vyhľadávaní ako prvé a sú označené textom Reklama alebo Sponzorované. Google však neustále testuje a nasadzuje rôzne nové formáty zobrazenia platených reklám, preto sa aktuálne zobrazujú napríklad aj v pravej časti stránky spolu s obrázkom a preklikom na daný e-shop.
Výhodou Google Ads a platených kampaní je oproti optimalizácii pre vyhľadávač možnosť okamžitého nasadenia a teda aj výsledkov. Zároveň platí, že je možné kampane kedykoľvek vypnúť alebo optimalizovať na iné vyhľadávacie frázy. V prípade SEO však hovoríme o nižších nákladoch a účinnosti, z ktorej môže web ťažiť dlhodobo. Jedno však nevylučuje druhé.
Platenú reklamu a SEO možete riešiť v rámci svojho online projektu súčasne. Stačí už len zvoliť tie správne slová, ktoré vaši potenciálni zákazníci vyhľadávajú. V tom vám pomôže analýza kľúčových slov.
Na čo slúži analýza kľúčových slov?
Čo je analýza kľúčových slov?
Analýza kľúčových slov zahŕňa proces výskumu, zhromažďovania, triedenia a výstupov, ktoré s kľúčovými slovami súvisia. Zároveň sa toto pomenovanie používa pre konkrétny výsledok týchto aktivít – dokument s výsledkami relevantných kľúčových slov pre daný projekt. Ak vám teda niekto povie, že potrebujete analýzu kľúčových slov, myslí tým zväčša dokument vo formáte tabuliek (Microsoft Excel, Tabuľky Google).
Analýza kľúčových slov je podklad, bez ktorého by SEO ani PPC reklamy nepriniesli želané výsledky. Je to prvý krok, ako efektívne nastaviť platené reklamné kampane a taktiež optimalizovať web a jeho jednotlivé podstránky na konkrétne kľúčové slová. S cieľom obsadiť čo najlepšie priečky vo vyhľadávaní.
Koľko trvá analýza kľúčových slov a aký je jej postup?
Vytvorenie analýzy kľúčových slov závisí z časového hľadiska najmä podľa projektu a použitých nástrojov. Kým vznikne finálny dokument – prehľadná tabuľka s dátami, môže to trvať niekoľko hodín. Proces vytvorenia analýzy kw (keywords – kľúčové slová) totiž pozostáva z niekoľkých bodov.
Stanovenie cieľa
Nie je tak celkom jedno, s akým cieľom je analýza kľúčových slov vytváraná. Môže to byť napríklad zlepšenie organickej vyhľadávanosti pre jednotlivé podstránky alebo vytvorenie content marketingovej stratégie.
Výber nástrojov pre analýzu kľúčových slov
Vyššie sme spomenuli niekoľko nástrojov, pomocou ktorých sa dajú objaviť nové kľúčové slová. Táto funkcia je často súčasťou komplexného nástroja, ktorý je určený práve pre potreby zostavenia analýzy kľúčových slov. Príkladom sú Marketing Miner, Google Keyword Planner (v prípade aktívnych Google Ads kampaní), SEMrush, Ahrefs a podobne.
Vstupný výber kľúčových slov
Prvé, takzvané surové dáta – kľúčové slová, získame z vyššie spomenutých zdrojov alebo priamo v reporte nástroja, v ktorom bude analýza vytváraná. Vznikne tak tabuľka s množstvom dát, ktoré je potrebné ďalej spracovať.
Ako očistiť dáta v analýze kľúčových slov?
V surových dátach sa nachádzajú aj výsledky, ktoré pre váš projekt relevantné alebo potrebné nie sú. Existuje opäť niekoľko možností, ako kľúčové slová v analýze očistiť a teda zbaviť sa tých, ktoré nepotrebujeme.
UIČKOVSKÝ TIP: Jedným z nich je napríklad bezplatný nástroj OpenRefine, vďaka ktorému je možné ušetriť drahocenné hodiny, ak by ste sa nato podujali ručne. Pomocou neho odstránime duplicitné slová a výrazy, okrem toho prvého a následne zlúčime podobné výrazy do jedného variantu. Po tomto kroku vznikajú ďalšie duplicity, ktoré je potrebné znova očistiť. Obzvlášť pozorný treba byť pri vymazávaní prázdnych riadkov a nezabudnúť zrátať objemy zlúčených vyhľadávaných fráz.
Kategorizácia kľúčových slov
Po odstránení neželaných dát prichádza na rad kategorizácia kľúčových slov. Znamená to, že je potrebné očistené kľúčové slová rozdeliť do skupín podľa nejakého kľúča. Napríklad významu, použitia a podobne. Tieto kategórie je možné vytvoriť hneď v niekoľkých úrovniach.
Príkladom sú kategórie použitia (e-shop, blog, sociálne siete, popis produktu a pod) alebo pre produkty farba, typ, určenie (pre koho), veľkosť, cena atď. Po vytvorení kategórií v analýze kľúčových slov nasleduje zaradenie slov do konkrétnych koloniek, čo zaberá drvivú väčšinu času celej analýzy.
Príklady analýzy kľúčových slov
Vo finálnej podobe zahŕňa hotová analýza kľúčových slov najčastejšie tieto stĺpce:
- Keywords – konkrétne výrazy,
- Categories – kategórie kľúčových slov,
- Search Volume – ich priemernú mesačnú hľadanosť (aj podľa stanovených období),
- SERP Competition – konkurenčnosť slova,
- Suggested Bid – priemernú cenu pre PPC kampane,
- Google Position – informáciu o tom, na ktorej pozícii sa stránka vo vyhľadávaní umiestňuje
- Google Landing Page – ktorá konkrétna podstránka sa na kľúčové slovo umiestňuje
Tieto stĺpce sú však variabilné a mnohé agentúry alebo SEO špecialisti si ich názvy upravujú podľa seba, prípadne pridávajú ešte nejaké navyše. Podľa potreby sú súčasťou analýzy kľúčových slov aj grafy alebo štatistiky, ktoré hovoria o rôznych vyhľadávacích metrikách. Príkladom je celkové alebo priemerné vyhľadávanie kategórií, najpopulárnejšie kategórie alebo počet výrazov s určitým počtom slov (3-slovné kľúčové slová, 4 a viac slovné kľúčové slová a podobne).
Ako pracovať s analýzou kľúčových slov?
Analýza kľúčových slov patrí do rúk PPC špecialistu, copywritera alebo SEO špecialistu. Na základe nej dokážu vyselektovať kľúčové slová, ktoré potrebujú pre jednotlivé kampane, optimalizáciu webu a tvorbu obsahu. Podľa akého kľúča ich vyberajú?
Ako zistiť hľadanosť kľúčových slov?
Jednou z najdôležitejších informácií z analýzy kľúčových slov je mesačná vyhľadávanosť daného keywords. Informuje o tom, koľko ľudí zadá konkrétnu frázu do vyhľadávača. Nachádza sa obvykle v prvých stĺpcoch a v podrobnejších analýzach môže byť dokonca rozpísaná pre jednotlivé obdobia (kvartál, mesiace). Vďaka tomu možno určiť aj sezónnosť vyhľadávania a lepšie nastaviť kampane či vytvárať obsah na blogu a sociálnych sieťach, ktorý práve zákazníkov zaujíma. Pri práci s analýzou je vhodné zoradiť si kľúčové slová pomocou filtra od najvyhľadávanejších až po najmenej vyhľadávané.
Ktoré kľúčové slová vybrať?
Zoradením kľúčových slov však práca s analýzou nekončí. Vybrať si tie najvyhľadávanejšie nie je tou správnou cestou, ako sa dopracovať svojmu cieľu. Ten je však potrebné vedieť hneď na začiatok. Znamená to, že skôr, než sa pustíte do výberu kľúčových slov, musíte vedieť, či idete nastavovať PPC kamapne, optimalizovať produktové alebo obsahové podstránky, prípadne vytvárať nový obsah.
Následne zohrávajú pri výbere konkrétnych kľúčových slov význam tieto faktory:
- Vyhľadávanosť kľúčového slova
Samozrejme, že základom je pokryť tie najvyhľadávanejšie dopyty, ktoré s predmetom vášho online biznisu súvisia. Ako sme však už spomenuli, nejde vždy o tie, ktoré sú hneď na prvých priečkach. Vyhľadávanosť je však argument, ktorý vás nasmeruje a dá prvotný impulz pre objavenie konkrétnych kľúčových slov. Zoradí kľúčové slová do procesu ďalšieho rozhodovania, prípadne rozhodne vo chvíli, kedy zvažujete dve rôzne frázy.
- Vyhľadávací zámer
Už vyššie sme spomenuli, že existuje niekoľko dôvodov, prečo ľudia dané kľúčové slovo vyhľadávajú. Tie súvisia aj s fázou nákupného procesu, v ktorej sa aktuálne nachádzajú. Podľa schémy SEE – THINK – DO – CARE ide v prvých momentoch o informačný vyhľadávací zámer, ktorý sa neskôr preklopí do zámeru transakčného (kúpa, objednávka). Iné kľúčové slová teda budete vyberať pre obsah, ktorý má zasiahnuť zákazníka vo fáze, kedy len hľadá informácie (napríklad “najzaujímavejšie miesta na Mallorce”, “aký bicykel pre začínajúceho cyklistu”) a iný pre PPC reklamu, ktorej cieľom je predaj produktu (“lacné letenky Mallorka”, “ľahký bicykel 18”).
- Relevantnosť kľúčového slova
Dôležitým bodom hneď na úvod je zistiť, či je slovo s vašim predmetom podnikania relevantné a teda, či s ním úzko súvisí. Malo by byť spojené s hlavnou témou obsahu alebo reklamy, ktoré plánujete riešiť a logicky zapadať do kontextu. Znakom relevancie je aj to, či kľúčové slovou používa vaša hlavná konkurencia alebo si pomocou Google Trends overte, či stúpa jeho vyhľadávanosť podľa nastavených parametrov.
- Konkurencieschopnosť kľúčového slova
Zistiť, nakoľko je slovo konkurenčné, si vyžaduje pokročilé znalosti v oblasti SEO, avšak v rámci analýzy kľúčových slov býva niekedy táto metrika uvádzaná napríklad pomocou škály (1-5), prípadne percentuálnej hodnoty. Schopnosť konkurencie sa posudzuje napríklad podľa oblasti podnikania, počtu konkurentov a stránok, ktoré sú na danú frázu optimalizované. Vyberať si vysokokonkurenčné slová taktiež nie je najlepším variantom. Majú síce vysokú hľadanosť, ale aj často aj cenu. Riešením je nájsť kľúčové slovo, ktoré aj s nižšou hľadanosťou pokrýva dostatok dopytov v rámci dostupnej ceny za preklik.
- Cieľová skupina a konverzná schopnosť
Tieto parametre síce z analýzy kľúčových slov nevyčítate, no pri výbere tých správnych zohrávajú dôležitú rolu. Ak máte zadefinovanú cieľovú skupinu (napríklad ženy vo veku 24-40 rokov, prevažne obyvateľky miest), ľahko pri voľbe vhodných kľúčových slov dokážete posúdiť, či sú v súlade s ich vyhľadávacími trendami. Opätovne si však môžete pomôcť nástrojom Google Trends. O tom, aké je miera konverzie daného kľúčového slova (percento preklikov), sa môžete presvedčiť pomocou analytických nástrojov, ktoré na vyhodnocovanie kampaní používate. Ak si vyberáte medzi dvoma alebo viacerými, vyskúšajte nájsť to pravé pomocou AB testovania.
Kľúčové slová sú to najdôležitejšie, čo by ste mali pri nastavení platených kampaní a optimalizácie webu pre vyhľadávač zohľadniť. Ich zoznam a možnosti, ako s nimi pracovať, prináša kvalitne spracovaná analýza kľúčových slov. Je to zároveň nástroj, ktorý vám pomôže vybrať tie najvhodnejšie frázy a pri ich správnom použití dosiahnuť lepšie umiestnenie vo vyhľadávaní. Pamätajte – čím vyššie priečky obsadíte, tým viac zákazníkov na web dostanete.
Veríme, že sa vám pomocou týchto informácií podarí objaviť tie správne kľúčové slová a lepšie optimalizovať svoje stránky či platené reklamy. Ak si však nie ste istí, obráťte sa na nás. SEO agentúra ui42 spája odborníkov vo všetkých oblastiach performance marketingu pod jednou strechou.